Gå til innhold

Rasle/skranglelyd på tomgang, fra clutch?

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Bilen det gjelder er en 2001 Volvo V40 1.9D som har gått 246.000 km

 

Tenkte jeg skulle prøve å finne ut av en rasle/skrangle/gnisse lyd på tomgang kommer av. Lyden er der kun på tomgang, og kommer mer og mer ettersom motoren blir varm. Starter jeg den opp kald nå på vinteren er det ingen ulyd. Når motoren er har nesten driftstemperatur ( etter ca 5 min med kjøring) begynner lyden å komme litt svakt når bilen står på tomgang i fri med clutchen ute. Trykker jeg inn pedalen forsvinner lyden. Etter å ha fått enda litt mer varme i bilen ( ca 15 min kjøring) er lyden der uansett om clutchen er ute eller inne. Lyden er der kun på tomgang, og så fort den får 900 - 1000 rpm er lyden helt borte.

 

Hvis stopper bilen og perkerer i gir får jeg fram samme lyden, bare mye kraftigere når jeg dytter den frem og tilbake. Høres nesten ut som noe er løst. Når jeg står foran bilen eller over motoren høres det helt tydelig ut som lyden kommer fra bak motoren et sted rundt turbo/eksos eller katalysator, men når jeg er under bilen er det igrunnen ikke noe tvil om at lyden må komme fra mellom grikassen og motoren.

 

Har hørt med 2 forksjellige verksted. Hos Volvo var han med ut å kjente på eksosen, men kommer ingen lyd når man drar eller rister i den. Det andre verkstedet snakket om at det kunne være et motorfeste, men da burde det vel være mulig å se det? Er to fester av gummi under og disse ser fine ut samt det på girkassa ser fint ut. Ellers er det et hydraulisk på registersiden av motoren som er litt vanskelig å sjekke, men det er jo ikke her det høres ut som lyden kommer fra.

 

Har prøvd å ta opp lyden på en film og noen lydklipp:

 

Bilen med varm motor på tomgang, prøver med å ta ut og inn clutchen noen ganger

 

Bilen parkert i første gir mens jeg dytter frem og tilbake (litt mye skvultping fra tanken)

 

Først dytter bilen bakover mens den er parkert i 5. gir, etter 7 sekunde komme lyden når jeg trykker inn clutchen

 

Lyden har vært der i 2 - 3 år, og har vel heller ikke blitt noe særlig værre tror jeg. Bilen er kjørt ca 60 000 km med denne lyden uten å merke noe galt utenom lyden. Det eneste jeg merket var at når den var parkert i 5. gir gikk det rimelig lett å bytte den bakover uten at den stoppet.

 

Noen som har noen ide om hva lyden kan komme av? Hva er det rundt clutchen som kan lage denne lyden? Noe mer jeg kan prøve uten å ta ut girkassa for å finne ut hva det kan være? Hadde håpet å kunne få vekk denne lyden.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ligge noe inne i clutchuset som skrangler? Det stemmer jo med at lyden bare høres når clutchplaten går rundt. På clutchplaten sitter det noe fjærer som skal ta opp rykk i clutchplata, disse kan kanskje knekke og ende opp med å ligge å rulle og gnisse mot clutchen?

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en tynn metall plate nedenfor motoren mot girkassen?

Hvis det er det, så kan den ha fått en skade slik at den nå tar i svinghjulet.

Hadde en lik lyd på en opel, og da var platen litt bøyd (sikkert av en stein).

Kan ikke huske å ha sett noen metal plate der, men tar meg nok en ekstra tur under der og ser. En metalplate du da kunne se uten å demonter noe regner jeg med? Var med å byttet girkasse på en Laguna der det var en slik plate av noe slag som jeg tror du mener her.

 

løft den opp i en bukk mens den går på tomgang... bøy å tøy å trekk å vri på alt nerri motorn å se om lyden forsvinner...

Skal få den inn over grava til helgen regner jeg med, men hvor godt vil en slik lyd spre seg rundt i motoren? Når jeg står under bilen høres det ut som den komme helt tydelig fra mellom motor og girkasse. Samtidig kommer det jo en ekstra høy lyd akkurat i det jeg slipper clutchen, spesielt hvis den slippes brådt.

 

Kan det ligge noe inne i clutchuset som skrangler? Det stemmer jo med at lyden bare høres når clutchplaten går rundt. På clutchplaten sitter det noe fjærer som skal ta opp rykk i clutchplata, disse kan kanskje knekke og ende opp med å ligge å rulle og gnisse mot clutchen?

Høres nesten ut som det er noe som ligger inni clutch huset og gnisser i mot noe ja. Men synes det er litt merkelig at det ikke begynner før den blir skikkelig varm på tomgang, og at det etterhvert er der uansett om clutchen er ute eller inne. Har tenkt på noen av disse fjærene på clutchen ja. Men skjønner ikkje helt det med at de først kommer når den blir varm, og kommer mer og mer ettersom den blir varm. Når den stille i gir og jeg dytter på den er jo lyden der uansett også.

 

Kan nesten virke som lyden kommer mer når det blir mye vibrasjoner i motoren. Om sommeren har jeg lagt merke til at lyden ofte blir høyere i det AC en slår inn og motoren jobber litt tyngre. Det samme virker det som skjer når kjølevifta slår inn.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På lørdag ble girkassa tatt ut, så da har jeg funnet ut hva som var feilen. Svinghjulet som var gått. Sånn dobbelmasse svinghjul på disse motorene. Var igrunnen slakk alle veier i svinghjulet og var helt tydelig hvor ulydene kom fra da jeg tok det av og kjente på det. Så nå er nytt bestilt hos Volvo som skal komme imorgen, så kan jeg endelig få inn igjen girkassa.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår