Överladdaren Skrevet August 21, 2002 Rapporter Share Skrevet August 21, 2002 Vurderer å bygge en BMW E21/E30 med turbomotoren fra BMW 745 som jeg kan leke med, og lurte derfor om noen har erfaring med å få godkjent slike prosjekter... Har jeg kjangs i havet til å få doningen godkjent av Satans Vegvesen eller er det bare å glemme? Jeg vet av tidligere erfaring at BMW Norge ikke er så keene på å godkjenne ombygging av BMW'er, men TüV i Tyskland derimot er litt mer medgjørlige, men da koster det skjorta :mad: og dette skal ikke koste for mye... Maks 80.000,- :rolleyes: Vet noen om det går an å montere datasprut på den gamle turbokverna, eller er det mekanisk sprut? Takker for svar... BTW: Hvis noen har en 320/323 stående kjøper jeg den gjerne for noen lapper. Kan godt se ut som en dass, men må kunne kjøres og henge sammen. Med andre ord, ikke for mye rust! Siter 1992 Golf 2 Pasadena 1983 Alpina B9 3,5 1987 Suzuki TSX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schlasken Skrevet August 21, 2002 Rapporter Share Skrevet August 21, 2002 høres ut som et spennende prosjekt.. hadde et liknende et i tankene for en stund siden men som så mye annet ble det ikke noe av.. lykke til :) Siter - '72 Datsun 240z rb26dett - '91 Skyline gts-t rb26dett x '84 Nissan Silvia s12 x '86 Nissan Bluebird Turbo x '89 Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling Skrevet August 22, 2002 Rapporter Share Skrevet August 22, 2002 Originally posted by Överladdaren Vurderer å bygge en BMW E21/E30 med turbomotoren fra BMW 745 som jeg kan leke med, og lurte derfor om noen har erfaring med å få godkjent slike prosjekter... Har jeg kjangs i havet til å få doningen godkjent av Satans Vegvesen eller er det bare å glemme? Jeg vet av tidligere erfaring at BMW Norge ikke er så keene på å godkjenne ombygging av BMW'er, men TüV i Tyskland derimot er litt mer medgjørlige, men da koster det skjorta :mad: og dette skal ikke koste for mye... Maks 80.000,- :rolleyes: Vet noen om det går an å montere datasprut på den gamle turbokverna, eller er det mekanisk sprut? Takker for svar... BTW: Hvis noen har en 320/323 stående kjøper jeg den gjerne for noen lapper. Kan godt se ut som en dass, men må kunne kjøres og henge sammen. Med andre ord, ikke for mye rust! Kjenner en som har 5 stk E21, alle er pillrotne i rust. Det er det som tar dem. Han er sikkert intressert i å bli kvitt et par av dem, men som sagt: rusteruste... Siter MR2'en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet August 22, 2002 Rapporter Share Skrevet August 22, 2002 Et tips jeg har hørt fra folk som har utført lignende prosjekter: Ta en tlf (evt stikk nedom) ditt lokale Bilsiltryn, få tak i sjefen for godkjenning etc. og legg frem planene dine. Spør om de kan være behjelpelig med råd på forhånd med hvilke skritt som må taes for å lage et godkjent bygg. Involverer du dem underveis på denne måten vil de ta deg mer seriøst og sjangsen for aksept er mye større enn om du bare dumper innom med en ferdig bil. Funker ikke første Bilsiltryn kan du prøve et annet ;) Må en slik bil være godkjent da? Sjangsen for å bli kontrollert og faktisk oppdaget er vel forholdsvis liten ? Lykke til :D Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LupoB0Y Skrevet August 22, 2002 Rapporter Share Skrevet August 22, 2002 Personlig hadde jeg driti i godkjenningen.. Hva er det værste som kan skje, hvis du blir kalt inn til en teknisk kontroll? at du blir avskiltet? Siter Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln - ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet August 22, 2002 Rapporter Share Skrevet August 22, 2002 Originally posted by LupoB0Y Personlig hadde jeg driti i godkjenningen.. Hva er det værste som kan skje, hvis du blir kalt inn til en teknisk kontroll? at du blir avskiltet? Krasjer du, kan du risikere avkortning på forsikringsutbetalingen. Men det er BARE hvis effektøkningen/ombygningen kan ha vært årsaken eller medvirkende til kollisjonen. Det må være en årsakssammengheng som det heter ;) Dette skjer ektremt sjelden... Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Era Skrevet August 22, 2002 Rapporter Share Skrevet August 22, 2002 Originally posted by Loppa Et tips jeg har hørt fra folk som har utført lignende prosjekter: Ta en tlf (evt stikk nedom) ditt lokale Bilsiltryn, få tak i sjefen for godkjenning etc. og legg frem planene dine. Spør om de kan være behjelpelig med råd på forhånd med hvilke skritt som må taes for å lage et godkjent bygg. Involverer du dem underveis på denne måten vil de ta deg mer seriøst og sjangsen for aksept er mye større enn om du bare dumper innom med en ferdig bil. Funker ikke første Bilsiltryn kan du prøve et annet ;) Må en slik bil være godkjent da? Sjangsen for å bli kontrollert og faktisk oppdaget er vel forholdsvis liten ? Lykke til :D Ja det er gode råd Loppa. Har faktisk prata med de om sån noen ganger. Noen stder er de meget behjelplige og andre sier glem det. Men av de som hjlper deg går en ting igjen. De ønsker helst en uavhengig godkjenning. Dvs TUV eller SFRO i sverige. sis nevnte ka ofte hjelpe uten at det koster flesk. Og til sist vel bil før 86 så slipper du mange utslipskrav. Lykke til med morrosomt prosjekt. Men er ikke en nyere 535 motor uten turbo like enkle og bygge turbo på hvis du skal ha datasprut? Era Siter Power out of controll is me... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Överladdaren Skrevet August 22, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 22, 2002 Tok kontakt med en BMW "guru" og han sa at jeg ville få problemer med å få plass til turboen mellom motor og innerskjerm, så det er mulig jeg heller bygger med en 2,8l, 3,2l eller 3,5l med noen gromme gassere og en vass kam. Gidder ikke legge for mye i prosjektet...skal tross alt bare ha en bil jeg kan kjøre i filler på bane og skrive navnet mitt med på parkeringsplasser etc. :D Erling - Sender du meg nummeret til han du kjente som har alle E21'ene stående på PM? Siter 1992 Golf 2 Pasadena 1983 Alpina B9 3,5 1987 Suzuki TSX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ottar Skrevet August 22, 2002 Rapporter Share Skrevet August 22, 2002 ERA: SFRO? meir info? Korleis kontakter eg dei? Har seriøse problemer med godkjenning.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Era Skrevet August 22, 2002 Rapporter Share Skrevet August 22, 2002 Originally posted by ottar ERA: SFRO? meir info? Korleis kontakter eg dei? Har seriøse problemer med godkjenning.... SFRO = Sveriges Fordonsbyggares Riksoganisasjon SFRO Og SFRO Svenske sider Der står vel det du trenger kontakpersoner og alt lykke til. Era Siter Power out of controll is me... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suggen Skrevet August 22, 2002 Rapporter Share Skrevet August 22, 2002 det er jo bare å skjære hull i panseret, stappe oppi turboen, og sette på et "lokk". evt bare slå panseret hardt igjen... En kompis av meg bygde E30 316 med 745motor... Skar radiatorplass lengre fram og kasta det oppi, det gikk det! Vet ikke om det var så trangt mellom skjermen og turbo'n men... Det går fælt ihvertfall!!! Siter '93 mercedes 320TE '03 peugeot 206sw '68 white M6 '64 amazon HGV osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mk2-16v Skrevet August 22, 2002 Rapporter Share Skrevet August 22, 2002 HAr sett en E21 med v8 som var godkjent så det skal vel gå ann med turbo også...eller?? :) Siter "I'm so smart I'm practically retarded" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mykle Skrevet August 25, 2002 Rapporter Share Skrevet August 25, 2002 Lurte på å begynne på et lignende prosjekt i vinter, bare med en E-30 og m5 motor. Enten 3,6l eller 3,8l. Har sett disse motorene avertert fra 25 - 30 tusen med girkasse og elektronikk. Tror også det er ombygnings kitt å få til disse, iallefall til E-30. (Mener å ha sett det avertert en 3,6l med et slikt kitt i billisten.) Er ikke sikker på om E-30 og E-21 har forskjellige motorrom, har aldri vert borte i E-21´n. Dette skal ikke være så vanskelig å få godkjent hos biltilsynet. Det gikk en E-21 her for en liten tid siden, denne med 3,6l m5 motor. Kan ikke si annet enn at den gikk greit. Mener også at E-21´n er noen kilo lettere en E-30´n. - Chris (Hvis det er noen som har/vet om noen linker der man kan finne deler og kanskje også motorer til BMW, så hadde disse blitt mottat med stor takk!!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Överladdaren Skrevet August 25, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 25, 2002 Prosjektet har nå blitt revurdert... ...Bygger foreløpig videre på den originale 2-literen for å få bilen klar til våren. Skal bygge om til 3 dobble Webere, 2,5" eksos og metanol innsprøytning! :D :D :D (Har mange venner som brenner hjemme beer ) Skal hente bilen i morgen....og legger ut bilder etterhvert Siter 1992 Golf 2 Pasadena 1983 Alpina B9 3,5 1987 Suzuki TSX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.