Gå til innhold

Problemer med montering av senkesett

Ranger emnet


Wildzor

Anbefalte innlegg

Hei.

Skulle montere på senkesettet mitt for litt siden, og da fikk vi noen problemer med å få av de gamle demperne/fjærene!

Hadde dere også problemer med dette når dere monterte på senkesett?

Må man av med bremser og nav?

Kunne dere kanskje gi en kort beskrivelse av hvordan du gjorde det?

Audi S4 2.2tq sedan

x Audi 100 2,3E, Ford Mondeo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du i utgangspunktet ikke vet hvordan så skjønner jeg ikke hvorfor du begyner med den jobben der . får du det sammen igjen er det ikke bare høyden på bilen som er forandret , spissinga forandrer seg å og må justeres . og det får ikke du gjort uten utstyr . så sett det bort, hele jobben . du er ikke alene på veiene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan det gjøres, men lurte på om dem som hadde senka bilen selv hadde problemer med at alt satt jævlig fast!

Har med meg en bilmekaniker også, men vi forstod ikke hvorfor ingenting løsnet!

Spissinga skal gjøres på verksted/bensinstasjon som har utstyr!

Er jo heller ikke dum som tror jeg er alene på veien!?

Audi S4 2.2tq sedan

x Audi 100 2,3E, Ford Mondeo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan det gjøres, men lurte på om dem som hadde senka bilen selv hadde problemer med at alt satt jævlig fast!

Har med meg en bilmekaniker også, men vi forstod ikke hvorfor ingenting løsnet!

Spissinga skal gjøres på verksted/bensinstasjon som har utstyr!

Er jo heller ikke dum som tror jeg er alene på veien!?

 

jeg vet bare at de vanligvis sitter noe helvetes fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Quattro? Om du ikke har Quattro er det såre enkelt bak. Tre 13mm muttre i toppen av fjærbeinet, en mutter og bolt i bunnen (19 mm). Trenger ikke ta av bremseskiver/kalippere. Er litt forskjellig hvordan mutter som står i toppen av fjærbeinet som holder demperen. Bytta det på en kompis sin, og han hadde annen type mutter enn jeg hadde på min S4. Du finner spesialverktøy for å få av dette på Biltema. Ikke nødvendig, men anbefales.

 

Foran må du av med fjærbeinet. Må også av med kalipperen (og skiva). Må av med drivakselene samtidig, det løsner du i navet.

 

Må da løsne tre 13 mm bolter med skiver i toppen under panseret. Jeg løsna styrestaget på tannstaget for å slippe å plages med styrestaget, men du kan like gjerne løsne det i enden på staget. Løsne stabstag på begge sider, forenkler jobben (to stk 30mm muttre?). Her må du bruke muskler. Ha bilen på bukker foran, begge sider - gjør det enklere å demontere/montere. Så må du få nappa av fjærbeinet på bærekula. Den kan være tricky. Brukte et brekkjern på 1.2 meter, og var fortsatt problematisk. Bør være to stk på dette.

 

Hvis du vil ha alt av og demontere fjærbeinet på en benk må du også av med ABS-sensor. Det skippa jeg for å ikke være uheldig med å ødelegge sensoren. Disse er dyre nye, og sitter som regel godt fast.

 

Ved montering må du sannsynligvis bruke jekkestopp og feste det i stabstaget og noe nærliggende for å få det hele sammen med bærebrua.

 

Bytt foringer i enden av stabstaget samtidig. Sjekk også mansjetter, støvputer og andre foringer. Gjør rent rundt aksialrillelageret, og smøre det opp. Om fjærbeinslager klukker er det en fin anledning til å bytte dette :)

 

Før du demonterer i fronten kan du jo merke svakt hvor camberstillingen er hvis det tar en stund før du får den på verksted for firehjulskontroll. Merker da rundt muttrene på fjærbeinslager og rundt lageret. Dette blir jo da i forhold til original kjørehøyde (gammel justering) - men er jo bedre det enn at den er skikkelig på bærtur :)

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forøvrig å si at det finnet et spesialverktøy for å løsne demperene foran. Du kan med dette verktøyet bytte demperene uten å bytte fjærer, slik at du ikke trenger å ta av fjærbeinet. Det koster 109 kroner på Biltema, fungerer på originale dempere. Bilstein som jeg har, har andre spor som holder demperen i fjærbeinet.

 

Den som holder demperen til fjærbeinet sitter som regel ganske godt fast om den ikke har vært av siden bilens fødsel. Jeg satt en elektrisk muttertrekker på toppen av dette spesialverktøyet og la all min vekt på trekkeren. Da løsnet dem. Problemet er at det fort glipper og gjør metallet rundt. Gjør det rett fra begynnelsen da ;)

 

Du må også fjerne dritten som sitter nedi denne festeordningen. Er det for mye drit der får du ikke spesialverktøyet presset langt nok ned, slik at den bare glipper!

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår