Gå til innhold

Reidar

Bruker
  • Innholdsteller

    50
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Reidar

  • Bursdag 06/05/1977

Contact Methods

  • Bosted
    Stavanger

Reidar's Achievements

  1. Eksosen er lik fra manifold og bakover på 8v og 16v.
  2. Spørs hva som skal skiftes. Oftest er det nålelagrene i baksvingene som ryker pga vannintrenging. Hele bakstellet med torsjonsstaver må demonteres og det er ikke alltid like lett. Selve lagrene er greie å skifte. Problemet er at overflaten som nålene skal rulle mot på svingarmene ofte er skadd av gravrust. Nye lagertapper er forholdsvis greit å kjøpe fra England men det blir fort en del styr. Det enkleste er nok å kjøpe en bedre bakstilling evt en nyoverhalt en fra Danmark eller England.
  3. Du kan jo begynne med å bytte girolje. Om du er i tvil om viskositeten så kan du kjøpe hos BOS. Selv slitne synkroniseringer fungerer bedre med ny frisk olje
  4. Temmelig sikker på at pannekakemotoren har kjede.
  5. Jeg har en map som jeg skulle ha åpnet og kikket på. Problemet er at den er laget i Megatune 2.1.0(omtrent ett år gammel versjon) og ikke lar seg åpne i nyeste versjon av Megatune. Megatune blir jo oppgradert javnt og trutt og det er stort sett nyeste versjon som er lagt ut for nedlasting. Fint att det er under utvikling men det blir jo litt håpløst når gammel programvare/dokumenter overhode ikke er kompatibelt med det nye. Hvor finner jeg de eldre versjonene?
  6. Det er slett ikke vanskelig å skaffe felger til Saxo. Felger fra peugeot 106, 205, 309, 306, Partner/Berlingo og ZX passer uten problemer. Felger til andre Peugeot/Citroenmodeller passer ofte med spacere men det er det greit å styre unna. Ta et søk på Finn eller registrer deg på forumet til Peugeot Sport Norge
  7. De fleste biler har jo helt greie sensorer originalmontert. Dersom de originale sensorene ikke er kompatible er det bare å plukke noen en vet er kompatible på huggeren. De aller fleste nye biler har temperatursensorer som passer.
  8. Registrer deg på forumet til Peugeot Sport Club Norge og spør der. Sikkert noen som har ett liggende.
  9. En av de første tingene en bør prøve når en slik bil plutselig stopper er å trykke ned crashbryteren. På Partner mener jeg den sitter på høyre side av motorrommet når du står mot motorrommet. Crashbryteren er en liten innretning med en stålkule som henger i en magnet. Ved crash blir kulen revet løs og strømtilførselen til bensinpumpa brutt. Dette kan også skje ved kjøring på pårlig vei. En henter kula tilbake på plass ved å trykke ned gummiknotten på toppen.
  10. Det hender det hjelper å dynke den i rustløser og "moe" litt på den.
  11. Clutcharmen skal ikke flyttes. Den sitter ikke med settskrue men med en gjennomgående metallsplint. Det finnes clutchwaiere både med og uten selvstramming. De uten stilles manuellt med en vanlig mutter nede ved clutcharmen mens de med har en litt mindre åpenbar selvstrammingsmekanisme på omtrent samme sted. Dersom clutchwaieren din er selvstrammende og må helt i gulvet er enten selvstrammingen defekt eller så er waieren strekt. Isåfall bør du vurdere ny waier.
  12. Jeg tok ut speedodrevet på 205kassen igår og det så fint ut. Gi meg en lyd om det er den biten du trenger. Jeg er litt usikker på hvordan en tar ut drevet som sitter inni kassen men det ser atskillig verre ut. Dersom du ikke har hatt bitene fra hverandre kan det jo hende feilen sitter et helt annet sted. Det hender jo at den firkantede innerdelen av kabelen sniker seg ut av enten drevet eller speedometeret. Jeg antar stubaksel er bahjulsterminologi. På sotholmen pleier en å kalle akslene på disse bilene for driveshafts. Enkelt og greit. Det er en del å spare på å importere delene selv. Jeg pleier å handle på en nettbutikk som bare selger deler til peugeot 106 men http://www.gsfcarparts.com/ skal være et bra sted for deler til andre biler. Ellers har http://www.classicparts.org/ganske greie priser på citroendeler.
  13. Å skifte speedodrevet er en forholdsvis enkel og grei jobb. Det er bare å løsne en eller to skruer og trekke den ødelagte enheten ut og så skyve den nye inn. Jeg tror muligens jeg har et sppedodrev fra en Peugeot 205(Tu3 motor og MA kasse) liggende som bør passe. Jeg skal ta en kikk senere i kveld.
  14. Meca har ihvertfall bremseslanger til bilen din for ca 300kr+ moms. De forskjellige delebutikkene har svært varierende priser og utvalg. Det er bare å søke rundt på webshoppene evt bruke telefonen og sjekke hvem som har hva og til hvilken pris. Enkle gummidingser og slanger er ikke så dyre som originaldeler heller. Sjekk hos Auto 2000(Citroen) og hos bertel O Steen(Peugeot-306 er stort sett samme bilen som ZX) Der har de nytt speedodrev til gearkassen din også. Ellers er forumet til Peugeot Sport Club Norge et greit sted å lete eller brukte deler og gode tips. Som medlem der får du gode rabatter på de nye delene også
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår