Gå til innhold

Hvilket utfall for bilprisen pga bilkrisen?

Ranger emnet


mysterio90

Anbefalte innlegg

Jeg tviler på at nybil prisen vil gå ned.

 

De fleste bransjer setter OPP prisene sine pga. dårlige marginer og økte råvarekostnader. Så sånn sett ville det vært naturlig om nye biler ble dyrere.

 

Bruktbiler kan kanskje falle i pris ettersom det kan bli vanskeligere å kvitte seg med dem til den prisen man hadde ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Kristin Halvorsen. Det er hun som styrer prisene

 

Med denne økende markedsøkonomien er det markedet som styrer prisene. Og som vi nå ser, markedet er ustabilt.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel i norge kan man styre bilprisene med avgifter da avgiften på en bil ligger på mellom 1 og 2 tredjedeler av nybilprisen. men såvidt jeg har sett tilbyr nå flere bilforhandlere gode pakketilbud som gratis bensin 1 år og slikt. bilsalget har stupt så mye at bilforhandlere er desperate etter salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybilprisene vil enten holde seg stående eller gå opp. De kan bli stående pga knallhard konkurranse blant produsentene. Marginene blir tilsvarende mindre og kaster bilprodusentene ut i krise. F.eks varsler Honda nå masseoppsigeler. GM/FORD står på randen av konkurs. Dette er bare begynnelsen av en utforbakke er min mening.

 

Brukbilprisene vil rase. Grunnen til dette er arbeidsledighet og mindre penger blandt folk flest. Er flere som selger unna bilene sine i panikk nå. Folk mister jobben. Har man ikke råd til lånet lenger så er inkasso neste. Har sett biler til halvparten i pris av hva andre selger den for på finn.no, i håp om å få bilen unna raskt.

 

Kronekursen er også svak, dollaren er høy. Dollaren har økt med 40% siden juni, det har også kinesisk og japansk valutta. Norge er en svært liten økonomi. Folk flykter til sikre valutta som dollar og euro. Dette får konsekvenser og kronen raser.

 

Det betyr at marginene for importører har svekket seg kraftig. Jeg forventer prisoppgang på en rekke produkter, først og fremst elektronikk etter jul. Akkurat nå er det en knallhard konkurranse i markedet, om hvem som klarer å holde prisene lavest mulig lengst, i det store julesalget. Ingen setter opp prisene før jul denne gangen, da alle skal handle.

 

Forvent høyere priser, spesielt forbrukerelektronikk etter jul. Bare vent ;) Dette er informasjon jeg sitter med fra flere av norges største grossister.

 

Mitt råd er å kvitte seg med dyr kortsiktig gjeld umiddelbart og kutte ned utgifter generelt. Det positive framover er at renten kommer til å synke kraftig. Men da må man betale mer skatt siden skattefradraget forsvinner, så husk å juster skatteseddelen så dere ikke ender opp med en jævlig restskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten presisering. Halvorsen bestemmer seff ikke bilprisen, men det virker som i allefall noen skjønte at politikerne har større innvirkning enn bilfabrikk/importør/forhandler på hva du faktisk må betale for en bil.

Prisen inn til forhandler tror jeg blir noenlunde stabil, forutsatt at alle fabrikker overlever, men at man kan få bra rabatt spesielt på lagerbiler om dagen er hevet over enhver tvil.

Noen importører gir også ekstra støtte for hver solgte bil om dagen. Har hørt fra 5 til 20 K mindre i innpris, og da blir det nesten tilsvarende til kunde.

 

Har du en trygg jobb og vil ha ny bil er det penger å spare nå.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hvordan går det egentlig med bruktbilprisene? Ser ikke ut som at det er så mange som sjanser på å spå dette nå? På noen populære bruktbilmerker ser det ut som det står i stampe på Finn. Noen forhandlere sier at bruktbilmarkedet har stabilisert seg. Noen sier at bruktbilprisene vil stige i siste halvår??

Endret av Familiebil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert. Er absolutt ingen grunn til at de skal stige i pris! De bilene blir ikke akkurat nyere med tiden.. ;)

 

Titusenvis av nordmenn mister jobben i disse dager. Tror du folk drar og handler bil da? Hvilken fjott forteller deg at bruktbilpriser stiger? :D Er flere som må selge bilen når jobben ryker.

 

Må være en selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår