Gå til innhold

Gåen dynnamo? BMW 318is

Ranger emnet


Lorrides

Anbefalte innlegg

Har en BMW 318is m42.. Og nå tenker jeg at dynnamoen har gått seg en tur... Voltmetere står på 10,3 da mottoren og lys er på.

Og den øker heller ikke selv om jeg kjører..

 

Den skal vel egentlig ligge på 13-14? En annen ting som skjer er jo at noen ganger så blir lys og sterio slått av og på.. Det kommer vell av for lite strøm ?

 

Så jeg går nesten utifra at dynnamon er gåen, men er det noen andre som har noen idèer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis voltmeteret viser 10,3V så må vel batteriet være gåent? Er den 10V når batteriet ikke trekker strøm også?

 

nei da er en på rundt 11.. og da bare lyst står på uten mottoren i gang er den på 9.. men tviler litt på at det er batteriet.. er bare et halvt år gammelt. er ikke helt sikker på hvaslags batteri det er. men skal være gåanske stort.. han sa det veide rundt 24kg og rundt 9000amp.. men husker ikke det helt 100% :P

 

Men er vell ikke så stor sjans for at det er batteriet da ?

Kan jo hende da.. Er jo ingen varsellampe om at dynnamoen ikke lader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes veldig ut som dynamo ja, har akkurat hatt dette problemet selv, og første tegn på at det var bare å sette bilen på lading var at anlegget slo seg av og på.. Det vil skje oftere og oftere, og når du ikke får det til å spille i det hele tatt, er det bare å få bilen på lading umiddelbart, og ikke tenk på å stoppe bilen andre steder enn der du kan la den lade...

 

Når batteriet er normalt og bilen avslått skal det ligge like over 12v, når du har bilen i gang uten noe ekstra skal det ligge på mellom 14v og 14.6v. Med utstyr på skal det være noe mindre. Pill ut dynamoen og se på denne, er børstene slitt eller hengt seg opp? Er du ikke i stand til å overhale en selv er det bare å skaffe deg en ny/overhalt/brukt dynamo.

 

Kan også være spenningsregulator, den sitter som regel i dynamoen. Og det batteriet kan være lurt å få sjekket syrevekt på...

 

Og forresten: er batteriet under 12v skal du ikke ha mulighet til å starte bilen engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes veldig ut som dynamo ja, har akkurat hatt dette problemet selv, og første tegn på at det var bare å sette bilen på lading var at anlegget slo seg av og på.. Det vil skje oftere og oftere, og når du ikke får det til å spille i det hele tatt, er det bare å få bilen på lading umiddelbart, og ikke tenk på å stoppe bilen andre steder enn der du kan la den lade...

 

 

Takk takk ^^ da tenker jeg det er dynamoen jeg... Anlegget slår seg av og på hele tiden nå... også lyser alt av lys ganske svakt..

glad jeg har en annen bil jeg kan kjøre til jeg har tid å fikse det ^^

 

Hva ligger prisen på en ny/brukt dynamo til den bilen ? noen som veit ?

Er en 1993 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ingen varsellampe om at dynnamoen ikke lader...

 

Skal ikke lyse da vettu ;)

 

Når det gjelder pris på ny dynamo vil jeg anta at den ligger et sted mellom 1000 og 2000, alt etter hvor du sjekker. Ring rundt til dine nærmeste forhandlere og skraphandlere. Evt hvis du eller noen du kjenner har peiling, kan du pelle i stykker dynamo og sjekke børster. Enkel operasjon, som regel.

 

Sjekk mekonomen.no eller noe sånt for ca-pris på dynamo ;)

 

Og forresten, lad batteriet ditt, det har ikke godt av å stå utladet... Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår