Gå til innhold

240 dynamo problemer

Ranger emnet


henning_dt85

Anbefalte innlegg

Hei! Skal skifte dynamo på 240`n nå, og har funnet en løs ledning, samt at den og D+ ledningen på dynamoen er brent. Noen som vet hva den løse ledningen er til og hva som kan være årsaken til "brannen"? Isolasjonsfargen på D+ vet jeg ikke, men tror den løse er svart, litt vanskelig å se fordi den er brent hehe. Noen som kan hjelpe meg? Det virker som at disse 2 ledningene har samme tykkelse. De andre ledningene, en tykk rød, en tykk blå og en annen som sitter sammen med den tykke røde ser hele ut.

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Jeg byttet regulatoren på dynamoen min nå nettopp, og på den gamle regulatoren var det 2 ledninger, den ene var festet til dynamoen under regulatoren, og den andre hang bare løst.

 

Kjøpte ny regulator og fant ut at der den "løse" kabelen skulle vært koblet inn var rett ved siden av regulatorn, men det feste var ødelagt. Kjører nå med en en løs kabel ifra regulator og har ikke noe problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bare ha 3 ledninger på dynamo siden. En tykk rød, en ledning av mindre diameter som skal til oljetrykksføleren, og en som skal på dynamoen som varsler ladelampa.

 

Den på oljeføleren mener jeg er svart.

 

Jeg hadde 4 ledninger på dynamosiden, der to tynne skulle til dynamo, men tok bare å spleisa dem sammen å stakk dem inn der ladelampen skal være. Den 4. ledninga var noe forrige eier hadde lagt opp selv.. Hva den var til aner jeg ikke, men ladelampa lyste uansett hvilken ledning jeg hadde i, helt til jeg spleisa disse 2.

 

Grunnen til brannen din, kan være at isolasjonen er vekk på ledningen(e) og ledningen(e) har kommet borti f.eks dynamohuset.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar, jeg var på huggern i stad og oppdaget det med oljetrykkbryteren. Kan ikke huske at den oljetrykkslampa har fungert mens jeg har hatt bien så det kan være ja.

 

med ledninger og dynamo montert dukket neste problem opp: reimene som passet på den gamle dynamoen var for korte til den nye. må måle så jeg får tak på riktige reimer. noen som vet om det finnes 2 forskjellige typer? er en 85 b230a dette.

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår