Gå til innhold

Sub - hvordan får jeg mest lyd på minst volum?

Ranger emnet


Sharp

Anbefalte innlegg

Bil: Volvo 850 stasjonsvogn

Spiller: Pioneer AVIC-HD3

Frontsett: Focal 5,25"

Forsterker: Alpine PDX

 

Jeg har en 1000 W Alpine PDX forsterker til subben.

 

Spørsmålet er hvor liten sub kan jeg klare meg med, men fremdeles få bra med "trøkk".

 

Jeg lurer på en Focal Utopia 8". Syns 8" høres ganske lite ut, men det frister jo å slippe unna med kun 30 liters kasse. Den skal visst klare spille helt ned til 30 Hz også.

 

Har denne kraft nok til å lage lyd man kan kjenne på kroppen? Eller tror dere jeg vil bli skuffet?

 

Målet er ikke flest dB, men god, dyp lyd.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 liters kasse er ikke spesielt smått i disse dager. Man får vel 12-tommere som fungerer greit i slike kassevolum, kanskje til og med 15-tommere. Dessuten er kubikkroten av 30 ca. 3,1, noe som vil si at en kubisk kasse på 30 liter vil bli 31 x 31 x 31 cm... På slike flater har man fint plass til en 10-tommer.

 

At elementet har en Fs på 30hz sier ingenting om frekvensgangen, kun om elementets egenresonans i friluft. Frekvensresponsen bestemmes bl.a. av hva slags kasse du velger og hva slags løft bilkupeen vil gi i de nederste frekvensene.

 

Når det er sagt vil sannsynligvis en normal 8-tommer med grei slaglengde være mer enn nok for de aller fleste, spesielt med 1000 watt til rådighet. 8-tommeren i Klipsch iFi-settet som er tilkoblet Macen min fyller fint kontoret med tilstrekkelig nivå, så et bedre element i en liten bilkupé som gir langt mer løft i de lavere frekvensene bør absolutt bli bra nok.

 

Og til slutt, 5 100,- er fryktelig mye penger for en 8-tommer i mine øyne. Ikke misforstå, Focal Utopia er slett ikke noe billigræl, men Scan-Speaks high-end bass 23W koster 2 890,- og Seas Excel W22NY koster 1995,-... Begge fra Eltek.

 

EDIT: ser ikke bort fra at Peerless' XXLS 10" alu ville passet veldig bra. Har fått svært bra kritikker og koster ikke mer enn 1 520,- hos Eltek.

 

830951.jpg

Endret av ePiFaNT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener jeg kan klare meg med enda mindre kasse enn 30 liter?

 

Scan-Speakers, Seas, Peerless.... for meg ganske ukjente merker. Hvor mye forskjell hører man på en Focal som koster det dobbelte?

 

Ja, du bør kunne komme unna med et kassevolum på 15-20 liter vil jeg tro, avhengig av hva slags element du velger.

 

Alle tre er svært anerkjente produsenter av høyttalerelementer for både hifi- og high-end høyttalerprodusenter. De bruker penger på de tingene som betyr noe for lyden, ikke på fjas som forkrommede chassis, plastdeksler og fancy gitter. Dessuten gjelder "law of diminishing returns" også her. Jo høyere opp i pris man kommer, jo mindre blir forskjellene. Selv om Peerlessen koster under halvparten er den ikke automatisk halvparten så god (dersom det i det hele tatt var mulig å bruke en slik betegnelse).

 

Og som Cossie sier; de fleste vil ikke høre spesielt mye forskjell. Derfor synes jeg også 5000 var drøyt mye å bruke på en 8-tommer. Selv synes jeg det er en ok pris på gode 15- eller 18-tommer. Som et eksempel koster en av markedets beste og mest velrenomerte 18-tommere, JBLs 2242, 5300,- pluss frakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt 11.3 liters kasse

http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-SW841D/specs.html

 

Anbefalt 17 liters kasse

http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-SW1041D/specs.html

 

Anbefalt 22.6 liters kasse

http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-SW1241D/specs.html

 

Har ikke hørt disse spille, men skal være veldig bra har jeg blitt fortalt. Samt at prisen er ganske så hyggelig.

Endret av Orihime
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt 11.3 liters kasse

http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-SW841D/specs.html

 

Anbefalt 17 liters kasse

http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-SW1041D/specs.html

 

Anbefalt 22.6 liters kasse

http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-SW1241D/specs.html

 

Har ikke hørt disse spille, men skal være veldig bra har jeg blitt fortalt. Samt at prisen er ganske så hyggelig.

 

Ingen av de kan måle seg med peerless ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... kommet inn mange forslag her nå. Jeg kan kanskje bruke litt mindre penger på selve elementet og mer på kasse og utforming.

 

Fins det butikker som selger elementer som kan lage en pen kasse som gir god lyd i min bil?

 

 

bare still opp på forsterkeren vel?

 

Nå har jeg 1000 w forsterker, og ser at de fleste av disse små elementene ikke skal ha mer en et par hundre watt kontinuerlig.

 

Generelt, hvor mye kan man mate på før elementet tar skade av det? Og hvordan blir lydkvaliteten ved høy belastning?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... kommet inn mange forslag her nå. Jeg kan kanskje bruke litt mindre penger på selve elementet og mer på kasse og utforming.

 

Fins det butikker som selger elementer som kan lage en pen kasse som gir god lyd i min bil?

 

 

 

 

Nå har jeg 1000 w forsterker, og ser at de fleste av disse små elementene ikke skal ha mer en et par hundre watt kontinuerlig.

 

Generelt, hvor mye kan man mate på før elementet tar skade av det? Og hvordan blir lydkvaliteten ved høy belastning?

 

Stor forsterker er bare en fordel, men du må bruke ørene dine, for å høre når elementet får for mye effekt. Du skader elementet lettere med for liten forsterker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... kommet inn mange forslag her nå. Jeg kan kanskje bruke litt mindre penger på selve elementet og mer på kasse og utforming.

 

Fins det butikker som selger elementer som kan lage en pen kasse som gir god lyd i min bil?

 

 

 

 

Nå har jeg 1000 w forsterker, og ser at de fleste av disse små elementene ikke skal ha mer en et par hundre watt kontinuerlig.

 

Generelt, hvor mye kan man mate på før elementet tar skade av det? Og hvordan blir lydkvaliteten ved høy belastning?

 

 

I min 850 kjørte jeg 2800w på 2x 10" på 1000w trenger ikke spille maks men om du skrur opp bare lyden på subben og ikke resten av annlegget så blir det høyere bass på lavere volum

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med pioneer sine slim basskasser da? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4437&katid=31&mid=m436&id=&vn=736

 

må jo være genialt til ditt formål?

 

Hehe, nå har jeg ikke behov for noe som er så ekstremt kompakt! :P

 

Hadde tidligere et svært beist som tok halve bagasjerommet, men når jeg antydet 25 - 30 liter her virker det som om det ikke er så fryktelig lite like vel.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JL Audios minstemann, 6W3v3, klarer seg faktisk med så lite som 5 liters kasse. Og Peerless' Resolution 10 (ikke lenger i produksjon) klarte seg vel med rundt 15 liter. Det samme gjør Soundsplinter RL-i8 (som egentlig er i produksjon, men når neste produksjonsbatch er klar er fremdeles uvisst).

 

Alt i alt har du ganske mange valgmuligheter for å få god bass på liten plass, så lenge du har såpass mye effekt til rådighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår