Gå til innhold

Hvordan merker jeg at clutchen er slitt?

Ranger emnet


Bujk1

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en ny bruktbil, Citroen C5 2001 modell. Har kjørt i noen dager og hadde mistanke om at bilen hadde slitt clutch. Clutchen begynner først og ta de siste par centimeterene på pedalen i det den er på vei ut. Har prøvd å sette bilen i 3 gir, og sluppet clutchen sakte ut, da stoppet motoren.

 

Er clutchen på bilen min slitt eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen i høyeste gir, hold litt gass 12-1500rpm, slipp clutch samtidig som bremsa holdes inne.. Kveles den da, er clutchen god..

 

Detta var et tips vi fikk av læreren da jeg gikk vk1 kjøretøy. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når clutchen blir SKIKKELIG slitt, vil den begynne og slure når du kjører :) Husker en gammel, røten volvo til en kompis; måtte ha kirurgisk kontroll over gassen, for mye eller for lite så bare dro du opp på turtallet, men ingen krefter ut til hjula :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det går ann å justere clutchen sånn at den tar tidligere?

 

Vet ikke om det er vaier eller hydraulisk clutch på disse bilene, hvis det er vaier er svaret ja.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Vil tro at det er hydraulisk selvjusterende clutch, men har ikke så god greie på franske biler så ikke skyt meg vis det er feil.

I såfall kan det godt vere clutchen normalt tar langt ute på denne type bil. hører du om knirkingen er fra området rundt pedalen eller under bilen?

 

Det er knirking fra området rundt pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i alle mine peugeoter har clutsen tatt langt ute ogdå på de 3 citroenene som mine kolegaer har. så det er nok typisk fransk. i motsettning til den andre bilen min suzuki grand vitara tar den helt inne. men man lærer å leve med det...

2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår