Gå til innhold

Mazda 929, 85 mod starter ikke...

Ranger emnet


fhs1974

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er ny her, har en 85 mod Mazda 929, som jeg nettopp har kjøpt. I dag når jeg vrei om nøkkelen var det ingen liv. Bare et lite klikk der startmotoren skal koble inn. Men ingenting skjedde. Har prøvd med startkabler, men det er tydeligvis ikke mangel på strøm.

 

Noen som kan gjette hva det kan være?

Mvh,

fhs1974

-85 Mazda 929

-94 Mazda 626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Er ny her, har en 85 mod Mazda 929, som jeg nettopp har kjøpt. I dag når jeg vrei om nøkkelen var det ingen liv. Bare et lite klikk der startmotoren skal koble inn. Men ingenting skjedde. Har prøvd med startkabler, men det er tydeligvis ikke mangel på strøm.

 

Noen som kan gjette hva det kan være?

 

dæven hadde aldri ett eneste problem med 929'n min men kan jo høres ut som enten tenningslåsen eller starteren er gåen? kan jo prøve ledning rett fra batteri og til starter? da ser du om det er problemet ville jeg tro. Vri om nøkkelen først da så tenningen er på.

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du kan gjøre er å sjekke om batteriet ditt er flatt eller ikke. Mål spenning så ser du. Hvis du hører et klikk fra starteren høres det mer ut som det er lite strøm. Da klarer den ikke å dreie rundt motoren.

 

Det tror jeg vi kan luke bort med en gang. Prøvde med startkabler, og så også at spenningen var normal. Klikket kom idet jeg vrei nøkkelen ja, men det var ikke antydning en gang at startmotoren prøvde å gå rundt... Det burde vel være litt liv i den?

Mvh,

fhs1974

-85 Mazda 929

-94 Mazda 626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dæven hadde aldri ett eneste problem med 929'n min men kan jo høres ut som enten tenningslåsen eller starteren er gåen? kan jo prøve ledning rett fra batteri og til starter? da ser du om det er problemet ville jeg tro. Vri om nøkkelen først da så tenningen er på.

 

Takk, tror jeg skal prøve på det :)

Tipper selv også tenninga eller startmotoren. Men det klikket, kan det vise at tenninga funker?

Mvh,

fhs1974

-85 Mazda 929

-94 Mazda 626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Takk, tror jeg skal prøve på det :)

Tipper selv også tenninga eller startmotoren. Men det klikket, kan det vise at tenninga funker?

 

det klikket er muligsens solenoiden på startern og hvis den slår inn fungerer tenninga.

 

sjekkliste.

flatt/dårlig batteri

dårlig kontakt mellom batteri/batteripolene.

dårlig kontakt på innslaget

innslaget er dårlig.

 

du kan føre kabel rett fra batteri til startersiden av innslaget, å se om det er noe llv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering...

 

Den første feilen er fortsatt et mysterium, de fant ikke ut på verkstedet heller hva det var, fordi når vi hadde taua den dit så starta den så klart som en drøm...

 

Men nå har det blitt ganske mye værre.. Den har daua helt. Dvs, startmotoren går rundt (tror jeg, den lager hvertfall "start lyd"), men den vil ikke starte. Det er også forskjell på lyden. Jeg fikk den til å starte litt en gang, og da hørte jeg tydelig at lyden var en annen da jeg vrei om nøkkelen. Det virker nesten som "den ikke får tak"...om dere skjønner. Derfor mistenker jeg at det er startmotoren.

 

Får taue den på verksted snart. Egentlig kjipt at man ikke har bilkunnskaper selv, er jo så enkelt å komme til på så gamle biler :)

 

De 2 første på sjekklisten din, zoomzoom, kan vi nok utelukke. Innslag har jeg ikke peiling på, det begrenser seg til at jeg vet hva et sånt er på TV :p

Mvh,

fhs1974

-85 Mazda 929

-94 Mazda 626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering...

 

Den første feilen er fortsatt et mysterium, de fant ikke ut på verkstedet heller hva det var, fordi når vi hadde taua den dit så starta den så klart som en drøm...

 

Men nå har det blitt ganske mye værre.. Den har daua helt. Dvs, startmotoren går rundt (tror jeg, den lager hvertfall "start lyd"), men den vil ikke starte. Det er også forskjell på lyden. Jeg fikk den til å starte litt en gang, og da hørte jeg tydelig at lyden var en annen da jeg vrei om nøkkelen. Det virker nesten som "den ikke får tak"...om dere skjønner. Derfor mistenker jeg at det er startmotoren.

 

Får taue den på verksted snart. Egentlig kjipt at man ikke har bilkunnskaper selv, er jo så enkelt å komme til på så gamle biler :)

 

De 2 første på sjekklisten din, zoomzoom, kan vi nok utelukke. Innslag har jeg ikke peiling på, det begrenser seg til at jeg vet hva et sånt er på TV :p

 

innslaget står på startern.

Innslaget sørger for at starterens tannhjul kobles opp mot svinghjulet når du vrir om nøkkelen, samt at starteren går rundt og at den kobles fra når du slipper nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Kjempeseint svar herfra, men hva med startkransen? hvordan har den det? Er den sliten. Mulig at det er en slik inspeksjonsplugg du kan fjerne for å se hvordan det står til med den. Er den gåen må du enten skifte startkrans om det er mulig eller skifte hele svinghjulet.

"Gamle biler pajer fordi de er gamle, nye biler pajer fordi de er stusslige"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om clutchen ikke kobler fra pga litt lekasje og luft i systemet (skjedde meg) Så vil du bare høre ett klikk idet du prøver å starte.. Starteren slår inn, men orker ikke dra hele bilen.

Sjekk hydraulikk veska, og sjekk slavecylinderen til pumpa for lekkasje. cylinderen Sitter på høyre side av girkassa.

Om starteren går rundt nå, men ikke drar rundt motoren kan du ha sliti ut starteren(startkransen?)

 

edit:

reppsett til slavecylinderen koster 100 kr hos mazda, og er enkelt å gjøre selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår