Gå til innhold

Gearkasse havari på ny Forester

Ranger emnet


Trosten

Anbefalte innlegg

Min nye Forester 2,0 automat fikk gearkasse havari etter at bilen kjørte i 10cm nysnø for en uke siden. Bilen begynte å spinne, men dette er vel noe den skal tåle? Nå nekter forhandler for at dette dekkes av garantien, men årsaken til havariet er forløpig ikke funnet. Dette kan bli dyrt. Takker for alle råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nye Forester 2,0 automat fikk gearkasse havari etter at bilen kjørte i 10cm nysnø for en uke siden. Bilen begynte å spinne, men dette er vel noe den skal tåle? Nå nekter forhandler for at dette dekkes av garantien, men årsaken til havariet er forløpig ikke funnet. Dette kan bli dyrt. Takker for alle råd og tips.

 

bilen er ny med garanti?

 

Dette må da være forhandlers ansvar...

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nekter sikkert for at det er helt utrolig at man klarer å havarere en girkasse bare ved å kjøre normalt i snø. Enest måten man kan dokumentere noe slikt er å levere den til kontroll til noen som Subaru godkjenner + jeg vil anbefale å få noen eksternt til å se på den. If har forsikringer som dekker slikt hvis du har dem?

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Kassen har nå blitt åpnet hos Subaru, uten at de foreløpig har kommet med vurdering av garanti. Jeg skal sjekke om forsikring dekker det, men synes i utgangspunktet dette bør være Subarus problem og ikke mitt. Hvem er det som kan vurdere en slik garantisak, uten å være Subaru forhandler?

 

Trosten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte også dette på en min bil. Og det skal være en garati sak. Jeg gikk til naf og tok en tilstands test på bilen. også kontaket jeg forbruker rådet. Etter at forhandlen nektet. Men med litt fight så gikk det igjenom. Men er ikke en lett sak. De prøver alt for å ikke trenge å dekke no.

 

Men veldig rart at dem ikke gjør no med dette hvis bilen er helt ny. Men du skal ikke betale no for dette. Jeg hadde ringt forbruker rådet og lagt frem saken og fått tips av dem.

 

Ellers så var Naf også til stor hjelp hos meg. :)

1992 Svx 3,3L H6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaden er nå lokalisert til å være lameller i kassen som er ødelagt. Totalt ca. kr. 45.000, som fortsatt Subaru nekter å dekke.

 

Bilen sto å spant før den måtte dras ut. Ingen varsellamper har lyst. Jeg har kjørt alt fra Legacy med manuelt gir, XC70, Touareg og BMW 4x4 med automat, men aldri vært utsatt for en slik skade. Jeg har heller ikke tidligere hatt problemer med andre Subaruer på samme sted under likende forhold. Enten har Forester et svært dårlig 4x4 system og girkasse, eller så må dette være en skade Subaru bør dekke. Subaru vil vel neppe innrømme noen av delene.

 

Jeg følger rådet om å kontakte NAF for å se om de kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være en ide å antyde overfor Subaru at man kan gå til media... Man skal ikke være så veldig god til å regne for å forstå at 45000 kan raskt tapes om noen få velger en annen bil fordi de er redd for problemet. (Dessuten er nok ikke tapet til Subaru i nærheten av 45000 om man fjerner marginene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forester gearkasse, siste.

 

Takk for alle råd og tips. Subaru har vurdert delene igjen og funnet feil som kan ha føst til havariet. De dekker nå bytte av hele kassen, samt lånebil i perioden.

 

Om jeg hadde oppnådd det samme uten krangel og bråk, vet jeg ikke, men trussel om NAF advokater og media kan ha hatt en effekt.

 

Ser frem til å få igjen bilen om noen uker.

 

Trosten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår