Gå til innhold

Hjelp! bilen stopper ikke når tenningen skrus av!

Ranger emnet


henning_dt85

Anbefalte innlegg

Hei! Har akkurat skiftet dynamo på min 85`245 med b230a-motor. Da jeg prøvekjørte den så gikk den helt fint. Men etter prøveturen, og tenningen var skrudd av, så jeg etter noen få minutter at parklys og baklys begynte å gløde. Slo lysbryter over på 0, men da lyst alle varsellampene i panelet i tillegg. Startet bilen for å flytte den, den gikk normalt og stoppet som den skulle, men lysene glødet fortsatt. Jeg sjekket alle kontaktene på dynamo og rundt der jeg hadde jobbet, alt satt fint og som det skulle. prøvde å starte igjen, alt av lys osv. virket som det skulle. men da jeg skrudde av tenningen nå så gikk bilen fortsatt, og det artige var at det ga utslag på speedometeret, jeg kjørte i hele 40 km/t helt stillestående! Noen som vet hv jeg har gjort riv ruskende galt eller hva som er riv ruskende galt? I går da jeg startet tok jeg av +polen på batteriet, og da ledningen var av kom den borti lysreleet, det gnistret litt men ikke noe voldsomt. kan det ha gjort noe?

 

Takker for svar, blir vel 3.dagen bilen står i morgen...:helpme:

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenninga skal da ikke stille seg selv når man bytter dynamo.

 

Eneste jeg tror kan være galt, er de småledningene bak dynamo og baki der.. Prøv å koble dem ut å se hva som skjer.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har koblet ut den ledningen som er til varsellampa men ingenting skjer fordet. Den andre ledningen som er til oljetrykksbryteren har jeg også prøvd å koble ut uten hell. Jording og +kabel sitter som de skal. Merkelige greier, ingen som har vært borti det før? Skal jo nevne at jeg har skjøtet ledningene til oljetrykk og ladelampe men det er skjøtet som det skal og sitter som det skal.

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har akkurat skiftet dynamo på min 85`245 med b230a-motor. Da jeg prøvekjørte den så gikk den helt fint. Men etter prøveturen, og tenningen var skrudd av, så jeg etter noen få minutter at parklys og baklys begynte å gløde. Slo lysbryter over på 0, men da lyst alle varsellampene i panelet i tillegg. Startet bilen for å flytte den, den gikk normalt og stoppet som den skulle, men lysene glødet fortsatt. Jeg sjekket alle kontaktene på dynamo og rundt der jeg hadde jobbet, alt satt fint og som det skulle. prøvde å starte igjen, alt av lys osv. virket som det skulle. men da jeg skrudde av tenningen nå så gikk bilen fortsatt, og det artige var at det ga utslag på speedometeret, jeg kjørte i hele 40 km/t helt stillestående! Noen som vet hv jeg har gjort riv ruskende galt eller hva som er riv ruskende galt? I går da jeg startet tok jeg av +polen på batteriet, og da ledningen var av kom den borti lysreleet, det gnistret litt men ikke noe voldsomt. kan det ha gjort noe?

 

Takker for svar, blir vel 3.dagen bilen står i morgen...:helpme:

 

 

 

vis du traff plussen til jord så kan det fort hende at du brenner av en jordings leding, gjore det samme selv, skjekk minuskabelen fra batteriet til jord.

Vovlo For Life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er nok mulig, men det er bare å finne ut hvor? det er det jeg lurer på. Evighetsmaskin ja hehe.`Ta ut nøkkelen og låse bilen, så kommer jeg til varm bil neste morgen hehe.

 

Synes det er merkelig, faktisk usannsynlig at den lille krypstrømmen som var i kabelen, bare på det hundredelssekundet kan klare å fysisk brenne av eller skade en kabel såpass at det blir jordingsfeil. synes det virker mer sannsynlig at jeg har skadet noe elektronikk/ømfintlig elektriske komponenter da...?

 

symptomene er følgende:

-Parklys gløder

-instrumentpanel lyser, varsellampene lyser i 0-stilling på bryter

-bil stopper ikke når du skrur av tenningen

 

Dette etter skift av dynamo som er til denne bilen. dynamo er helt ny og lader bra.

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår