Gå til innhold

Beste motoren for en Sierra?


VilleW

Anbefalte innlegg

Dette er vel en liten forespørsel til alle Ford-guruene der ute ;)

 

Jeg og tre kolleger har en liten diskusjon angående hvilken av sierra-motorene som er "best"... Han ene sverger til OCH, mens de to andre mener at de mer rafinerte DOCH'en er bedre...

Argumenter for\imot hadde vært koslig, så jeg hadde visst noen lunde hva jeg har i vente når jeg kjøper en sierra :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva faen er en OCH motor? Over Cam Head? Og hva er en DOCH? Duoble Over Cam Head? To topplokk over kammen???

 

OHC er veldig slitesterk, og det finnes et stort utvalg trim til den. Ulempene er at kammen er lite glad i syntetisk olje og folk som gir f... i oljeskift. Dessuten er det en konstruksjon fra slutten av sekstitallet, så den har ikke verdens beste gangkultur

 

DOHC er mer moderne, bedre gassrespons og lengre kraftregister. Dessuten bruker den veldig lite bensin. Ulempene er at den trenger ny frostvæske en gang i blant ellers går toppakningen. Ikke fungerende kjølevifter er også en årsak til toppakningsproblemer. Motoren liker dårlig å bli varm.

Ventilstyringene har over tid lett for å falle ned.

 

Hvem som er best, kommer an på bruksområde. DOHC er best å kjøre med, mens OHC tåler mest juling

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er en OCH motor? Over Cam Head? Og hva er en DOCH? Duoble Over Cam Head? To topplokk over kammen???

 

OHC er veldig slitesterk, og det finnes et stort utvalg trim til den. Ulempene er at kammen er lite glad i syntetisk olje og folk som gir f... i oljeskift. Dessuten er det en konstruksjon fra slutten av sekstitallet, så den har ikke verdens beste gangkultur

 

DOHC er mer moderne, bedre gassrespons og lengre kraftregister. Dessuten bruker den veldig lite bensin. Ulempene er at den trenger ny frostvæske en gang i blant ellers går toppakningen. Ikke fungerende kjølevifter er også en årsak til toppakningsproblemer. Motoren liker dårlig å bli varm.

Ventilstyringene har over tid lett for å falle ned.

 

Hvem som er best, kommer an på bruksområde. DOHC er best å kjøre med, mens OHC tåler mest juling

 

Her burde du ha varslet meg Mondeo...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss heller ikke glemme at hvis reg-reima ryker på en OHC, får du ikke topp-havari på grunn av at ventilene ikke slår i stemplene :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mondeo har nokk rett med at de er best på forskjellige bruksområder, men en kammerat av meg hadde en sierra 2.0i CLX 1993 og den Dohc motoren gikk veldig bra i bilcross hvertfall det lille den fikk gått da og jeg vet om et par til som kjører helt standard sierra 2.0i CLX og de går bra selv om de blir brukt hardt i bilcross:ford:

http://www.teamrosa.com

 

Kjør hardt, kjør stil, kjør fort med bil, kjør FORD, uten tvil=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dohc motoren skal jeg vertfall aldri ha i noen bil en gang til .. makan til drittmotor har ikke jeg vert borti..først topp pakning.. greitnok.. så 2 mnd etter så er det sprekt topp.. ok.. dytter en annen topp på plass og litt etter så er det plutselig kjennomslag.. da bytta jeg hele motoren til en lik doch fik den til og gå og solgte hele møkka hehe

 

du veit ikke hva du prater om... har drivi med ford siden jeg kunne gå... dohc er ikke like bra, men ikke så ille heller...

 

ohc er skuddsikkert i hvertfall;) både taunus 1.6,2.0 og sierra 2.0l og is:) geniale motorer!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår