Gå til innhold

Bensin på diesel tank... nissan note 1,6 dci 2006

Ranger emnet


leo90nissan

Anbefalte innlegg

Hello.

 

Kompisen min lånte bilen min, så skulle han være så grei og fylle siden jeg holdt på å gå tom for bensin. Når lampen begynte å lyse så fylte han for 190 kr, bensin prisen var lav så han fikk inn rundt 15 liter. Han kjørte i ca 25 minutter og merket ingenting, det snødde mye og veiene var helt jævlige, så han kjørte sakte og forsiktig, i tilleg så hoppet bilen opp og ned pga snøen så kansje det var derfor han ikke hørte noen rare lyder.

Han parkerte ihvertfall i en kjøpesenter. Når han kom tilbake til bilen ville den ikke starte. Da ringte han meg og vi fant ut at han hadde fylt bensin på diesel tank.

 

Måtte ringe og få bilen til et verksted osv osv osv...

Skjedde på lørdag så fikk ikke snakket med noen på verkstedet. Så jeg lurer på om noen har noen erferinger eller vet noe om hva som kan gå i stykker?

 

Har lest litt her og der om emnet, men fant aldri noen konkrette eksempler på kjøring med bensin på tanken, men har fått med meg at jeg må bytte bensin pumpen og at motoren kunne ha skjært seg...

 

Takker for alle svar jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har commonrail diesel, må tanken tømmes og rengjøres, pumpa i tanken byttes/tømmes, alle filter byttes, og alle dieselrør og dyser må rengjøres. Med andre ord, dyrt. Dette gjelder ihvertfall på volkswagen/audi, vet ikke nøyaktig hvordan det er på din bil. Til neste gang, fortell kameraten din at det står et stort klistremerke med teksten DIESEL på innsida av tanklokket. Lurt å sjekke til neste gang :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har commonrail diesel, må tanken tømmes og rengjøres, pumpa i tanken byttes/tømmes, alle filter byttes, og alle dieselrør og dyser må rengjøres. Med andre ord, dyrt. Dette gjelder ihvertfall på volkswagen/audi, vet ikke nøyaktig hvordan det er på din bil. Til neste gang, fortell kameraten din at det står et stort klistremerke med teksten DIESEL på innsida av tanklokket. Lurt å sjekke til neste gang :)

 

 

Hva menes med commonrail diesel..?

 

Hvor dyrt blir det ca..? =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello.

 

Kompisen min lånte bilen min, så skulle han være så grei og fylle siden jeg holdt på å gå tom for bensin. Når lampen begynte å lyse så fylte han for 190 kr, bensin prisen var lav så han fikk inn rundt 15 liter. Han kjørte i ca 25 minutter og merket ingenting, det snødde mye og veiene var helt jævlige, så han kjørte sakte og forsiktig, i tilleg så hoppet bilen opp og ned pga snøen så kansje det var derfor han ikke hørte noen rare lyder.

Han parkerte ihvertfall i en kjøpesenter. Når han kom tilbake til bilen ville den ikke starte. Da ringte han meg og vi fant ut at han hadde fylt bensin på diesel tank.

 

Måtte ringe og få bilen til et verksted osv osv osv...

Skjedde på lørdag så fikk ikke snakket med noen på verkstedet. Så jeg lurer på om noen har noen erferinger eller vet noe om hva som kan gå i stykker?

 

Har lest litt her og der om emnet, men fant aldri noen konkrette eksempler på kjøring med bensin på tanken, men har fått med meg at jeg må bytte bensin pumpen og at motoren kunne ha skjært seg...

 

Takker for alle svar jeg får.

 

Jeg gjorde den samme tabben på min bil sommeren 2008. Forrige bilen var en bensinbil. Av gammel vane og ubetenksomhet fylte jeg 15 liter bensin på tanken. Fra før var det ca 15 liter diesel på tanken. Jeg kjørte et lite stykke. Plutselig begynte bilen min å nykke og fuske. Da gikk det opp for meg at jeg hadde fylt bensin på en dieselbil. Fikk hjelp av en NAF bergingsbil. Jeg fikk tips av bergingsjåføren om å fylle 1 liter totaktsolje på tanken og fylle opp resten med diesel. Dette ble gjort. I starten røk det veldig mye fra bilen og motoren fusket. Etter en liten stund ble det mindre og mindre røyk og motoren gikk rent.

 

Jeg kjørte gjennom 3 tanker med diesel før dieselfilteret ble skiftet. Hverken motor eller dieselpumpe ble skadet. Bilen trekkraft ble ikke dårligere på grunn av feilfyllinga. Men bilen min har hverken en TDI eller en COMMON RAIL motor. Det er en mekanisk dieselpumpe som står i den. Om biler med TDI eller Common Rail motorer blir skadet på grunn av dette vet jeg ikke. Får i alle fall håpe at ingen skade har skjedd på bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commonrail er, veldig enkelt forklart, en moderne dieselmotor med turbo og ganske små marginer når det gjelder feil. Dieselen blir pumpet inn under veldig høyt trykk, og det skal ikke mye til før noe går galt. Derfor er det kostbart å fylle feil drivstoff på disse bilene, som noen har sagt over her. Men dette kan verkstedet sikkert fortelle deg mer om, da jeg ikke er noen dieselekspert.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøm tanken, når tanken er ute fyller man litt diesel i rørene forfra for å skylle Så er det bare å bytte filter og kjøre. Har aldri opplevd noen problemer med det, og det begynner å bli noen biler..

Oppstår det problemer i ettertid er det ikke mer kostbart å ta dem da. Ingen vits i å overreparere

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bil? (Edit, så det nå..)

 

Er dette en meget ny moderne bil med commonrail osv, kan motor lett bli ødelagt av dette, men det går som regel bra. Skifitng av pumpe osv gjøres sjeldent. Man tømmer hele systemet og erstatter bensinen med diesel, man bytter også dieselfiltrene.

 

I verstefall kan en motor rett å slett "eksplodere". Samme kan skje om man bruker for mye startgass på en diesel motor, er ikke bra..

 

Er dette en gammel motor/bil, går nok dette ganske bra.

 

Jobber selv hos Nissan, og har ikke vært borti bensin på Note diesel bilene enda, men på x-trail, navara/pathfinder osv.

Tømmes bare systemet helt som over her, sletter evt feilkoder, og testkjører bilen, kjører også en dieselrens.

 

Men husk at hvis du skal la verkstedet ta det som du hadde på tanken, koster dette ca 20-40,- pr liter de tar ut! (Kan være bedre å ta det med selv og fylle på en annen gammel bil el.lign, sparer penger da!).

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi berger maange biler som fyller feil iløpet av et år, og vi praktiserer: tømme tank, skifte filter hvis det er en dieselbil og fylle full tank. i tillegg tilsettes det som regel 2-3dl totaktsolje på full dieseltank.

 

Berget en mercedes forrige uke. Dama hadde kjørt 3 mil med en blanding 20 liter diesel og 42liter bensin på en C200cdi. Ringte lokale mercedesverksted, og de sa: Hvis bilen starter etterpå, er den iorden. ikke garantert, men 90prosent sikkert.

 

Er forsåvidt enig med de som sier at man bytter delene HVIS de blir ødelagte, da det ikke er fasit på disse tingene...

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår