Gå til innhold

Lambda.....

Ranger emnet


EliteCorrado

Anbefalte innlegg

Har lenge slitt med drivstoffforbruket på Radoen.

Bytta følere i hytt og pine, sjekka pakninger osv osv.

 

Lambda ble også byttet. Denne er tre-pola inkludert varmeledere.

Enda hjalp ikke noe.

 

 

Kikket litt på noen tegninger av både eksos og elektrisk anlegg i denne. Da lambda er tre-polet, og to av lederne er til varming, så må signalet gå i jord i selve anlegget.

 

 

Jording2.jpg

 

Jording.jpg

Har i dag lagt opp jording fra eksos flens, til toppen og trottelhus.

Fem flenser gjør noe med jordinga i eksosen med tiden.

Resultatene taler for seg selv:

 

US:

21 MPG -> 31 MPG

Euro:

12 L/100KM -> 8 L /100KM

Endret av EliteCorrado

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger flere til å bekrefte teorien min...

Har fungert så langt, har ikke kjørt på over 0.9 på mila etter ny jording.

Dette gjelder bare G60, da Vr6 bruker egen jording tilbake til motormodul i tillegg, som ekstra forsikring.

circuitvr.jpg

 

Circuit.jpg

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

heisan! ser du fikk ned bensinforbruket vet og gjøre dette. har veldig likt problem , og har hatt det i over et år no. min ligger på allt fra 11,4- 14l/100km har lagt opp ledning som du har gjort, litt tykkere da men det er vel bare bra. men har samme problemet enda. Da må eg nevne at co-pot sensoren er stillt på 500ohm, slange til ecu er 1000mm og 3,5mm tykk, skiftet blå temp sensor, og lamdasensor.

 

det eg lurer på er om du skrur ledningen fast i ene skruen i eksosflensen? og lar den gå strake veien opp til insuget og videre til motortopplokket? Du går ikke videre bakover med ledningen fra eksosflensen - til ende potten?

 

Håper du kan hjelpe meg , har gjort det meste som eg kommer på og har lest det kan være. Har lest også en plass at co-pot sensoren skal være 537ohm org, noen som har en formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11,4-14L på mila er ganske mye.

Dette burde bilen klare å justere ned.

 

Viktig at du får god kontakt. Sett ledninga på bolten, bak bakre flens.

 

Co pot har blitt satt til 500ohm som en referanse.

Kan stemme at denne skal være 537, men er to ganske like verdier.

I følge vw egen manual:

"Resistance through pin 1-3, must be between 0-2000ohm."

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki , skal se litt nermere på det en dag eg får tid. bestillte ny lamda fra statene også i gå;) her reinet ut gjenomsnittet mitt på en hel tank og det ligger ganske nøyaktig på 1,2l mila... men når eg tar ut lamdakontakten, skal turtallet endre seg da? og hvis det skal endre seg, skal det skje med en gang eg plugger den utav, eller må eg kjøre litt med den først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan i dag sjekket eg litt opp, har skiftet kat og gått over hele eksosanlegget, og no er det fullstendig tett. tok av lamdaen for og se om det var noen skader på den, og den ene kontakten var nesten av, loddet dette sammen igjen. samtidig, hev eg på en ledning fra flensen der du sa (slipte vekk rust før eg satt den på) allt dette gjorde ingen utslag på forbruket. men lurte litt på fargene på lamda ledningene. oppe med stikk-kontakten er det 4 ledninger

 

1. rødbrun - den går til en 6mm skru ved siden av kontakten

2. hvit - ned til lamdaen

3. hvit - ned til lamdaen

4. svart ned til lamdaen

 

er dette vanlige farger og hvorfor går det 2 hvite ledninger ned til lamdaen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hvite? disse er for varming av sensor, da dette skal optimalisere lambda.

Denne ene som jordes tidlig er skjerming for "radiostøy".

 

Siste ledning er lederen for signaler fra lambda til styringsmodul.

 

Når du har gjennomført alt det du har gjort, så ligger problemet en annen plass.

 

VW digifant er en tidlig generasjon av vw eget innsprøytningssystem, og fungerer dessverre dårlig til tider, derfor ble dette byttet til motronic etter 3-4 år.

 

Når du går inn på corradoclubcanada, på "technical archive", så finner du noen tråder av "Dennis".

Han har mange gode råd for slike problemer som vi har.

 

Ikke at du finner svaret der, men det gir deg en god pekepinn på hva du bør begynne med...

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår