Gå til innhold

Trimme 300cc 2syl 2takter

Ranger emnet


wilhelmb

Anbefalte innlegg

Har fått tak i en Kohler k295-2ax snøskutermotor (winha 30) og lurer på om noen har erfaring med trimming av denne? Står på uoriginal forgasser (mikuni type stor) Plomberinger noen plass? Eller må jeg til med porting og planing?

X-kjøretøy: Tempo Corvette, Kawasaki KX 125 Yamaha DT 50 (80 motor)

Nåværende Kjøretøy: Suzuki AC 50, Motorhispania RX. 1973 Granada 3000 GXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få den til å yte mer ved å bruke litt mindre dyser. Orginalt blir de fleste fabrikk totakere levert med dyser som gjør at motoren går litt rikere og dermed litt kaldere med mer smørning = lengre levetid.

 

Det beste trikset for å hente ut effekt av en totakter er å bruke en skikkelig resonannsepotte, paulsenpotte, etc. Kjært barn har mange navn. Du må ha en for hver sylinder. Du kan sikkert kjøpe, eller sveise sammen en selv. Er mange kalkulatorer på nettet hvordan de kan lages.

 

Problemet med totaktere er folks jippo rundt masse hk. Blodtrimma totaktere gir gjerne mye hk, men effektkurven ligner trollveggen. ergo helt ubrukelig å kjøre med, men gøy å skryte av for gutta boys. Er bedre å få en motor med et greit register/dreiemomentkurve.

 

Er du seriøst interessert i trimming av totaktere, anbefaler jeg en bok av alexander bell. Du finner den på google.

 

Selv har jeg en trimmet NS400R, borret og tunet, 500ccm. Artig motor, men støyende og stinkende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke budsjett til å kjøpe effektanlegg, eller muligheter til å lage. Så blir muligens porting, planing, honing og nye stempelringer. Så får jeg litt kompresjon og turtall. Kan det hjelpe å lette svinghjulet?

X-kjøretøy: Tempo Corvette, Kawasaki KX 125 Yamaha DT 50 (80 motor)

Nåværende Kjøretøy: Suzuki AC 50, Motorhispania RX. 1973 Granada 3000 GXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til et mer åpent luftfilter, dys opp, port sylinderene og plan toppen. Mer åpent luftfilter/powerfilter er helst for at motoren skal få mer luft, samtidig som mer luft betyr at du må dyse opp. Hvis du bare porter uten å gi motoren mer luft og bensin vil den gå med for lite bensin. Det betyr kortere levetid, og sjangsen for varmeskjæring øker. Ang svinghjulet bør du heller la det være. Du vil oppnå mer turtallsvillighet på bekostning av moment.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår