Gå til innhold

Hvis lakkereren bommer litt på fargen, hva da?

Ranger emnet


Bluum

Anbefalte innlegg

Kan hende at grunningen var forskjell på da... Sitter jo å ser på Discovery, og noen ganger bruker de mørk grunning, og andre ganger lys...

Også i tillegg blir jo lakken litt rar etter vind, sol og faenskap da...

 

Jeg ser også forskjell på bilen min, ettersom den har byttet en frontfanger, lakkert panser og en og annen skjerm er rettet og lakkert... Og alt det er gjort hos Honda.

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan hende at grunningen var forskjell på da... Sitter jo å ser på Discovery, og noen ganger bruker de mørk grunning, og andre ganger lys...

 

Vel.. det kan ha litt med det å gjøre også men grunnen til at man bruker lys grunning på lyse farger osv er for å få full dekk på lakken ved færre lakkstrøk, noen farger har dårligere dekkevne enn andre så derfor gjør man dette. Men fremdeles må lakkereren legge på nok lakk så han vet at det blir riktig. Største feilen lakkerere flest gjør er å bare velge ett fargealternativ fra fargevifta etter lakkkoden og bare klasker på denne uten å sjekke dette nærmere.

En dyktig lakkerer sprøyter en fargeprøve samtidig som han lakker bilen og dermed får han sjekket at fargen stemmer, at han ikke har feilblandet osv... pluss at han har muligheten til å justere litt på fargen eller blande ett annet alternativ og få lakkert riktig på ett forsøk. kjedelig å rive av maskeringa og kjøre bilen ut bare for å oppdage feil farge, slipe over, ny maskering av bilen og ny runde i boksen..

Og TRO meg, slik er det maaange lakkerere som jobber. Selv de som lakkerer for merkeverksteder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok vel STOR fargeforskjell. Men hva skal man gjøre? Med solide farger er det ikke noe problem. Da kan man brekke fargene som man vil. Alt av metallic er nå i VANNBASE og den kan man ikke brekke. En del biler har 5-6-7-8 eller flere varianter når du taster koden inn i blandecomputeren og man får ikke blandet mindre en en desiliter. Skal bli passe dyrt for kunden om man skal sprøyte en haug med prøveplater og man ser ikke helt fargen før det er klarlakk på. PS. Vannbase skifter farge etter tørking så man klarer ikke å brekke fargen mens den er våt. Lett skal det ikke være.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe i det som Bare B sier, for fargen så veldig lik ut da jeg henta bilen. La ikke merke til noen forskjell da jeg gikk inn i boksen for å se på bilen. De hadde vært litt slurvete med maskeringa, så man kan kjenne en liten kant, men ellers så det helt fint ut.

 

Og som de sa, det er kun en nyanse av mauritsiusblå, og da vil det ikke hjelpe stort å lakkere opp ...

Testa jo restene av lakken de brukte opp mot orginal BMW lakkstift, og det merkelige der er at lakkstiften fra BMW er kliss lik bilens farge, mens lakken som de lakka skjørtene med er MYE mer tyntflytende og endel lysere. Nå er lakken vannbasert, og jeg tror lakkstiften ikke er det, så det kan kanskje spille en rolle?

 

Menmen, problemet har jeg lagt bak meg for nå. Men hvis jeg skal lakke noe mer (M-fangere el.l.), så vil jeg be de sende inn det ene speillokket eller noe og få en farge som stemmer 100% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe i det som Bare B sier, for fargen så veldig lik ut da jeg henta bilen. La ikke merke til noen forskjell da jeg gikk inn i boksen for å se på bilen. De hadde vært litt slurvete med maskeringa, så man kan kjenne en liten kant, men ellers så det helt fint ut.

 

Og som de sa, det er kun en nyanse av mauritsiusblå, og da vil det ikke hjelpe stort å lakkere opp ...

Testa jo restene av lakken de brukte opp mot orginal BMW lakkstift, og det merkelige der er at lakkstiften fra BMW er kliss lik bilens farge, mens lakken som de lakka skjørtene med er MYE mer tyntflytende og endel lysere. Nå er lakken vannbasert, og jeg tror lakkstiften ikke er det, så det kan kanskje spille en rolle?

 

Menmen, problemet har jeg lagt bak meg for nå. Men hvis jeg skal lakke noe mer (M-fangere el.l.), så vil jeg be de sende inn det ene speillokket eller noe og få en farge som stemmer 100% :)

 

At dei har kun en nyanse av den fargen, betyr ikke at andre lakkmerker bare har en nyanse av den fargen, og to forskjellige produsenter kan ha bare en nyanse, men dei to forskjellige produsentene kan fortsatt ha forskjellig nyanse i forhold til hverandre, så standard nyansen av Mauritius blå trenger ikke være den samme nyansen mellom forskjellige lakkprodusenter.

 

Og at lakkstiften din ikke matcher mot lakken verkstedet brukte, trenger ikke bety annet enn at det ikke er samme produsent på lakkstifte, som den lakken verkstedet brukte.

 

Og en farge ser som regel helt anneledes ut inne, enn den gjør ute i normalt sol lys, også bilder forvrenger fargenyansene betraktelig

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg delvis enig med bare b ang farge brekkinga . ja farger i vannbase skifter farge og ja du kan ikke brekke farger på vekta hvis du har en dos vekt ( altså vekta jobber i dos og ikke windows ) windows utgaven av Rm ( og glasurit tror jeg ) får du alternativ om du vil fortsette eller ikke ( men da skal du vite hvordan du skal ha resultatet og vite hvordan den eksakte fargen du blander ser ut sammen ligna dun som er orginal ) . også en lysere mørkere brekkning på fargen kan også gjøres med sprøyte. ( ikke tåke base vil gjøre fargen mørkere ,tåking lysere. Dette er rettet mot farger med mye sølv i basen )

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om nyanseforskjellen kommer av for mye tynning av lakken, kan det være en mulighet?

De sier jo at de har maskin som blander, og maskiner gjør jo som kjent aldri feil :P

 

Tror det er glasurit de bruker på verkstedet der, mener å huske det var det merket han sa de brukte (han ramsa opp et par forskjellige andre som fantes også).

 

Bare B: Hadde jeg hatt råd, så kanskje ;)

Men går heller for M-skjørter neste vår, og polermaskin til resten av bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier jo at de har maskin som blander, og maskiner gjør jo som kjent aldri feil :P

 

Ingen billakk merker har maskin som blander lakken, men blandeformelen kommer opp på det datasystemet som det lakkmerket bruker, og lakkereren blander manuellt fargen utifra den formelen som står oppgitt, det kan blandes feil, men dei systemene som lakkprodusentene bruker for å vise formelen, kommer med "sperre" som gør at om en har for mye av en mixefarge i blandingen, så kommer det varsel om at det er en feil, så kan en enten ta en rekalkulering for å veie opp for det som ble for mye, eller en kan fortsette med feilen, men da med viten og vilje om at blandingen ikke er optimal i forhold til formelen i datasystemet.

 

Og om det er Glasurit dei har, så er det ingen problemer å brekke fargene i det systemet, for selv om den er vannfortynnbar, så er den den samme fargen i koppen som den er når den er sprøytet, den forandrer ikke farge etter at den har tørket, slik som f.eks DuPont, Sikkens og Lesonal sine vannfortynnbare basefarger gjør

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Agfa Mixit blandecomputer og ei Satorius vekt. Ja får feilmelding og recalkulate om man blander feil. Funker veldig bra men er som sagt ikke eltt å brekke vannbase. Solide farger er ikke noe problem. Der har jeg Lesonal 2k og Lesonal 420. Har ikke prøvd Glasurit vannbase så der skal jeg ikke uttale meg i det heletatt. Et punkt til. Om bilen er noen år må man ta høyde for falming av lakken. Det gjør det ikke lettere. 3 sjikt lakk med fx pearl er morro. Der blir fargenyansen avgjort av tykkelse på lakken. Generelt er det umulig å få samme nyanse med den type lakk. Spør Schnellfarer. Det ble hel lakk på Quatroen hans.

 

HE HE . Til dere som sitter med fargevifter. Farge er klar til min kjære Kadett B med Volvo motor/understell. Org Opel 666 Knall ORANGE. Det burde vel passe siden jeg skal kalle den: Der kleine deutzhe demon :-)

Endret av BARE B

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår