Gå til innhold

ISO adapter i Sharan 2004 ?

Ranger emnet


Oggie

Anbefalte innlegg

du må ha denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4698&katid=267&mid=m436&id=&vn=736&stortbilde=ok

 

åsså må du enten koble den røde kabelen på tenning fra sikringsboksen under rattet eller fra en av de skruene du ser under sikringsboksen. er vel 4 eller 5 stk muttere der... den ene som det står diesel på.(svart lappe med hvit skrift eller noe) har 12v tenning. eller du kan kjøpe en canbus-adapter med tenningsutgang på acb.no... evnt koble den tenningskabelen på konstantplussen men da må du skru av spilleren manuelt hver gang du stopper bilen.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei forsøkte nå å koble den røde ledningen merket "ACC" fra Pioneeren til konstant pluss, sammen med den gule ledningen fra Pioneeren merket "Battery".

Det resulterte i at det ble liv i Pioneeren, men også i at tenningen slo seg automatisk på, og da jeg startet bilen kunne jeg vri nøkkelen tilbake og ta den ut, og motoren gikk fortsatt...

 

Er det noe forskjell i adapterne ? Det fra Bilradiospesialisten er det koblet anderledes enn det jeg kjøpte på Møller - mon tro ?

 

De skruene/mutterne du nevner er de inne i selve sikringsboksen til venstre for rattet, eller ?

Endret av Oggie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg målt med et ohm-meter og det er kontakt mellom den øverste CAN ledningen og jord (den svarte inn på klossen i bilen). Dermed er det jo kontakt også helt frem til ISO pluggen da jo jord føres videre inn i den.

 

Forsøkte å dra ut den CAN ledningen det dreier seg om, men fikk det ikke til. Vurderte å klippe, men ville høre med dere først ?

 

Jeg la ut et bilde av koblingsskjemaet på Delta6 på Bilforumet, og om man ser på den så er det den CAN ledningen som også er merket med et bryter symbol.

 

Hva tror du koble løs den CAN ledningen, i så fall hvordan gjøres det, eller rett og slett klippe, eller la det være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du koble løs den CAN ledningen, i så fall hvordan gjøres det, eller rett og slett klippe, eller la det være ?
La det være!! Den kan ikke være problemet her.
om man ser på den så er det den CAN ledningen som også er merket med et bryter symbol.
Nei. Det er Pin'en ved siden av;

koblingsskjema_delta6ny_728.jpg

Rød og gul ring er forskjellige. Men det er nå en digresjon her. De to du skal bruke på kontakten fra bilen er de to blå ringene, ingen andre.

 

Jeg kan videre tenke meg du igjen har fått feil adapter, uten at det er noe større problem.

Om du har fått denne:

fakrajpg_600.jpg

...så er den til biler uten CAN-BUS, og vil da ved en sammenkobling av Rød og Gul ledning fra Pioneer'en også gi Pluss-strøm inn på +SAFE i bilkontakten (Pin 4 og 7), jfr. bildet av Delta6-skjemaet over, noe som nok ga problemet med selvgående bil uten nøkkel.

 

Det du skal koble opp er ala dette;

fakravwjpg_600.jpg

...hvor da kun 8 (Jord) og 4 (KonstantPluss) skal brukes fra bilkontakten! Så skal det virke, når du så kobler sammen Rød og Gul fra Pioneer uten at +SAFE får strøm fra den sammenkoblingen. Så du må kutte kabelen ut fra Pin 4 på midterste bildet over, om den får strøm fra spilleren nå. Men kutt altså ikke "bak" bilkontakten, alt skal gjøres på det adapteret du har kjøpt.

Og CAN-pin'ene skal ikke ha noe som helst tilkoblet på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først skrev jeg en melding her om at det funket, etter å ha klippet bort ledninger på adaptret som ikke var jord eller strøm, MEN den gang ei. Det er det samme, tenningen kommer på uten nøkkel, jeg starter og må stoppe motoren ved å slå av Pioneeren.

 

Det er fortsatt kontakt mellom CAN+ og jord når jeg måler med ohm meter, men det skal kanskje være det ?

 

Hørte jeg nytt adapter, beregnet for biler MED CAN bus ?

eller hva tror dere.

 

(samtidig får jeg en følelse av at det er noe vakkel her. Når jeg nå slo på tenningen forsvant lyden i spilleren inntil jeg slo av tenningen igjen, og jeg synes at det virket en stund tidligere, men etter at jeg hadde skjøvet det hele forsiktig på plass var det samme historien igjen, også da etter at jeg hadde tatt det hele ut igjen)

 

:hide

 

:onfiredevi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen dere,

 

Har nå snakket med Møller og svaret er at akkurat denne biltypen MÅ ha tenningsstrøm tilkoblet. Det går ikke å koble gul og rød fra Pioneeren sammen, eller å ta strøm fra klossen fra bilen.

 

Da blir det en tur til Møller for meg så får de koble rett strøm, samt at det viser seg som tidligere sagt i denne tråden at adaptret var feil. Det er ikke beregnet på bil med CAN-bus.

 

Altså har du Sharan så se til at du får tilkoblet rett strøm, OG se så absolutt til at du får rett adapter.

 

I alle fall - tusen takk for all hjelp. Jeg kunne selvfølgelig ha begynt å lete etter rett strøm selv, men det orker jeg rett og slett ikke.

 

/Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå snakket med Møller og svaret er at akkurat denne biltypen MÅ ha tenningsstrøm tilkoblet. Det går ikke å koble gul og rød fra Pioneeren sammen, eller å ta strøm fra klossen fra bilen.

Med tanke på at M****r har solgt deg feil adapter to ganger på rad, og nå påstår at denne bilen må ha tenningsstrøm tilkoblet(??), hadde jeg kanskje begynt å filosofert så smått over tanken på å vurdere muligheten for å søke opp alternative profesjonelle for å få koblet dette riktig. Men får ta høyde for at du har misforstått litt om hva dem vil gjøre. :)

 

Må si jeg er litt spent på om du blir fornøyd med radiomottaket etter at de har montert dette ferdig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ser den :hello:

 

Jeg fikk trenge lengre inn i systemet så fant jeg en som hadde gjort en slik montering på Sharan, og det var han som sa at dette med rett strøm fra bilen til spilleren var spesielt viktig slik som Sharan var satt opp.

 

Vær sikker på at jeg melder tilbake når neste episode er over ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen,

 

Da er det oppe og kjører. Spiller kjempebra ! Og jeg har koblet mobilen til slik at jeg nå har handsfree og kan spille musikk fra mobilen over bluetooth. Bare nydelig.

 

Det var kortslutning i ledningsnettet i venstre bakdør. Ser ut for meg som om at det sammen med feile adapter har kostet noen timer.

 

/Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår