Gå til innhold

Berlingo - går veeldig dårlig


staurn

Anbefalte innlegg

Citroen Berlingo

 

Jeg har en Berlingo 2000mod 1,4bensin 110000km. Fin bil det, men den går så dårlig.

Den drar veldig dårlig, spesielt på lavt turtall, og i bakkene må jeg bruke ett eller to gir lavere en "normalt" , og den går ujevnt på tomgang.

Registerreimen har tydeligvis røket på den en gang, for når vi tok av toppen, så vi merker etter ventilene på stemplene. Vi måtte ta av toppen for å skifte en ventil som ikke tettet fordi den var skev.

Og registerreimen var montert en tann feil. Etter å ha ordnet dette ble den noe bedre men ikke mye.

Etterpå har vi tatt diagnose på den, kompresjonstest, og sylinderlekasjetest, uten å finne noe feil.

Jeg har skåret opp og sjekket katalysatoren at den ikke er tett. Jeg har også prøvd den med ny coilrekke. Så nå vet jeg ikke mere hva jeg skal prøve. Vi skal kanskje prøve å ta av reimskivene som reg.reimen går på, og sjekke om skivene kan ha flyttet på seg når regreimen røk. Vi vet ikke noe annet å prøve. Hvis det ikke er noen som har opplevd noe lignende, eller kan fortelle meg hva som skjer ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo endel sensorer som kan lage trøbbel. Lambdasonde og MAPsensor er to av de mest aktuelle å forsøke å bytte.

 

Ellers kan det være at en eller flere dyser henger, gir feil bensinmengde eller har et dårlig spraybilde. Ta ut railen med dysene og test på en papplate. Dysene primer i det du setter på tenningen. Dersom en av dysene er defekt ser du det tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har har lignende problemer med min faktisk, men min er en 2005 mod 1,4L B

den er vanskelig å starte til tider, fusker på tomgang, kveler seg på tomgang (noen ganger) etc

men på verkstedet finner de ikke ut hva det kan være..

de mente det kanskje var rusk/vann i bensina som kunne lage disse problemene.

de har skiftet en del på den, blandt annet en haug følere, motorstyring, coiler, luftmengdemåler, termostat + +

skjer dette på kald eller varm motor?

SuperSSrallyGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet feilen :))))

Det var det nederste reimskiva til registerreima som hadde begynt å flytte på seg . Skiva var ikke godt nok festet etter regreimskifte, så kilesporet hadde utvidet seg 1,5cm og da ble selvsagt alle tidspunkt når det gjelder tenning og ventiler totalt feil. Har nå skiftet reimskive, og bilen går som ei kule :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår