Gå til innhold

Motortuning Golf 2,0 TDi

Ranger emnet


Fiddiman

Anbefalte innlegg

Hallais folkens!

 

Eier en liten herlighet; Golf V 2,0 TDi '05 SL og lurte litt ang motortuning. Har ett prosjekt på gang, og er det noe jeg har liten peiling på, så er det motor. Ser det er en del av dere her inne, så antar dere også har litt erfaring. Fikk for en stund tilbake lyst å tweake motoren. Har undersøkt litt på nett og blant folk. Her er noen av alternativene jeg har kommet over:

 

- Chiptuning

- Powerboks

- PPC e.l.

 

Chiptuning er vel det beste alternativet med tanke på effekt. Ulempene i mine øyne er at man fysisk bytter chip, og mister da muligheten til å gjøre den orginal igjen. Hvor aktuelt det enn er, så er jo det også en risiko å bli tatt med ekstra effekt utover det som står i vognkortet. Og da er det å enten å betale avgift eller gjøre om.

 

Powerboks er en boks som kobles direkte inn på ledningsnettet, og forandrer på signalene. Klinger ikke helt bra i mine ører. Ser for meg komplikasjoner etter en stunds bruk.

 

PPC er det alternativet jeg har lagt min elsk på. Der man fysisk endrer/byttet programvaren, og kan bytte tilbake orginal hvis ønsket. Gir rimelig bra effekt også. Men noen spørsmål som dukker opp i skallen: Ved slik effektøkning, vil det tyne motoren? Kan det anbefales?

 

Hva ellers er det jeg kan gjøre med motoren uten at det koster grisemye penger? Har også vurdert åpent luftfilter, gir vel ikke så god effekt, men grom lyd da. Noen som kan anbefale en spesifikk type av dette?

 

Kom gjerne innvendiger/innspill eller hva som helst. Arrester meg om jeg tar feil :) Skal se om jeg får lagt ut noen bilder av prosjektet til allmennheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

powerboks = boss

ppc = boss

chip er tingen men chippeing på nyare biler så bytter man ikkje chip. man endre bare programvaren i bilen, flashing.

og kan endres tilbake viss man vil.

 

hørt at powerboks og ppc bare lurer motoren og fungerer ikkje optimalt.

 

chipsenter har tilbud no i påsken med chiping fra 3000kr. er i bergen er turbofun selger for chipsener.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ppc = boss

 

hørt at powerboks og ppc bare lurer motoren og fungerer ikkje optimalt.

 

BSR sin PPC er noe helt annet enn powerboks. Med PPC legges det inn flere programmer, som

 

PPC er chip/flash, men i motsetning til vanlig flash kan du bytter mellom ved hjelp av ppc enheten (eller flasher mellom de forskjellige programmene).

 

PPC må ikke sammenlignes med powerboks som lurer hjernen

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En powerboks manipulerer signalet til dieselpumpa, slik at det blir mer diesel i motoren, som igjen gir mye mer sot. Høyere arbeidstemperatur og mer ketchup effekt. Da kun en av verdiene økes sier det seg selv at det ikke blir optimalt.

 

Ved chip økes alle verdier av luft, forbrenning og drivstoff som gir en optimal effekt og marginalt økning av temperatur.

Sot nivå blir også marginalt (ubetydelig) forandret.

 

Noen mener det blir lavere forbruk, noen som kan skylles mer effektiv forbrenning men også mer effekt i motor som igjen gjør at motor jobber mindre for samme resultat.

 

Nå er det en kjennsgjerning at man kjører hardere med en bil med mer effekt =)

 

 

Turbolyden som jettamaster her linker til har jeg fått med min bil.

Vekker mye oppmerksomhet og ganske stilig. En ting til som ikke kommer så godt ut av klippene der er at man får mye mer lyd av eksosen som spyttes ut av eksosen. Et voldsomt lufttrykk som presses ut av eksosen..

 

Har fjernet lyddemperen og montert 3" med Touareg W8 eksos.

Turbo demper veldig mye av motorstøyen som gjør at man slipper trøbbel ved evt eu kontroll eller myndigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Hva lønner seg best da? Ny chip eller PPC?

 

Stilig lyd, tenker man får oppmerksomhet av det. Hva slags luftfilter bruker du Marzo?

 

Jeg kjører med orginalt luftfilter.

 

Chip og PPC gir samme resultat/effekt.

Eneste forskjellen er at PPC kan man reversere når man selv ønsker det. Chip blir et engangs tilfelle hvor firma legger inn ny programvare med sitt utstyr. Da må du evt tilbake til dem og kanskje betale noen kroner for å få tilbakestilt til orginal software.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med orginalt luftfilter.

 

Chip og PPC gir samme resultat/effekt.

Eneste forskjellen er at PPC kan man reversere når man selv ønsker det. Chip blir et engangs tilfelle hvor firma legger inn ny programvare med sitt utstyr. Da må du evt tilbake til dem og kanskje betale noen kroner for å få tilbakestilt til orginal software.

 

Hos TS-Racing er tilbakestilling til orginalt program inkl i prisen.

185 hk - 420 nm. Hverken jeg er fattern har hatt problemer, jeg kjører mye og han lite... Så 2 forskjellige bruksmåter, men like fornøyde begge to.

 

http://www.tsracing.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som meiner orginalt filter er godt nok

De kan de godt mene og det er meg egentlig knekkende likegyldig! JEG har nå lyst på sportsluftfilter.:bump Har hatt det i stort sett det jeg har hatt i alt av biler og det har fungert utmerket hver gang.

Litt mer powerlyd i Golfen hadde ikke vært å forakte.

Endret av Thunder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår