Gå til innhold

Gammel Amcar som førstebil

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Blir snart 18 og har tenkt ein del på bil i det siste. Har veldi lyst til å kjøpe meg ein eldre amcar. Har vel i grunn hatt lyst på ein amerikaner med v8'er siden eg var rundt 8-10 år gammel.

 

Har mest lyst på ein muskelbil som firebird, transam, camaro, cutlass osv. Har vel eit budsjett på mellom 50 og 100 tusen.

 

Er klar over att det krever mykje arbeid, skruing og slikt. Eg har ikkje så veldig mye erfaring med mekking, men er innstilt på og lære og bruke mange timer på bilen. Har også ein far som har hatt noen amcars gjennom tidene som kan hjelpe.

 

Eit problem er også att eg ikkje har garasje, men har ein stor terasse som bilen kan så under som er forholdsvid tett.

 

Spørsmålet er om det er realistisk å kjøe ein slik bil eller om det bare er ein dom "drøm".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja det er jo klart te er opp til meg å realisere det:-p, men det eg tenker på er om eg kan ha ein slik bil, uten att den bare blir stående pga tekniske problem eller at den bare vil ruste opp og bilen blir "ødelagt".

 

Kan man klare å lære seg å skru på bil uten videre bakgrunn for det? Har gått elektro og går automatisering, så kan jo litt elektro og mekanisk, men har aldri skrudd bil.

 

Kanskje noen som har hatt ein slik bil som bruksbil som kan fortelle litt? :-)

Endret av krissmp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er realistisk! Fyller 18 selv i Mai og driver med å sette i stand den Covetten du ser på avatarn min, kjøpte den i høst for 55 000, og holder meg fremdeles godt innenfor budsjettet på 100 000.

 

Gamle Amcars er generelt enkle å skru på, og er det noe du lurer på finnes det garantert noen som sitter med svarene.

 

Hvilken bil du skal velge er opp til deg, men jeg vil anbefale deg å holde deg unna mustang, som er veldig ettertrakta og dermed dyre, enkelte ruster noe infernalt også.

 

Trans-Am og Camaro fra 70-tallet er gode biler, sjekk for rust, det elektriske og eventuelt lekkasjer hvis den har t-tak.

Ulempen med 70-talls biler er naturligvis at ytelsene ikke står helt til utseendet og lyden, men det finnes jo løsninger på alt ;)

 

Lykke til

1977 Chevrolet Corvette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt at det kan være litt mangel på effekt i amcars fra 70 tallet. Men det er effekt er ikkje så viktig for meg og som du sier kan det vel fikses=p

 

Har sett litt på corvette, men slik eg har forstått det så Siger disse og blir skeive pga glassfiberen. Så eg har på ein måte utelukket "billige" corvetter fordi disse sikkert er "skeive" og ødelagte. Er dette vanlig for disse bilene og om så kan det "lett" fikses?

 

Du 77-Vette har vel garasje eller ein plass og skru og mekke på, så det er vel litt lettere for deg å ha ein amcar. Eg bor på vestlandet og her er det ikkje akkurat mange dager med tør asfalt for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på corvette, men slik eg har forstått det så Siger disse og blir skeive pga glassfiberen. Så eg har på ein måte utelukket "billige" corvetter fordi disse sikkert er "skeive" og ødelagte. Er dette vanlig for disse bilene og om så kan det "lett" fikses?

 

.

 

Her har du vel noen gode kompisser med livelig fanasi...

Aldri hørt om at karossen kan "sige" :D:D:D

 

At karossen kan se litt brukt ut, vil jo ikke være noe rart etter 30 med bruk...

 

Hadde jeg vært deg, så leiter du etter en god sur corolla fra slutten av 80 tallet...

Denne er Billig å forsikre, bruker kanskje 0,5 på mila og må drepes for at den skal stoppe...Med andre ord, bruksbil...

Slikt kommer du unna med ca 10.000 lapp...:pray

 

SÅ handler du en billige Corvetta du kanskje kunne ønske deg...

Jeg ville ha handle den framfor en sur billig camaro på slutten av 70 tallet...da corvetta vil være værdt 50-100 tusen mere når du har fikset på den, enn den camaron av samme årgang...:ass:

 

Hvordan jeg kan være så tullete å si at du burde kjøpe en sur corolla også...

 

Joda, kjørt US bil ett par vintere og, bilen ser faen ikke ut etter en vinter i saltlaken, og det koster som regel en masse kr i bensin...:ass: å... du blir lei av å stadig måtte fikse transport, da US bilen din mangler deler/ gått istykker og du får ikke reparert i tide til neste dag...

 

Å da er det greit å ha den Toyota driteren som ALLTID går...:ass:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corvette er fine biler, det med at karosseriet som siger, er vel hvis det står "ustøtta". altså av bilen i mange år, min er ihvertfall ikke sammensunket.

Linjene er noe av det fineste man finner på noen bil, men de har som sagt ikke mer en to seter, er nok enig med Bead-Lock om at man trenger en billig bil i tillegg, har ikke hjerte sjøl til å ville ta med grombilen ut i saltsørpa om vintern.

 

Så er det de med glassfiber at hvis man er uheldig og kommer borti noe så blir det ofte dyrt og vanskelig å fikse.

Og det kan være vanskelig å finne en corvette innefor budsjettet ditt, jeg var #@&¤¤ heldig og snuble over min ved en tilfeldighet.

 

Hvis du er interresert kan du jo sjekke ut sidene til Corvette Club Norway.

 

Når det gjelder det med plass til å skru, så kan du høre om det er noen bilklubber i nærmiljøet som har felles "skruplass"

Endret av 77-Vette

1977 Chevrolet Corvette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt må man vel ofre for å ha ein slik bil=P. Som å bruke den om vinteren på saltete veier og slikt, men det trur eg skal gå fint. Klarer meg heilt fint uten bil nå, så skal vel klare meg, men om det skulle bli eit problem kan jo ein "sur" corolla være ein god ide, men har også tenkt litt på å kjøpe meg ein firhjuling. Det må da gi mer glede enn ein "Sur" corolla=P

 

Visst dette ikkje er tilfelle skal eg så absolutt se på corvetter også. Men er det dyrere eller vanskligere å fikse\bytte karossori på ein corvette enn ein annen bil med metall karossori?

 

Visst eg har litt is i magen og er litt på nettet og leter kan det være eg er heldig og finner meg ein corvette til ein overkommlig pris:-)

 

Sorry viss det blir litt mange spørsmål, men eg lurer litt på hvor store ugifter ein må rekne med på ein slik bil i månden eller året. Tenker da på drivstoff, forsikring, deler, vedlikehold, service osv. Går enda på skulen.

 

Takker for alle svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si hva du får av utgifter, da vi ikke kan gjette oss til om den bilen du kjøper er ett vrak, eller er bra bil som viser seg å være ett vrak...

:D

 

Drivstoff? å mye skal du kjøre x 1,5-2 liter mila...

Forsikring??

Kommer helt ann på selskap, om den står på deg eller mor/far

 

Vedlikehold??

Tja en nyrestaurert bil vil funke lenge uten større service behov,

en bil som bare er flikket på litt her og der, vil trenge jobb og kjærlighet nesten hver dag...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ALLTID hatt lyst på en V8`er, men begynte lett med en scorpio med V6!! :P lærte meg å mekke og skru og dilldall.. Etter "drittbilen" var solgt kjøpte jeg meg plymouthen som er å se i noen av de litt eldre postene her på forumet. Plymouth Gran Fury 83 mod.

Som sagt så kommer du fort til å merke at disse bilene er UTROLIG dyre i drift! Er ikke bare snikksnakk, det er faktisk sant! Etter å ha kjørt plymouthen i halvannet år så fikk jeg meg en corolla! En utmerket A til B bil. Ble sjokkert over hvor økonomisk den var.. var blitt så vant til å fylle 5-600 kr i bensin hver uke :P men gjett om jeg har hatt det mye gøyt med amerikaneren.. gøy med en headturner! Vet ikke om jeg skal anbefale deg å kjøpe en amcar eller ikke :P Om du skal "style" den med felger og stygge sideskjørt og vinge så bør du holde deg langt unna, men om du vil holde den original og ta godt vare på den så mener jeg du kan skaffe deg en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alle som liker USA biler vil gjerne kjøre sikt hver dag...

 

Har en nabo her som har kjørt KUN 60tals chevy i snart 10 år...

Hver dag, 5-6 mil om dagen...

 

Men det koster... ikke bare kr, men du MÅ beregne akuttskruing...

bytte motrer, girkasser, fikse bremser, ja, sånne ting må skje om natta, fordi du skal kjøre imorgen tidlig på jobb...

 

Det vil si at står den corollan også på tunet... så har du mulighet til å fikse bilen litt mere behagelig...

 

Å den corollan...ja den koster lite i forsikring,0,6 på mila og billige deler, om der må gjøres noe...:D

 

Hvorfor corolla...??

 

Jo , fordi den er endel bedre å kjøre enn en sur Golf eller fiesta...:deng

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:pray

Har selv ALLTID hatt lyst på en V8`er, men begynte lett med en scorpio med V6!! :P lærte meg å mekke og skru og dilldall.. Etter "drittbilen" var solgt kjøpte jeg meg plymouthen som er å se i noen av de litt eldre postene her på forumet. Plymouth Gran Fury 83 mod.

Som sagt så kommer du fort til å merke at disse bilene er UTROLIG dyre i drift! Er ikke bare snikksnakk, det er faktisk sant! Etter å ha kjørt plymouthen i halvannet år så fikk jeg meg en corolla! En utmerket A til B bil. Ble sjokkert over hvor økonomisk den var.. var blitt så vant til å fylle 5-600 kr i bensin hver uke :P men gjett om jeg har hatt det mye gøyt med amerikaneren.. gøy med en headturner! Vet ikke om jeg skal anbefale deg å kjøpe en amcar eller ikke :P Om du skal "style" den med felger og stygge sideskjørt og vinge så bør du holde deg langt unna, men om du vil holde den original og ta godt vare på den så mener jeg du kan skaffe deg en!

 

Det er akkuart defor eg vil ha ein gammel bil. Vil ha ein orginal gammel bil som eg kan ta godt vare på og bruke mye tid på. Vil ha ein bil eg kan vere glad i og vaske med glede=P hehe..

 

Det er klart eg bør vente og være fornuftig og ikkje kjøpe det som førstebil, men har så utroligt lyst og er redd for att om eg venter lenger har eg ikkje lenger mulighet. For da er det kanskje andre ting som kommer inn i bilde som hus og slikt.

 

Så snakker jo nå politikerene om å få vekk alle gamle biler. Halvorsen snakker om utbytting av den norske bilparken i allerede 2015. Selv om dette kanskje ikkje er realistisk så vil det vel si att norge er på vei i "feil" retning=P hehe.

 

Blir litt mykje her nå. heh. Men eg må vertfall takke for kjempe gode svar fra folk som har peiling. :pray Har sett litt på det du har skrevet på nettet Bead-lock og skjønner jo att du har god peiling:-) Så å høre på deg er vel ingen dum ide:-);-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår