Gå til innhold

Strømproblemer

Ranger emnet


predator82

Anbefalte innlegg

Jeg har en Seat Ibiza 1,4l 1996 modell, 145000km. Problemet med den er at når bilen blir stående noen dager, alt fra 1- 2 dager uten å bli brukt så får jeg ikke starte fordi batteriet har mistet strøm, gått ned til ca 8V og ikke nok til å starte. Har byttet dynamoen men det virker ikke som det er den det er noe galt med. Har byttet batterier også, men det skjer like ofte da. Men her en dag så hadde jeg koblet fra batteriet når jeg stoppet bilen, og koblet på igjen når jeg skulle starte, men da var det også helt mørkt i bilen. Ikke noe livstegn. Så tok jeg å byttet batteri og da startet den. Men det som er rart er at jeg målte det jeg hadde tatt ut og det viste seg at det fortsatt var 11,5V på det og da skulle den jo ha startet. Kan det være starteren som tar strøm fra batteriet når den står tro? Kortslutning i starteren? Hvordan kan jeg måle meg til for å finne feilen? Håper noen kan hjelpe meg litt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som du har noe som trekker strøm av bilen når den står stille. dete kan du finne ut med et amperemeter. Slå av tenningen og koble amperemeteret i serie fra - polen på batteriet og ned til gods. da vil du få opp hvor mye ampere som blir trukket fra batteriet. Ta så ut en og en sikring fra sikringsboksen for å se hvilken krets som er "synderen". Hvis batteriet ditt har vært utladet såpass mange ganger er de nok kaputt. Invester i et nytt batteri også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trekker den strøm i standby, så finns noe som kalles halveringsmetoden... du begynner å feilsøke midt mellom mistenkte komponent og batteriet. Så halverer du og halverer - utelukker store deler av ledningsnettet relativt fort ved denne metoden i stedet for å feilsøke på måfå, som aldri fører frem. Forklaringa er der et sted, elektrisk er ikke tilfeldig, det er nokså logisk, men kan være vanskelig å finne frem til feilen, men tenk metodisk.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å måle spenningen på batteriet. Det er hvor mange Volt det klarer å holde ved belastning!

 

Derfor kan på du må den billige hjemmemetoden lade batteriet helt opp, og måle batterispenningen mens du vrir på starteren. Den andre måten er å få målt med en skikkelig batteritester som måler ca. 3 ganger merkestrømmen til batteriet.

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår