Gå til innhold

Fordømte lys!

Ranger emnet


kesol

Anbefalte innlegg

Riktig det du sier :) men slik jeg tenker så hvis begge blender hverandre så ser jo ikke begge to veien?? Eller hva?

 

Ikke alle er enige i alt av lover og regler er fornuftige. Mye bra der men også enkelte teite lover\regler :P

 

se på veien og ikke inni møtende bils lys;)

[-1986 VW Jetta 1.6 -]

[-2003 Audi A4 1.8T stv-]

[-1996 VW Golf 2.0 GTI -] SOLGT

[-1998 Audi A4 1.8T -] SOLGT

[-1989 VW Golf 1,8GL -] spiker

[-1985 VW Golf 1,6CL -] spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ÅÅ?? Nå ble jeg sjokkert.. trodde man måtte se inn i lysene?? Sarkasme til side :) ja er klar over det men hva hjelper det når folk tenner på fjernlys 5-10 meter før de passerer.. Og det blir verre når lysene er feiljustert, feilmontert xenonlys, kan da ikke kjøre rundt med solbriller midt i natta. Forteller bare om mine erfaringer.

 

Men altså det var da bare min mening. God romjul videre

Mercedes 230E 91mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅ?? Nå ble jeg sjokkert.. trodde man måtte se inn i lysene?? Sarkasme til side :) ja er klar over det men hva hjelper det når folk tenner på fjernlys 5-10 meter før de passerer.. Og det blir verre når lysene er feiljustert, feilmontert xenonlys, kan da ikke kjøre rundt med solbriller midt i natta. Forteller bare om mine erfaringer.

 

Men altså det var da bare min mening. God romjul videre

 

Der er jeg helt enig. Bryr meg kaiia om folk kjører med spredere eller ikke. Jeg har vett nok til å ikke sitte inn i lysa på møtende bil uansett. Men som skrevet over her er det mye værre med de som setter på lysene 5-10 billengder før de paserer deg. Er ikke regelen sånn at man skal sette på 1,5 billengder før man paserer? Men når folk setter på så tidlig at man får fjernlyset i annsiktet helt opp til 3-5 sek før bilen paserer er det utrolig iriterende og ødelegger nattesyne og sikten ganske mange 100 metere videre.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg helt enig. Bryr meg kaiia om folk kjører med spredere eller ikke. Jeg har vett nok til å ikke sitte inn i lysa på møtende bil uansett. Men som skrevet over her er det mye værre med de som setter på lysene 5-10 billengder før de paserer deg. Er ikke regelen sånn at man skal sette på 1,5 billengder før man paserer? Men når folk setter på så tidlig at man får fjernlyset i annsiktet helt opp til 3-5 sek før bilen paserer er det utrolig iriterende og ødelegger nattesyne og sikten ganske mange 100 metere videre.

 

det er to billengder før man skal sette på lysene, hvis du ser langt fremfor deg er det ingen problem for deg hvis en bil setter på lysene 2 billengder før...men det blir et problem når man ser rett på den andres bil...

 

kutt ut klaginga, blir jo ingen endring med det første i mønsteret, gjør det beste ut av det...er det så irriterende så ta buss eller krabb. Å JA... jeg liker heller ikke det noe spesielt, men lar folk gjøre det uten å klikke i vinkel

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får langlysa slengt i fleisen 3-5 sek før du passerer møtende bil, er det vanligvis et ganske klart signal om at du enten har vært for treg med å blende ned i forhold til han imot, eller så har du mest trolig allt for høyt justerte lys..

 

Det er somregel ett av to, om det ikke bare er noen som fant ut at de skulle ha det litt artig der og da.. Men oddsen for at det skjer titt og stadig er rimelig lav tror jeg..

 

Så altså, om det skjer ofte bør man få sjekka lysjusteringa. Eller rett og slett blende ned i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nettopp rettt før man møter bilen at blendinga er værst når man møter biler med FEIL lys. Så hvis du opplever det som et stort problem at folk slår på fjernlys for tidlig, så er det kanskje netopp fordi de ikke ser noen ting. Og hvorfor gjør de ikke det tro????

For jeg har kjørt noen år jeg og, og kan med hånden på hjertet si at det aldri har vært noe problem at folk har skiftet for tidlig

Gå litt i seg selv kanskje

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg er meget forundre over er den tåpelige loven som sier at det ER lov å kjøre tåkelys og parklys intil det blir mørkt!

 

Tåkelys kan nyttes som kjørelys om dagen, men ikke sammen med bilens ordinære nærlys.

Tåkelamper og hovedlamper skal aldri nyttes samtidig, ikke sammen med nærlys, ikke sammen med fjernlys.

Dette står svært klart og tydelig i vegtrafikkloven.

Og det er en grunn til det!

Originale tåkelys sammen med parklys benyttet som kjørelys synes jeg er fornuftig, har aldri blitt blenda av det.

Det er bare sammen med parklys tåkelampene skal brukes, også under dårlige lysforhold som f.eks. tåke. Det presisères at hastigheten må avpasses til den reduserte sikten.

Når trafikale ignoranter tilpasser alt etter eget forgodtbefinnende er det ikke bare trist, det er dessuten trafikkfarlig.

Rask oppsummering finnes forøvrig her :

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janmoen.. DAAAAAAAAMN! du er flink altså! nå lærte du meg noe jeg VISSTE! men det er ikke poenget mitt! poenget mitt er at det IKKE er lov å kjøre hovedlys + tåkelys.. fordi det ødlegger sikta di! noe som er rent tøv egentlig! om du har riktigt justerte lys som kaster langt fremover vil ikke øya dine focusere rett forran panseret! for nærmeste lyset til trynet ditt er i dashen! da ville du teoretisk sett ikke sett lenger enn til panseret ditt om det stemmer fordi dette vil ta oppmerksomheten din

 

Tåkelys blender motgående trafikk UANSETT om det er dag eller natt! men fortsatt er dette lov!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. det er i grun 2-3 billengder sies det. synes jeg er tåpelig som faen for du blender DRITTEN ut av han som kommer i mot deg! jeg slår som regel på når lysa mine er i panser høyden på bilen hans!

 

Bitches this shit is all xenon! skal snart oppgradere med 75W ballaster på rally lysa;!) hahah! try me!

 

16122008095.jpg

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. det er i grun 2-3 billengder sies det. synes jeg er tåpelig som faen for du blender DRITTEN ut av han som kommer i mot deg! jeg slår som regel på når lysa mine er i panser høyden på bilen hans!

 

Bitches this shit is all xenon! skal snart oppgradere med 75W ballaster på rally lysa;!) hahah! try me!

 

16122008095.jpg

 

hva faen skal du med så mye lys? jeg klarer med på parklysa stor sett hele tiden:D

Vovlo For Life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk diskuterer om hverandre her. Noen snakker om xenon, noen om vanlige tåkelys. Mange nevner ikke HVOR de har xenon, mange nevner ikke i hvilke kjøreforhold man blir blendet! Xenon i langlys er jo ikke noe problem, de skal uansett blendes ned når man møter og da er alt i orden. Ser ingen grunn til å diskutere det.

 

Har aldri blitt blendet av tåkelys hverken om dagen eller i mørket. Ikke i tåke heller. Sett vekk i fra tåkelys som er stilt inn så de treffer meg midt i øyet, men det gjelder og nærlys. Men å møte folk med for sterke lys eller lys som er stilt for langt opp i bekmørket er problematisk, heldigvis kjører jeg ikke så ofte der.

 

Det er bevist at blikket faller naturlig for nærmt bilen når man kjører med tåkelys i mørket (riktig innstilte tåkelys skal forresten ikke lyse like langt som nærlys), selv om man kan konsentrere seg og se på riktig sted en stund så vil man naturlig se der lyset er sterkest etter en tid. Og eksempelet med at man blir sittende å se på CD-spilleren eller dashbordet er helt urealistisk, det er snakk om hvor øynene faller naturlig i lysbildet foran bilen, ikke en innebygget fascinasjon av å se på det absolutt nærmeste lyset tilgjengelig.

 

Bruker forresten tåkelys på svingete veier uten lys for å kunne se rundt svingene. Tar de av etter svingen.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva faen skal du med så mye lys? jeg klarer med på parklysa stor sett hele tiden:D

 

Nå har det seg slik at jeg kjører LITT vel fortere enn den skittne volvoen din noen gang klarer også reiser jeg LITT vel lenger enn rundt kvartalet der jeg bor og til nærmeste essoen!

 

Jeg er avhengig av mye lys og bra sikt når jeg kjører langt og drasser totalt 6.5tonn med henger. Så voks litt erfaring før du uttaler deg om hvor mye egentlig ser med tåke og parklysa dine smukken.

 

Jeg kjører ca 90.000km i året inkl. både med lastebilen og med min private bil! har på 5mnd kjørt 40.000km til nå med excursionen. ;) Og da snakker vi ikke bare lokal råning slik du bedriver med. men nedover europa for å reise og kjøre løp!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår