Gå til innhold

Gjøre det lettere å sladde

Ranger emnet


Sebbe91

Anbefalte innlegg

hva kan jeg gjøre med 240'en min for at den skal bli lettere å sladde med når det ikke er snø? selv om det går greit å sladde på blaut asfalt med litt fart så begynner den fort å spinne på kun det innerste hjulet :P jeg regner med at det blir mye bedre med sperre, men har ikke lyst å sveise siden jeg bruker bilen hver dag og har sett mange her inne med volvo som sier at det ikke er noe bra til noe annet enn sladding. og kjøpe synes jeg virker litt dyrt og mye jobb å få satt på plass.

men hvis jeg for eksempel kapper fjærene eller kjøper lesjøfors fjærer slik at den blir lavere burde den vel ikke krenge så mye og derfor spinne lettere på det ytterste hjulet?

en annen ting jeg lurer på er hvor god den blir å kjøre hvis jeg senker den 40-50 mm og har de orginale demperene? eventuelt saab dempere bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo enten å sveise sperre da, eller montere diffbrems. Det første er lite ideelt i og med at du bruker bilen daglig, og det faktisk er avskiltningsgrunnlag! Å kjøpe en ny diff, koster noen kroner, og er jo litt jobb å få bytta det, men det er nok eneste måten å få den til å spinne på begge. Men da vil du antagelig også slite med å spinne, med tanke på at den da får drift på begge hjula, og det skal mere til for å spinne. Så da må du ha mere hester.

 

Om det hjelper så mye å senke den for at den skal slippe lettere og for å motvirke innerhjul-racing, er jeg tvilende om.

02' Nissan Navara

91'240, søndagsbil

x88'740 turbo intercooler

x92'240, sladdebil

x86'240,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hjelper så mye å senke den for at den skal slippe lettere og for å motvirke innerhjul-racing, er jeg tvilende om.

 

Om det spinner bedre på to hjul vet jeg ikke, men det slipper garantert lettere. Mye av kraften som ellers ville gått i bakken går med til krenging. Man kan lettere flicke den fram og tilbake med stiv bil og, blir ikke krenging frem og tilbake før den slipper.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du monterer dobble stabstag bak og senker bilen så blir den enklere å legge opp i slædd.

Men vil ikke påstå at den er så mye bedre å slædde med, det er mye mer ukontrollerbart å slædde med.

 

Men om du hadde hatt ei sperre så er det mye mer kontrollerbart å slædde med, du slepper å måtte kaste bilen opp i slædd, den drar seg sidelengs når den begynner å spinne på begge :)

 

Bilde av hvordan jeg lagde dobble stabstag:

DSC01182.jpg

Var moro å kjøre med ei stund, men du snurrer mye fortere enn du regner med noen ganger.

Jeg kunne bare svinge bilen min opp i slædd om det var litt vått på asfalten.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv ut bakseter og evnt all annen drit du måtte ha liggende bak framsetene.

All vekt som presser bilen mer ned mot underlaget, er vekt du ikke vil ha når du skal få bakhjula til å slippe.

 

Ellers er det vel bare å bruke g-kreftene. Kan ikke si jeg har hatt store problemer med å sladde med 240 noen gang. Sperre eller ikke, alt handler om å utnytte g-krefter til din fordel.

 

Å senke den gjør det nok kanskje ikke lettere å legge den ut i sladd, men det er selvfølgelig lettere å kontrollere sladden, ettersom bilen blir stivere og du sitter mer vannrett istedet for at bilen krenger 45 grader i forhold til underlaget ;)

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ossen fikk du til å montere dobbelt opp med stag? miksa noen fester sjøl eller no?

Det er bare å ta fantasien til hjelp det, er ikke værre enn å bruke ei plate i mellom det, så vips har du 2 under hverandre :)

 

Bilder:

DSC01172.jpg

 

DSC01176.jpg

 

DSC01177.jpg

 

DSC01171.jpg

 

jeg så foresten en her som skulle selge bakaksel med orginal sperre, er dette noe å ha?

Jeg har nyoverhalt sperreaksel til 240 om du skulle trenge ;)

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår