Gå til innhold

Sjomaling sin 94-mod. Omega B 2,5 V6

Ranger emnet


sjomaling

Anbefalte innlegg

Som noen kanskje har fått med seg, har jeg kjøpt en 94-modell Omega 2,5 V6 stasjonsvogn med automatkasse. Bilen virker ganske grei med tanke på at den har gått omtrent 200000 km, selv om det er litt å fikse på.. Får vel finne seg i det, når man kjøper en slik bil for litt i underkant av 30k.. Det fine er at den er så å si rustfri inne i hjulbuene og dørkarmene og sånne plasser der det vanligvis samler seg rust på disse bilene..

 

Skal fikses snarest:

  • Toppakning, termostat eller vannpumpe. Eventuelt alt, ettersom bilen av og til koker, av og til ikke.. [Fikset, pluss radiatorbytte]
  • Kjørecomputerproblematikk, da spesielt med ABS-sensoren eller noe, som gjør at traction control, ABS, cruise control og speedometer ikke fungerer. [snart fikset]

 

Fikses etter hvert:

  • Varmeanlegget som for tiden stort sett blåser kaldluft. Forslag til hva dette kan skyldes? Det beste hadde vel vært om det har samme årsak som kokinga.. [Manglende sirkulasjonspumpe. Fikset, men med enkelte problemer - se post litt lenger ned..]
  • Dashbordbelysning som detter ut, samme med lyset på kjørecomputeren som blir "duset ned". Dette kan vel være ukontakt?
  • Diverse lyspærer i dashbordet som ikke lyser, selv om jeg vet at de skal det. Årsaken til dette er visstnok at de har blitt tatt ut i forbindelse med at ABS ikke virket før EU-kontrollen, og aldri ble satt inn igjen.. Dette er vel heller ikke kjempevanskelig å fikse, håper jeg? :p
  • Stereoanlegg som av og til mister lyden på høyre fronthøyttaler. Dette tyder vel også på ukontakt, såvidt jeg kan begripe.. Av og til fungerer ikke stereoen i det hele tatt heller..
  • Nye høyttalere foran, i det minste.
  • Kjørecomputerdisplayet, som stort sett ikke viser den øverste halvdelen, dvs info fra stereoen (?), skal fikses.
  • Diverse småbulker rundt omkring og overflaterust på panseret skal fikses, men det får bli til sommeren. Er ikke så mye at det gjør noe ennå uansett.
  • Bakruteviskeren må skiftes. [begynte plutselig å ta hele ruta, så da får arma være igjen en stund til..]
  • Grøfte/tåkelys skal kanskje monteres, om jeg blir fornøyd med bilen sånn ellers.

 

Sikkert mer som skal gjøres, så posten blir vel oppdatert etter hvert.. Bilder kommer også, etter at jeg har somlet meg til å ta dem..

 

Edit: Oppdatering 14.06.09. Bilder er ennå ikke tatt, da jeg for tiden mangler kamera...

Endret av sjomaling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedvifta eller de mindre ?

Sjekk sikringa i motorrommet, er en 30 amp som står aleine... Denne var gåen på min også så den ble farlig varm, skifta sikring å nå ligger den ganske så solid på 90

 

Men som ett lite tips, råder deg til å skifte oljekjøleren imellom toppene også når du først har alt av. Koster litt extra men de har hatt en liten svakhet såvidt jeg har hørt.

 

Høytaleren i døra kan rett å slett være dårlig/rusta (kontakter og selve høytaleren) går vann igjennom døra så sett litt av hvert av rusta høytalere der.

Skal du ha nye høytalere som spiller bedre enn orginale vil jeg anbefale å finne noen som er like i utformingen... hvis ikke må du begynne å sage utav døra å dritt, første smellen jeg gjord når jeg kjøpte min :P

 

Men du blir nok fornøyd, er gode biler å kjøre.. men litt svinn må du jo regne med på eldre biler, så ikke mist håpet helt hehe :)

 

Det med kjørekomputeren kan rett å slett være pæra som er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedvifta, mener jeg.. Eller ingen av dem, egentlig. Jeg fikk et forslag om at det kunne være et relé som var gåent. Alle sikringene er intakte, så det er i hvert fall ikke det som er problemet. Han mekanikeren får se på det også med det samme.

 

Takker for tipset om oljekjøleren, jeg får se om det blir så han skifter det også når han uansett holder på der inne. ;)

 

Høyttaleren kan sikkert være rusta, ja.. Dekselet foran den har gått i stykker, så det må også skiftes. Festene har knekt. :p Takker også for tipset om høyttalerne. Hva er dimensjonen på de originale? 6,5"?

 

Kjørecomputeren, ja.. Den øverste halvdelen er av og til helt grei, men det meste av tiden er den helt borte. Noen piksler mangler her og der, men det er fortsatt lesbart når det i det hele tatt er informasjon der.. Pæra er vel ikke noe som kommer og går sånn? Kan det eventuelt være dårlig kontakt bak på stereoen som gjør det?

 

Jeg mister ikke håpet, for bilen er absolutt god å kjøre. Jeg blir bare litt frustrert over at det skal være så mye rart med den like etter at jeg kjøpte den, og at nesten ingenting av det var merkbart før jeg hadde kjøpt den. Nuvel. Hadde den vært i perfekt stand, hadde den vel også vært en del dyrere, så jeg har litt å gå på ennå. Det er i hvert fall det jeg trøster meg med. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Den pæra er ikke av en eller annen fancy sort, slik at det er umulig å finne en ny? Loddebolten skal jeg vel klare å finne fram med. Jeg mener å ha sett en link til en gjennomgang av hvordan man tar ut kjørecomputeren og hva man gjør for å fikse det der et eller annet sted på forumet, men har glemt hvor det var.. Noen som har linken liggende lett tilgjengelig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Omsider er bilen i kjørbar stand etter å ha byttet ut omtrent alt som gikk å bytte nede i motorrommet.. Det som er gjort så langt:

  • Skiftet toppakninger
  • Skiftet termostat
  • Skiftet vannpumpe
  • Skiftet radiator (den var ganske tett, noe som antakelig resulterte i gåen toppakning)
  • Skiftet registerreim

Tilsammen kr. 10000 inkl. deler.

 

Og så har jeg bestilt ny ABS-styreenhet med pumpe fra Blomdals, og satser på at det fikser speedometer-, cruise control-, ABS- og TC-problematikken.. kr. 2000 pluss arbeid..

 

Fant også ut hvorfor varmeapparatet ikke fungerer: Det var en sirkulasjonspumpe som manglet der. Den ble montert, men det er antakelig gjort noe feil, ettersom temperaturmåleren i instrumentpanelet går bananas når sikringa til pumpa står i, så den er tatt ut inntil videre. Noen her som har en tegning, bilde eller noe som viser hvordan den pumpa skal være montert? Det hadde gjort seg til vinteren... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda! Nye problem dukker stadig opp.. I dag begynte batterilampa å lyse, først svakt, så sterkere når jeg ga litt mer gass. Viftereima er stram og fin, så da står jeg vel igjen med gåen dynamo? Andre forslag mottas med takk. "Automatväxellåda" kom også opp, men jeg stanset bilen, slo av tenninga og startet på nytt. Da ble alt OK i noen minutter, men så kom batterilampa tilbake. Nesten så jeg vurderer å selge driten nå, altså...

Endret av sjomaling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selge bilen fordi jeg begynner å bli lei av at alt skal skje på en gang.. Mulig det var litt ironi med i bildet også, altså.. I dag oppdaget jeg at det sprutet batterisyre mens bilen gikk, så det er vel på tide å skifte batteriet også.. :p Satser på at det ikke er verre enn at giroljen skal byttes, nei.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår