Gå til innhold

Topp modul for turbo? en Ford Mondeo?

Ranger emnet


rogermat

Anbefalte innlegg

Det blinker i glødelampa på min 2005 Mondeo, jeg var da innom verkstedet for å be de sjekke feilmelding på bilen. De mente da det "kunne" være topmodul på turbo som var feil med, og ei evt løsning ville være å bytte hele turboen for 18500,-

 

Hva er en topp modul? jeg har søkt overalt på nettet og finner ingen informasjon om denne delen som hører til turboen. Noen som vet mere hva denne delen gjør, og hva den er god for? og evt svakheter med denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho..........finn deg et nytt verksted. Hadde blitt forbanna hadde en mekanikerfjott sagt det der til meg.

 

Kan jo være motoren også? Best å bytte, selvsagt.

 

 

"kunne" være topmodul på turbo som var feil med, og ei evt løsning ville være å bytte hele turboen for 18500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

har forsåvidt skrudd litt bil, men har lite erfaring med turbo. Jeg har teoretisk forståelse for hvordan den fungerer, så når de tror "toppmodulen" er gåen - blir jeg blank.

 

Hva i all verden kan det være de mener for noe? Merkelig opplegg...Skal forsøke meg på ett annet verksted, og evt få ei utskrift på feilkodene - så får man tyde dem SELV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

6110_1.JPG

 

http://www.gikturbo.no/turbotyper.html

 

Er en turbo med elektronisk aktuator (toppmodul?). Satser på det er denne de mener som er kaputt..

 

Fant actuator med delenr 6NW 008 412, samme som i mondeoen. Bestilte ny fra ebay.de. Ble 600kr inkl porto til norge, så vi får se når den kommer i posten om bilen blir friskmeldt!

 

Er det noen som har noen formening om man vil ha behov noe ekstra utstyr for å måle at dette blir montert riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei.

Jeg har lest denne historien med meget stor interesse.

Jeg opplever nå det samme med min egen bil, Ford Mondeo 2005.

Glødelampe lyser, mye motorkraft borte.

 

Jeg har hatt bilen inne på 2-3 verksted, og spesielt 1 verksted har vært hjelpsom med meg.

Av et verksted fikk jeg beskjed turbo var gåen og måtte skiftes.

Pris 18.500

 

Av det hjelpsomme verkstedet fikk jeg delenr 6NW 008 412

 

Vet du hvor jeg kan få tak i denne delen på nett ?

Jeg finner den ikke på ebay.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har nå fått akkurat samme problem i min 2003 2,0 TDCi 130 HK. Glødelampe blinker, og jeg mister motorkraft. Opplevd det tre ganger. Har stoppet motoren og startet igjen, og da var det ikke noe problem etterpå. Har kjørt mange mil før det oppsto på nytt.

 

Vært på verksted i dag og fått avlest feilkode: P132-A-PCM-TURBOLADER: Ladetrykk kontrollmekanisme A, elektrisk feil med turbostyring. Turbo må skiftes. Pris: 24000,-(!!) Delen koster visstnok 18750,-, og det var ikke mulig å kun bytte den elektriske styringsenheten.

 

Har du fått orden på bilen din rogermat? Er det ikke mulig å få tak i denne delen i Norge?

 

Håper på noen oppfølgingssvar her inne, da jeg synes 24000,- var en ganske stiv pris. Skal selvsagt på 3 ukers bilferie nå, så dette passer jo som alltid perfekt...

Endret av mattismy

2006 Volvo V70 D5 185 HK

2002 VW Caddy 1,9 SDi

2004 Ford Mondeo Ghia 2,0 TDCi 130 HK (til salgs)

1994 Volvo 850 SE 2,5 L (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

 

Jeg har vært gjennom denne løypa nå de siste ukene

Jeg har idag bestilt meg ny Turbo fra Tyskland.

Pris = 690 Euro for ny Turbo fra Garrett.

 

Den elektroniske toppmodulen / styredelen er svært vanskelig å få tak i, og selges ikke separat.

Ford Verksted skal ha 18.500 for ny Turbo så det lønner seg å snoke litt rundt før man bestemmer seg.

 

Det er også mulig å skaffe seg brukt billig både fra spesielt England og Tyskland. Priser ca 2500-5000 er min erfaring.

 

Håper det var til nytte.

 

Hilsen en som har brukt temmelig mange timer på nettet for å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for hurtig svar! Dette virker jo overkommelig.

 

- Har du en direkte link til siden du bestilte fra?

- Skal du montere den selv, eller får du et verksted til å gjøre det for deg?

 

Tusen takk for hjelpa så langt!!

 

mvh Mattis

Endret av mattismy

2006 Volvo V70 D5 185 HK

2002 VW Caddy 1,9 SDi

2004 Ford Mondeo Ghia 2,0 TDCi 130 HK (til salgs)

1994 Volvo 850 SE 2,5 L (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår