TrustNo1 Skrevet April 8, 2009 Rapporter Share Skrevet April 8, 2009 Noen som kjenner til hvorvidt det er pålagt å ha sikring på strømkablen dersom den er meget kort? Jeg har ett kabelstrekk fra batteriet til forsterker på rundt 30cm. Er det noe poeng i å ha en sikring på kablen da? Siter 1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager 2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet April 8, 2009 Rapporter Share Skrevet April 8, 2009 En tommelfingerregel er at man burde ha sikring på ledninger der det går endel strøm. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrustNo1 Skrevet April 8, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 8, 2009 En tommelfingerregel er at man burde ha sikring på ledninger der det går endel strøm. Jeg er med på den, men det er jo for å unngå overbelastning av kabelen. Så lenge sikringen som sitter i forsterkeren er dimensjonert etter hva kablen tåler og strekket er så kort så er det vel kanskje litt smør på flesk å sette en sikring på kablen? Siter 1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager 2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobbelobb Skrevet April 9, 2009 Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 (endret) Sikringen er ikke for å beskytte mot overbelastning, den skal beskytte mot kortslutting. Har du så tynn kabel at du må begrense strømmen med sikring så har du for tynn kabel! Endret April 9, 2009 av tobbelobb Siter Mercedes-Benz W124 300CE Bilstereoprosjekt! Pioneer DEH-P88RSII - 2stk. Audison SRx3 - Hertz HSK130 - 2stk. ES250 - Odyssey PC1500 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet April 9, 2009 Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 Da spør jeg: Er sikringen det aller første i strømkretsen etter inntaket? Mao er det noe som kan gå istykker før sikringen? Forhåpentligvis er det lettvint å skru av bunnplata og se hvor kabel/print tar vegen. :) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrustNo1 Skrevet April 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 Sikringen er ikke for å beskytte mot overbelastning, den skal beskytte mot kortslutting. Har du så tynn kabel at du må begrense strømmen med sikring så har du for tynn kabel! Det er en 54mm2 kabel, så den bør holde til det meste. At noe skal kortslutte fra det strekket på 10 cm i fra der sikringen min eventuellt skal plasseres og inn til forsterker ser jeg på som usannsynlig. Men som Skody sier så er det jo ett poeng at sikringen i forsterker faktisk er det første i kretsen inne i forsterkeren. Skal sjekke opp det. Siter 1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager 2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
basskassehue Skrevet April 9, 2009 Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 er påbudt og ha sikkring på batteriet. jeg fikk mangel på eu kontroll siden jeg ikke hadde sikkring på ledningen til forsterker da jeg var på naf.selv om ledningen er ganske kort så kan jo den løsne fra forsterkeren og treffe no gods i bilen og kortslutte batteriet. Siter audi a4 turbo.saab 900 turbo spiker .mazda 323 solgt. chevy montecarlo solgt. scorpio solgt. nissan cherry høgd. ford escort xr3i høgd. toyota camry 2.0 høgd . toyota camry 1.8 høgd. mercedes 190 høgd.chrysler neon solgt.volvo 740 solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrustNo1 Skrevet April 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 er påbudt og ha sikkring på batteriet. jeg fikk mangel på eu kontroll siden jeg ikke hadde sikkring på ledningen til forsterker da jeg var på naf.selv om ledningen er ganske kort så kan jo den løsne fra forsterkeren og treffe no gods i bilen og kortslutte batteriet. Ok. Det som forundrer meg litt da, er at det ikke er noen sikring på kablen som går til starteren. Denne har ett mye lengre strekk ( Dette er en toyota mr2, batteriet sitter forran, motoren bak) Er med på at det er ett faremoment at kabelen kan løsne, men jeg kommer til å feste min kabel godt med ekstra klemmer. Uansett, jeg legger inn sikring uansett, siden det er praktisk å ha ett enkelt punkt der man kan koble fra strømmen dersom man trenger det. Siter 1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager 2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 9, 2009 Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 Husker ikke konkrete tall, men mener bestemt at alle ledninger som kobles på, enten direkte på batteriet, eller på noe uten sikring, må ha sikring maks 30cm fra der ledningen kobles på. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klovnster Skrevet April 9, 2009 Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 grunnen til at det ikke er sikring på starterkabelen er enkelt og greit fordi at om man får trøbbel med å starte en dag ville den sikringen gått ganske fort da det er endel ampere som går igjennom.. Siter '97 Polo Color Consept 1,6l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet April 9, 2009 Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 Vel, hørte fra en mekaniker jeg kjenner at det skulle være maks 12cm fra + polen på batteriet til sikringen. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrustNo1 Skrevet April 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 Det kan ikke ha noe med dobbel isolering å gjøre? Start kablen er dobbel isolert (trekkehylse utenpå vanlig kabel. Siter 1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager 2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klovnster Skrevet April 9, 2009 Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 nei, er så enkelt som at det ville vært fryktelig teit hvis starter sikringa gikk hundre ganger hver vinter :) kabelen til starter er som regel dimensjonert til ca 150A, men går aldri mer enn 110A ca.. men etter flere forsøk ville en sikring blitt fryktelig varm og til slutt gått.. Siter '97 Polo Color Consept 1,6l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 9, 2009 Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 Det er uansett ikke ett problem på PKK/EU kontroll, da det å sjekke sikringer ikke er noe kontrollpunkt. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet April 9, 2009 Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 Det er uansett ikke ett problem på PKK/EU kontroll, da det å sjekke sikringer ikke er noe kontrollpunkt. Feil. Om sikringa til anlegget ikke er sikkerhetsmessig koblet vil det bli påpeket under PKK. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.