Gå til innhold

JSF ble valgt som de nye kampflyene. Hva mener dere om dette?

Ranger emnet


_Evje_

Anbefalte innlegg

Kunne ikke brydd meg mindre.. hvorfor skal man? mer interissant om jeg kommer te og ha hard eller bløt dritt neste gang jeg går på dass.. om jeg må tørke mye eller lite.

 

Hva med hva skattepengene dine går til? Hva med om hvordan forsvaret i landet vårt skal være? For oss som bryr oss litt om hvordan vår felles framtid og vår felles nåtid er, så er det ikke så rart at dette er interessant for oss.

 

Når det er sagt, så har vi alle våre interesser. Om du er mer interessert i fordøyelsen din, så synes jeg du skal få lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

håpte litt på svenskene.

Dette hadde skapt mange nye arbeidsplasser både i sverige og norge, samt båndet mellom landa hadde blitt mye mer knyttet.

 

Synd...

 

Nå er det vel faktisk JSF som har flest underleverandører i Norge, så for norges del betyr den flest arbeidsplasser,

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel faktisk JSF som har flest underleverandører i Norge, så for norges del betyr den flest arbeidsplasser,

 

Det vet jeg ingenting om, så det kan stemme forsåvidt.

 

Det jeg ville fram til at det er kanskje viktigere å knytte bånd med naboene sine, samt i avtalen gikk det fram (såvidt meg bekjent) at servicering, vedlikehold skulle være implementert her.

 

Vet du hvor mange nye arbeidsplasser det ville skapt?

 

Vet du at det hadde gjort underverket på båndet mellom de to landene? Nå mener jeg det har direkte innvirkning på at det går andre veien.

 

Nevner igjen at jeg ikke kjenner til avtalene 100% men tenker bare fort over fordelene og ulempene.

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det var et riktig valg av regjeringen. JSF blir bygget av et firma som er kjent for å bruke mange av de norske bedriftene, ikke grunnet avtaler mellom stater, men fordi de er verdens beste på det de leverer. F.eks Volvo Aero, eller Kongsberg gruppen.

Og på den annen side så ville Gripen, med oppgraderinger, blitt en lettvekter i luften. Den er rett og slett ikke bra nok. F-16 og Gripen utsletter hverandre 1 mot 1. Men 2 mot 2 så vinner F-16 uten tap. Fly som har litt forskjellige styrker, men F-16 har egenskaper som gjør samarbeid mellom pilotene lettere. Dette var fra en svensk crewchief assistant i Bodø under Battle Griffin i 2004.

 

Mvh Kaasin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripen hadde ikke en sjanse. Allerede i 2005 gikk sjefen for 123 Luftwing i bodø ut å sa at dersom luftforsvartet byttet ut F16 med nye Gripen fly, ville vi gå 30 år tilbake i tid, teknologisk sett.

F16 er gamle fly, men innmaten er oppdatert og meget bra.

 

Var med på en demonstrasjon av Gripen en gang, og må si det var en tøff forestilling :D

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ingenting om, så det kan stemme forsåvidt.

 

Det jeg ville fram til at det er kanskje viktigere å knytte bånd med naboene sine, samt i avtalen gikk det fram (såvidt meg bekjent) at servicering, vedlikehold skulle være implementert her.

 

Vet du hvor mange nye arbeidsplasser det ville skapt?

 

Vet du at det hadde gjort underverket på båndet mellom de to landene? Nå mener jeg det har direkte innvirkning på at det går andre veien.

 

Nevner igjen at jeg ikke kjenner til avtalene 100% men tenker bare fort over fordelene og ulempene.

 

Tror kongsberg våpenfabrikk nevnte noe mellom 100-200 arbeidsplasser hos dem?

 

Selv er jeg glad for at det ble JSF.

 

Og hva er greia med at Sverige produserer så mye våpen, når de er nøytrale? Dårlig gjort hehe.

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt valg!

Har sett noen av prototypene når jeg har vært over dammen tidligere.. herlige fly!

 

Og nå må ikke folk glemme at F-35A utgaven etter alt å dømme er den Norge kjøper.

 

A-utgaven er samme flyet som amerikanerene selv bytter ut sine F-16 med. Denne blir etter det jeg har hørt den eneste med innebygd gattlingkanon(de andre vil ha ekstern pod ellerno i den dur) og skal etter planene være like manuvrerbar som F-16. Den har ikke samme topphastighet med AB, men har supercruise uten(altså over mach 1 uten etterbrenner). Denne utgaven er CTOL, altså conventional takeoff and landing, lander og tar av som vanlige jagerfly.

I tillegg er den teknologisk så langt foran Gripen at det er jo helt amøbe å gå for JAS flyet fremfor JSF!

Stealh er kjekt og, da det å kunne holde seg mer eller mindre skjult for fienden har stor verdi i BVR luftkamp!

 

Men når sant skal sies så mister JSF-flyet mye av sine stealth egenskaper med ekstern våpenlast, altså når en skal ha mer last enn de interne rommene kan holde og bruker eksterne pods. Og Gripen er kun så mye raskere enn JSF når det er fullstendig uten armering, og da blir det hele selvfølgelig ganske meningsløst. Det er litt rart at det sjeldent nevnes.

 

At det blir så billig som politikerene skal ha det til, det stiller jeg meg heller tvilsom til. Men billigere mtp på senere oppgraderinger kontra JAS-alternativet er det sikkert. På spørsmålet fjerde generasjon vs femte generasjon, så er jo valget enkelt.

 

JAS Gripen er et flott fly, men det kommer rett og slett til kort mot JSF F-35!

 

Ta for øvrig en titt på de to andre versjonene(F-35B og F-35C)!

Her snakker vi både VTOL og annet knask.

 

 

Ellers mener jeg vi burde hatt noen F-22 og, som er et virkelig heftig luft-til-luft orientert fly. Synd amerikanerene holder akkurat det flyet så forbanna tett til brystet, og langt unna oss andre. Det sier vel og en hel del.

-02 BMW 530i

-97 Pajero - Vintertraktor

+div tyske kriegsmaschinen

 

En sjåfør er den farligste delen av en bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår