Gå til innhold

Bilen dauet uten grunn med cluchen inne, nå koker den. Sammenheng?

Ranger emnet


Tronna

Anbefalte innlegg

1.

Jeg opplevde her en dag at når jeg stoppet på rødt lys så sluttet bilen å svive. Dette skjedde videre hver gang turtallet gikk ned på ca 1000rpm, altså var køkjøring et helvete. Dagen etter fungerte bilen plutselig helt fint, uten å daue. Jeg forstår ikke hva som er galt, noen formeninger?

En kompis hadde samme symptomer, han leverte til verksted og de tok seg 4500kr for å rense innsprøytning og bytte av tennplugger osv. Men vet ikke hva som forårsaker hva..

 

2.

Nå, ca 2 helger senere viser bilen 110grader på varmemåleren, og jeg må stoppe på en Essostasjon. åpner panseret og radiatorlokket hopper på stussen sin. Det er tydelig at det er høyt trykk, og jeg slipper det ut forsiktig, men likevel forsvinner sikkert 2 liter væske ut. Det er en bitteliten lekasje ett sted i en slange eller et ledd som jeg enda ikke har funnet, jeg har derfor hatt problemer med at bilen blir varm og jeg må etterfylle kjølevæske. Jeg trodde det var dette som var grunnen til at den var varm, men den har aldri hatt så høyt trykk som denne gang. Jeg fylte på og luftet ut av systemet. Jeg kjørte sikkert 3km, så var den tilbake på 110grader. Ny bensinstasjon og nå ryker det der oljenivåsjekkeren står, og enda engang bobler det og er høyt trykk i påfyllingstanken på radiatoren.

 

3.

jeg tauer den derfra til et verksted som senere konstaterer at toppakningen er gått fyken. De har ikke skrudd på noe men de mener nå hvertfall dette etter testing med noe vann og greier.. og de vil ha 12,500kr for jobben(inkluderer da reg.reim og vannpumpe ettersom jeg forstod.). Er dette en grei pris? Merkeverksted sa jeg ikke trengte noe spesialverktøy og delene skulle koste ca 3-4000kr fra deres delelager for disse delene og det jeg trengte for en slik operasjon. Evt stress å bytte selv?

 

HVIS det nå faktisk er toppakningen og jeg bytter denne, hva var det der med at den stoppet når jeg trør inn cluchen? Vil jeg oppleve å måtte bytte toppakningen på ny etter noen uker igjen? Sammenheng i det hele tatt?

 

Bilen kostet meg 26000 for 2 år siden. Er det verdt å reparere? Hva bør jeg gjøre?

 

EDIT: Kan forresten legge til at en tredje rar ting er at hvis jeg er i en litt brå sving, går et lys av og på med STOP i dashen og radiatorveskenivå, park brems og oljelampe lyser. Men det er bare tidvis, og kun ved brå bevegelser.

Opel Astra G 2001

Peugeot 405 GTX 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyset i en brå sving kan evt. være en føler i oljesumpen sin som forteller deg at du har for lite olje. Kan lønne seg å etterfylle litt :)

 

Om du bytter toppakning nå er det vel neppe noe du bytter igjen i din tid med bilen, men det er vel mer sannsynelig at det er noen flere deler som har gått føyken hvis den har vært oppi 110 grader flere ganger.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bytter toppakning nå er det vel neppe noe du bytter igjen i din tid med bilen, men det er vel mer sannsynelig at det er noen flere deler som har gått føyken hvis den har vært oppi 110 grader flere ganger.

 

Det er derfor jeg lurer om det har noen sammenheng med det andre; jeg kan ikke forstå hvorfor pakningen er gåen sånn plutselig ut av det blå. Jeg har ikke kjørt den for varm for mange ganger. Jeg skal derimot ikke legge skjul på at ved ett par anledninger var det litt langt til ny kjølevæske, men ikke mer enn ett par minutter på grader 100+. Trodde den skulle tåle noen få hendelser med høy temperatur? Dessuten har den svevet helt normalt etter jeg har fylt på ved disse anledningene, og ingen symptomer til høy temperatur eller varmegang før nå, hvor jeg altså luktet lunta og slepet til verksted.

 

La oss si at den er gått varm for mye. Hvilke andre deler må byttes?

Opel Astra G 2001

Peugeot 405 GTX 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et par ting du ikke kødder med. Det er olje og kjøling.

 

Er godt mulig du har vridd toppen pga varmen og den må byttes eller planeres. Er fort gjort. Man kjører ikke videre når motoren får problemer med koking på vanlig kjøring. Da er det rett på verksted, for det er en alvorlig feil som er der. Kjøre videre gjør vondt verre. Hadde du kjørt opp en laaang bratt bakke med masse last, hadde det vært annerledes.

 

Om du ikke kan gjøre jobben selv, så ville jeg sett etter en bil i bedre stand. Betale 10-15 tusen på en slik bil er nok bare begynnelsen.

 

Om det har sammenheng? Sannsynligvis. Har nok fått vann eller olje inn i forbrenningen og den går ikke akkurat bra med denslags..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å ta sjansen på å reparere selv, med 3-4k investering i deler.. Kan sannsynligvis dra med meg en kyndig kompis som jobber som mekaniker, men hvis noen vet hva som gjør at den stoppet sånn uten videre og det ikke er pga toppakningen eller vannpumpen som også da skiftes, vet jeg ikke om jeg tar meg bryet dersom pakningen ryker igjen etter 3 nye uker med et helt annet problem som årsak for det hele.

Opel Astra G 2001

Peugeot 405 GTX 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår