reyes Skrevet Desember 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2008 Er en 850 2liter. Fattern har oppdaget at 3 gir ikke glir lett inn som før. Lyden er av tannhjulene kræsjer. Uansett turtall. Han tror også at clutchen har begynt å slure litt. Mere turtall enn hastighet. Er det bare å bytte clutchen så er alt ok? Trenger tips:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo@gutten Skrevet Desember 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2008 samme greia med min tipper det er synkroiserings ring som har kvella Siter volvo 850.95 bruks prosjekt volvo 240 GLE.79 prosjekt volvo 242 L.77 go bil volvo 142 70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Desember 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2008 Synkroniseringa på 3 gir blir som regel alltid mest slitt. Om du ikke har noe problemer med i andre (flere) gir, er nok synkroniseringa dårlig. Om clutchen er sliten, løser den som regel ut, men slurer under belastning. Du kan prøve å bytte girolje (bruke en skikkelig olje). Kan hende dette hjelper litt, dersom det er lenge siden sist oljeskift. Hvor langt har bilen gått? Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
reyes Skrevet Desember 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2008 Synkroniseringa på 3 gir blir som regel alltid mest slitt. Om du ikke har noe problemer med i andre (flere) gir, er nok synkroniseringa dårlig. Om clutchen er sliten, løser den som regel ut, men slurer under belastning.Du kan prøve å bytte girolje (bruke en skikkelig olje). Kan hende dette hjelper litt, dersom det er lenge siden sist oljeskift. Hvor langt har bilen gått? Volvoen har gått nesten 290000 km? Jeg vet ikke jeg, hvor lenge holder en clutch på volvo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Desember 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2008 Hvor lenge clutchen varer, kommer jo helt an på kjøringa. Vet om 740 som har gått over 400 000 km uten clutch-skift. Enkelte bytter kanskje på 200 000 km, mens en del eldre kjører under 100 000 på et clutch-skift. Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
reyes Skrevet Desember 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2008 har bytte clutch mange ganger på disse bilene.. egentlig litt mye jobb Hva er ca. pris på en volvo clutch? En ikke merkverksted vil kanskje være best? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thamule Skrevet Desember 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2008 1500 + frakt frå Pedersen racing. Volvo skal vel ha litt over 3000 for samme greiene trur eg. Meca skal ha 2300 Siter 96 Volvo 855 2,5 10V Stylet med hällsjö og erebuni(blå og lilla) Sinfoni 45.2X & Phoenix Gold ZX350 Seas Lotus Performance(6,5")& 2 stk Morel Elate 10" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
reyes Skrevet Desember 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2008 1500 + frakt frå Pedersen racing. Volvo skal vel ha litt over 3000 for samme greiene trur eg. Meca skal ha 2300 Takk for den:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Desember 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2008 nå er ikke 740 no i nærheten av samme bilen men når jeg skifta clutch på den så bytta jeg i samme slengen til forsterkede saker. koster ikke så mye mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Desember 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2008 nå er ikke 740 no i nærheten av samme bilen men når jeg skifta clutch på den så bytta jeg i samme slengen til forsterkede saker. koster ikke så mye mer. Vet jo godt at en 740 clutch og en 850 clutch ikke kan sammenlignes, men ville bare bruke det som et eksempel på at det ikke finnes noe ca km for hvor langt en clutch kan gå. :) Har selv skifta clutch på en bil som ikke har gått lenger enn 60 000 km. Enkelte klarer jo sikkert 500 000 km med ekstremt fin kjøring (langkjøring). Reyes: Du vil ikke evt. åpne kassa å kontrollere synkroniseringsringene når du først har tatt den ned da? Om ikke clutchskiftet hjelper, så får du en del ekstra arbeid i å ta ned kassen en gang til - for ikke om prisen om du vil gjøre det på et verksted. Får vel ikke løse deler til disse kassene, må vel kjøpe komplett om jeg ikke tar helt feil.? Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Desember 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2008 du får ikke kjøpt løse deler til disse kassene nei :P må bytte hele greia. du kan jo få i ei annen deffekt kasse med helt 3. gir og bytte over da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Desember 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2008 Disse kassene er vel omtrent å regne som søskenbarn til m90 girkassene? Og da er det vel ikke umulig at de lider av samme "problem" som m90kassene, altså synkroen til 3.gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Desember 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2008 Vil nå ikke akkurat si at synkroniseringsringen på 3. gir er en direkte svakhet på noen av disse bilene. Uavhengig bilmerke er det som regel alltid synkroniseringa på 3. gir som blir mest slitt - fordi dette giret også blir mest brukt. Kjappe harde giringer svekker synk.ringene mye raskeren enn vanlig, rolig giring. Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.