Gå til innhold

"Lure loven" - Biltransport

Ranger emnet


HaMMeR89

Anbefalte innlegg

Hengerreglene...

 

Jeg kopierte innlegget ditt og laget en ny tråd her: http://www.bilforumet.no/kj-ret-yforskrifter/220904-tilhengerforskrifter.html

Satte den som sticky, fordi jeg syns det var en enkel og lettfattelig guide! Håper det går greit:hello:

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW324TDa, Hvordan er det med den såkalte campingvogn-regelen da? Etter som jeg forstod han på Statens Vegvesen, hadde jeg lov å dra ei vogn som hadde totalvekt på det samme som bilen hadde lov å dra som maxvekt. Altså, om en bil hadde max hengervekt på 2000kg og bilen veide f.eks 1700kg, hadde jeg lov å dra ei vogn på 2000kg.. Dette var den såkalte campingvogn-regelen som han så fint kalte det..

 

Dette var da med KUN klasse B.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW324TDa, Hvordan er det med den såkalte campingvogn-regelen da? Etter som jeg forstod han på Statens Vegvesen, hadde jeg lov å dra ei vogn som hadde totalvekt på det samme som bilen hadde lov å dra som maxvekt. Altså, om en bil hadde max hengervekt på 2000kg og bilen veide f.eks 1700kg, hadde jeg lov å dra ei vogn på 2000kg.. Dette var den såkalte campingvogn-regelen som han så fint kalte det..

 

Dette var da med KUN klasse B.

 

 

Niks...

 

"Campingvognregelen" er bare ett utrykk som eg ikkje vet kor de har fått hen. Det samme gjelder for campingvogner som det eg har skrevet over. De kaller det kanskje for campingvognregel for en campingvogn kan være ganske stor før man kommer i de samme tallene som f.eks en Tysse Boggiehenger med 2 tonn totalvekt (den kan ingen trekke med kun B, selv om det er en "liten" henger)

 

Veier bilen din (egenvekt) 1700kg har den mest sannsynlig en totalvekt på f.eks 2.2 tonn. Og har lov å trekke 2 tonn? Da kan du trekke en henger med totalvekt på 1300kg.

Pga 1300 er mindre enn 1700 og 2200 + 1300 = 3500KG.

 

ref herifra; http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Utstyr+og+sikkerhet/Trekking+av+mindre+tilhenger

 

Regler for bil og trekking av mindre tilhenger

Statens vegvesen har sammenfattet de viktigste regler som du må kjenne til når du skal ut å kjøre med bil og tilhenger.

 

Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Dette gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Regelen gjelder selvsagt for alle typer tilhengere, dvs. varehenger, båthenger, hestehenger, campingvogn og andre spesialhengere. Det er også viktig å merke seg begrepene «tillatt totalvekt» som betyr den maksimale totalvekt kjøretøyet er registrert for iflg. vognkortet, og «aktuell totalvekt» som er den vekten kjøretøyet har i øyeblikket. «Bilens egenvekt med fører» er den vekten bilen veier uten last pluss en gjennomsnittsvekt på 75 kg for fører. Du finner bilens egenvekt med fører i vognkortet.

 

Campingvogn-regelen

Du trenger ikke alltid førerkortklasse BE for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg, det kan være tilstrekkelig å ha klasse B. Vilkårene er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

 

Selv om du med klasse B kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som er ”tillatt hengervekt”, dvs. maksimal aktuell tilhengervekt. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Du må heller ikke overskride bilens ”tillatte vogntogvekt”, dvs. summen av bilens og tilhengerens samlede aktuelle totalvekter.

Endret av BMW324TDa

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår