Gå til innhold

'96 Stratus - rep objekt

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

I min uendelig visom, har jeg kjøpt en Stratus som har gått 150' km, og har brukt ca 12000 på deler.

Den hadde diverse feil når jeg kjøpte den, en del mer enn kjøper ga inntrykk av.

Det som tok mest tid, var den defekte topp pakninga, med påfølgende kjølesystem fullt av olje.

 

 

Har byttet:

- alle bremseskiver

- alle bremseklosser

- nedre høyre bærebru

- venstre opphengskule til stab. stag

- topp pakning, og diverse andre pakninger

- registerreim

- venstre drivaksling

- venstre motorfeste

- motorolje og oljefilter

- termostat

- radiator topp

- støtdempere bak

 

Har fikset:

- tåkelys bak

- ryggelys

- renset kjølesystem for olje

 

Dette gjenstår:

- grøftelys(defekt bryter?)

- lekkasje girkasse(symring høyre side)

- ac kompressor(defekt bryter?)

- skiltlys bak

- bytte plugger+pluggledninger(fjusker)

- defekt lager i venstre støtdemper foran

- defekt utløserlager?

 

Ga 5000 for bilen, regner med å ende opp på rundt 20000 totalt når den er helt ferdig..

Frister å bytte frontlykter også, da lyset i de originale ikke er det beste.

EU-godkjente den rett før jul, med 0 mangler.

Jeg har anskaffet de fleste delene mine via Chrysler forhandler, de kommer faktisk ganske bra ut på pris, selv sammenlignet med amerikanske netthandler som rockauto.com og ebay.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uvanlig at toppakningen gir seg mellom 100' og 150' km.

Så lenge du får stoppet registeret på "merket", og slipper å stille inn det på nytt, er det en ganske grei jobb.

Valgte selv å la eksosmanifolden være montert på toppen når jeg tok den ut, da boltene ikke var så enkle å komme til på min 2.0L.

Løste istedet de to boltene som fester eksosmanifolden til eksosanlegget.

Ellers må du av med dynamo, innsugsmanifolden, en del av ledningsnettet og noen vakumslanger.

 

 

Lønner seg å kjøpe et slipedelsett, med diverse pakninger, og i samme slengen bytte pakningene i toppdekselet ditt, de rundt pluggene dine.

Slipedelsettet mitt handlet jeg hos Bilxtra, tror det kom på ca 600,- inkl.mva.

Husk å få tak i settet med stålpakning når du bytter, så varer den mye lengre enn en vanlig fiberpakning, som er originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det går kjapt å bytte de pakningene.

 

Den dunkinga du hører kan muligens være støtdemperlageret ditt, det som står helt øverst på demperen, og lar den "vri" seg når du svinger.

Har samme problem på min venstre side, har ikke kommet så langt at jeg har fått fikset det enda.

Bilen vil gjerne spore en del mer når det lageret er ødelagt.. Merker du noe til det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stötdemperene foran på Sratus vrir seg ikke når du svinger,da forstillingen er liknende et multilinksystem. Stötdemperne står rolig. Ingen svinglager överst på stötdemperne.

Er det lyder ved sving,vil jeg helst tro det kan väre nedre bärekule,om det er orginal bärebru er det ikke smörenippel,da kan de gå törre.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhmm, samme problem som jeg har.. nå har pluggende begynt å gi seg også, og bilen går bare på 3 sylindre frem til de nye pluggene kommer(i morgen), med masse fjusking.. og det er nok til at den "dunkelyden" kommer, så det virker som om det kanskje er et motorfeste eller lignende som lager den lyden.

Har sjekket alle motorfester bortsett fra det inn mot torpedoveggen, får se på det i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk endeledd,bærekuler,ytre stabstagfeste (der stabstaget er festa i bærebruene),bakre bærebruforinger bruker å løsne i ytterringen eller rundt senterhylsa der bolten går gjennom.

 

Jonka,om du skal skifte plugger,skift kabler samtidig,blir noen ganger brennmerker på plugger/kabler,dersom bare en av delene skiftes,overføres brennmerket,og du fortsetter å få fusk.

Er også andre ting som kan forårsake fuskigen.

Anbefaler orginale plugger og kabler,de kan være følsomme på dette området. Champion er orginalt til Chrysler

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet plugger, fikk bare tak i Buro(Duro?) på kort varsel.. Det ble bedre, men fjusker fortsatt.. Blir nye pluggledninger i morgen, men Chrysler i molde har kun uoriginale, Champion pluggledninger.. Får håpe at det blir bra nok.

Ser ut til at det er pluggledning #2 som lager problem.. var ingen brennmerker på de gamle pluggene dog, og gapet var altfor stort.. 1,5mm når manualen sier 0,8-1mm.

De nye pluggene hadde rett gap, ca 0,8mm.

 

Har byttet ytre stabstagfeste allerede, og hele drivakslingen på den siden.

Skal se nærmere på bærebrua i morgen, men jeg har gått over den før, og den virket ok.

 

Sist gang bilen sto stille lenge, gikk den tom for strøm, og motorstyringa "lærte" seg opp igjen når jeg startet den opp.

Prøvde å få til dette igjen i dag, ved å koble fra minuspolen i 5 minutter, men ingenting skjedde.. Er det en enkel måte å resette motorstyringa på uten diagnoseverktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet plugger, fikk bare tak i Buro(Duro?) på kort varsel.. Det ble bedre, men fjusker fortsatt.. Blir nye pluggledninger i morgen, men Chrysler i molde har kun uoriginale, Champion pluggledninger.. Får håpe at det blir bra nok.

Ser ut til at det er pluggledning #2 som lager problem.. var ingen brennmerker på de gamle pluggene dog, og gapet var altfor stort.. 1,5mm når manualen sier 0,8-1mm.

De nye pluggene hadde rett gap, ca 0,8mm.

 

Har byttet ytre stabstagfeste allerede, og hele drivakslingen på den siden.

Skal se nærmere på bærebrua i morgen, men jeg har gått over den før, og den virket ok.

 

Sist gang bilen sto stille lenge, gikk den tom for strøm, og motorstyringa "lærte" seg opp igjen når jeg startet den opp.

Prøvde å få til dette igjen i dag, ved å koble fra minuspolen i 5 minutter, men ingenting skjedde.. Er det en enkel måte å resette motorstyringa på uten diagnoseverktøy?

 

Skal prøve å huske ta bilde av forstilling på en Stratus som henger på bukken på jobben,og vise hvor du bør se vedr bakre foringer,ikke alltid lett å se.

 

Enkleste er å få dette gjort med diagnoseverktøyet,bilen skal da også kjøres ca 15 min etterpå,egentlig på en bestemt måte.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ska på eu kontroll på onsdag, må skifte klosser fremme og håndbrekket. Noen som har byttet håndbrekket? Altså di klossene\bandene bak? Vanskeli?

 

Jeg byttet ikke mine, men jeg strammet håndbrekket en del, da jeg fikk feil på det på eu kontrollen.

Ser ikke bort fra at det holder for deg også, du ser tydelig hvor justeringen er når du tar av hjul+bremseskive bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å huske ta bilde av forstilling på en Stratus som henger på bukken på jobben,og vise hvor du bør se vedr bakre foringer,ikke alltid lett å se.

 

Enkleste er å få dette gjort med diagnoseverktøyet,bilen skal da også kjøres ca 15 min etterpå,egentlig på en bestemt måte.

 

Tenkte jeg skulle unngå dette, da chrysler forhandleren i molde ikke er så samarbeidsvillige, muligens fordi de har valgt å kutte ut chrysler.

Får se om jeg finner et diagnoseverktøy til salgs her til lands, sikker greit å ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår