Gå til innhold

Fra mag til tig?

Ranger emnet


Volvo d6

Anbefalte innlegg

http://www.importtech.no/ selger bl.a. tig apparater fra Kina.

 

Ellers er det mye på ebay.com og ebay.co.uk. Det er noen som er tvilende til kvaliteten på de kina apparatene som ligger på ebay. Jeg har ikke noe erfaring med disse selv.

 

Ellers er det mulig du kan finne noe brukt på finn.

 

Dette er de ideéne jeg umiddelbart kommer opp med, andre har kanskje mer informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Ebay sveisemaskiner...

 

Ser du på produktene som selges på finn.no og ebay, så er de ofte helt lik utseendemessig.. de får fram samme kilde.. men med et annet navn som de "lager" selv.

 

Da kan du kjøpe en billig ebay maskin og reservedeler fra norsk forhandler hvis du trenger delene fort osv. Da slipper du å sponse en kar 2000kr for noe du kan gjøre selv.

 

Kvaliteten på kinamaskinene skal jeg ikke si så mye om, men jeg er skeptisk siden jeg ikke har prøvd dem selv. Saken er, om du har et dårlig sveiseapparat så blir sveisen dårlig. Uansett hvor dyktig du er til å sveise.

 

Jeg anbefaler å heller kjøpe et brukt proffapparat som Kemppi eller Esab, framfor et nytt kinaapparat. Da vet du hva du får.

 

Skal du kun sveise stål, så trenger du ikke AC tig. AC tig brukes til å sveise aluminium f.eks og der er det svært viktig at maskinen har en rekke funksjoner, dvs maskinen blir straks mye dyrere.

 

DC tig, som du trenger, er langt billigere. Skal du sveise tynnplate, 0.5-3mm, trenger du ikke store maskinen. 5-150A holder i massevis. Du kan også sveise med pinne på disse. Biltema har faktisk noen svært gode all-around elektroder for rustfritt stål, sortstål osv. De er litt dyrere en vanlige pinner, men de er lettsveist, de gir et godt og pent resultat.

 

Vær spesielt OBS på polariteten. Sett deg inn i hvordan du sveise. Båden hvordan apparatet skal stilles inn og hvordan holder tig pistolen, fører dem fram, vinkel osv osv.

 

Sett av noen timer til øvelser.

 

Til TIG trenger du også dekkgass, CO2 går greit til vanlig stål. Det er kostbart, så du kan jo vurdere hvor du vil sveise med TIG og hvor du kan sveise med pinne.

 

Til karosseriarbeid, bruker jeg tig selv. Jeg punkter delene sammen slik at det ikke blir så varmt at delene slår seg. Over punktfugen tinnsparkler jeg, slik at det blir helt tett (vann fra baksiden = rust) Plastsparkel trekker vann som bare det..

 

Ellers trenger du vinkelsliper med kutte og slipeskive. Er svært viktig at tingene du skal sveise er rene, fri for rust og skitt.

 

Har du råd, vil jeg anbefale automatisk sveisehjelm. Men pass på at filteret er egnet for TIG, lyset er sterkere enn mig/mag/pinne og kan skade øynene dine alvorlig. Skadene kan framtre etter noen år, faktisk. Så pass på øynene dine.

 

 

Takk for svar. Men hva skal man kjøpe for og få et veldig billig tig apparat? Skal bare sveise i svartstål.
Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Hva er dyrt? Du kan jo finne alt på dynga og sveise gratis.

 

MAG apparat kan du få billig. Det er egentlig bare et MIG apparat uten dekkgass. 2000-20000 kr. MAG sveising betyr at det er et middel inne i sveisetråden som danner en beskyttende dekkgass automatisk når du sveiser. MAG matetråd er dyrt å bruke. Blir fort oppbrukt. Resultatet ser ofte helt jævlig ut, men fungerer jo på et vis.. som fugleskitt. Jeg anbefaler ikke MAG.

 

TIG krever dekkgass. Så du er avh. av å kjøpe gass på flaske. Du kan få et greit apparat for 5000-15000kr. Kjøp gjerne et brukt kvalitetsapparat av kjent merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAG apparat kan du få billig. Det er egentlig bare et MIG apparat uten dekkgass. 2000-20000 kr. MAG sveising betyr at det er et middel inne i sveisetråden som danner en beskyttende dekkgass automatisk når du sveiser. MAG matetråd er dyrt å bruke. Blir fort oppbrukt. Resultatet ser ofte helt jævlig ut, men fungerer jo på et vis.. som fugleskitt. Jeg anbefaler ikke MAG.

 

Dette er vel ikke helt riktig.

MAG er det de fleste kaller MIG, nemlig sveising med aktiv gass type Mison18.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i det, andre gang jeg blander sammen flux fylt tråd som MAG sveis :-/ MIG/MAG viser til om dekkgassen tar aktiv eller ikke aktiv del i sveisebadet. Edelgasser reagerer med lite (som argon), mens CO2 vil ta del i det.

 

Det jeg mente er at flux fylt tråd i en MIG/MAG maskin ikke alltid gir så pent resultat.

 

 

Dette er vel ikke helt riktig.

MAG er det de fleste kaller MIG, nemlig sveising med aktiv gass type Mison18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, TIG er litt dyrt å kjøpe, men å eie er ikke så galt. For 10 000 får du et greit AC apperat, av industri-kvalitet. Med det kan du sveise omtrent alt du vil, bortsett fra alu. Vet ikke prisen på Kina-varer, men jeg ville ikke gått for dette. Det har med garanti, kvalitet, og funksjoner å gjøre. Det nytter ikke å ha et apperat til kanskje 4000 hvis det ikke varer i mer enn et år, eller to, og at sveisen blir elendig. På jobb har vi et ESAB som sikkert er blant de første apperatene som kom, og det er fortsatt helt prima. Får en god, og holdbar sveis og. Funksjoner er det også nok av. :)

 

Du bør ha et dyrt apperat både pga kvalitet, og kvalitet på sveis, og for funksjoner. Det er greit å ha litt funksjoner når du holder på. Hvis du har lite penger kan du alltids prøve å finne et apperat som er brukt. For et par dager siden så jeg et svært apperat til 6000 kroner, som er opptil 200 A, laaaaangt over det du trenger.

 

En ting som også er greit med TIG apperat er at du kan bruke vanlige elektrode-pinner på det :)

 

 

ediT: apperatet vi har på jobb er fra 1989 :)

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Ebay sveisemaskiner...

 

Ser du på produktene som selges på finn.no og ebay, så er de ofte helt lik utseendemessig.. de får fram samme kilde.. men med et annet navn som de "lager" selv.

 

Da kan du kjøpe en billig ebay maskin og reservedeler fra norsk forhandler hvis du trenger delene fort osv. Da slipper du å sponse en kar 2000kr for noe du kan gjøre selv.

 

Kvaliteten på kinamaskinene skal jeg ikke si så mye om, men jeg er skeptisk siden jeg ikke har prøvd dem selv. Saken er, om du har et dårlig sveiseapparat så blir sveisen dårlig. Uansett hvor dyktig du er til å sveise.

 

Jeg anbefaler å heller kjøpe et brukt proffapparat som Kemppi eller Esab, framfor et nytt kinaapparat. Da vet du hva du får.

 

 

Det er store uvitenheter og skepsis rundt kina apparater.

Det er i kina ca 300 "produsenter" av sveiseapparater, kun en håndfull av disse er seriøse produsenter mens resten er bakgårdsfirmaer og omlakkeringsfirmaer som selger stort sett dritt.

 

I kina så er det lov å kopiere andres produkter som gjør at kina får dette rykte. det er mange som kun selger for å selge og ikke har noen form for service.

 

I norge så er det et par seriøse leverandører av disse apparatene. Ved kjøp fra firma i Norge så er du sikret garanti og reservedels tilgang noe som jeg ikke trur du får fra ebay og lignende.

 

Alle som ikke har settt eller prøvd gode apparater fra Kina har gått glipp av meget gode appareter til en fordelaktig pris.

142 73mod.banebil.

B234 16v m/t04 turbo 500hk+,

Autronic smc datasprut.msd dis2,1000cc dyser

 

Tig sveiseapparater til uslålige priser. http://www.importtech.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Snakket for en tid tilbake med en som importerte sveiseapparat fra ina.

Han sa at hvis du kjøpte en container av et merke kunne du sette det navnet du selv ville ha på det.

Faren med å kjøpe Kinasveis er at kanskje forhandlere forsvinner og deler blir vanskelig å få tak i.

 

Er selv i ferd med å handle nysveis.

Det står så lang mellom esab å kemppi.

Begge invertere under 6000 eks. mva

Endret av joker70

¤Corsa A 1,3i¤

Megane 1,5 dci -10 mod

kangoo 1,9dci -05 mod

e.tec 150 HO

¤Renault 19 td¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår