Gå til innhold

Råd ved kjøpr av gen1 Legacy

Ranger emnet


dkand

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått akkutt Legacydilla og må bare ha en. Er klar på at jeg vil ha en 2,2 sedan med manuelt gir. Det er ikke alltid like lett å finne, men var å så på en i dag. Den var egentlig ganske fin men hadde noen problemer.

 

For det første var det hull på ene drivknutemansjetten foran. Dette har jeg hørt er en dyr jobb?

 

For andre synes jeg den var litt myk i bakstillingen noe som ga en lett nervøshet ved høyere hastigheter i sving. Demperne er sikkert ikke bra og muligens burde noen foringer skiftes.

 

For det tredje lakk det bittelitt olje fra et eller annet sted på motoren. Bilen hadde stått på samme sted et døgn eller noe og det var en bitteliten flekk på asfaletn under den. Er det vanlig at disse motorene svetter litt eller skal de holde mer eller mindre helt tett?

 

Ellers var det litt småplukk så som lekkasje i takluken, eksospotte på tur, dårlig fikset smårust. Men den hadde komplett merkefohandlerservicehistorie og de tre siste eu kontrollene var tatt hos NAF uten feil. Når er det regreimskifte på disse?

 

Noen kommentarer eller tips? Alt tas imot med takk!! Det er den svarte 91 sedan 2,2 som står på finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første var det hull på ene drivknutemansjetten foran. Dette har jeg hørt er en dyr jobb?

Det er ikke en merkbar dyr jobb, men kommer an på om du gjør det selv eller tar bilen inn på verksted. Førstnevnte er selvsagt billigst. Mansjetten koster et 2-300,-.

 

 

For andre synes jeg den var litt myk i bakstillingen noe som ga en lett nervøshet ved høyere hastigheter i sving. Demperne er sikkert ikke bra og muligens burde noen foringer skiftes.

 

Bare å gå over foringer, og sjekke slakk i bakstillingen så finner du ut hvor problemer ligger. Muligens i noe stab-stag etc. Nye dempere koster 1800,- pr stk på mekonomen.

 

For det tredje lakk det bittelitt olje fra et eller annet sted på motoren. Bilen hadde stått på samme sted et døgn eller noe og det var en bitteliten flekk på asfaletn under den. Er det vanlig at disse motorene svetter litt eller skal de holde mer eller mindre helt tett?

 

Jeg tipper toppdekselpakning, noe som er en billig og enkel affære å bytte.

 

Ellers var det litt småplukk så som lekkasje i takluken, eksospotte på tur, dårlig fikset smårust. Men den hadde komplett merkefohandlerservicehistorie og de tre siste eu kontrollene var tatt hos NAF uten feil. Når er det regreimskifte på disse?

 

Lekkasjen i takluken kan være gummipakningen som er blitt stiv/hard, så det kan du undersøke ved å ta den av. Regreimskifte kan du sjekke i serviceheftet hvis du har. :)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene er som subaru flest. De går og går. Men det som må skjekkes er om det er my rust på disse. Får det er som regel Rusta som tår værken på gamle Japse biler. Jeg har selv hatt noen gammel subaruer og de var jeg kjempe fornøyd med.

Bytte top packning på den ene også. Og det er en god jobb, vi tok ut hele motoren av bilen når vi gjør det. Så regner med at det er samme jobben på Legacyen også. For pakningen sitter innerst på motoren etter som det er Boxer.

 

Eller så er mansjeten er jo en grei jobb og bytte. og på de gamle subaruen jeg har hatt var det første som måtte byttes.

 

Og regreim hadde jeg skjekket med forgje eier eller service bok hvis du har. Får du ikke no svar så hadde jeg nok byttet for å være sikker. Kipt å komme til den dagen den ryker..

 

Lykke til og velkommen til subaru familien.. :)

1992 Svx 3,3L H6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bare hyggelig. Må fa tak i en Turbo verson av legacyen veit du.

De er fete. Kunne tenkt meg en sånn selv. :D

 

Subaru er jo en så si problem fri bil. Har ikke hatt mye tull med subaruene. Men når man kjøper seg litt eldre bil må man regne med no. Men har ikke blidt skuffet ennå. :)

 

Men rusten er det som tar knekken på de. Så det hadde jeg prioritert nr 1

1992 Svx 3,3L H6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er enig om det med rust, sjekk det først. Vær bestemt på det. Siden det er jo litt gammel bil. Men ellers er de super biler.

 

Jeg har en Legacy 2.2 GX men ABS. Har kjørt den hardt. Og den gir ikke opp. Veldig behagelig bil og lettkjørt. Pluss når noe går galt så er det lett å fikse, siden Subaru er veldig simpelt bygd. Som er en bra ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er jo gode biler dette men de har jo sine svak heter sjekk:radiator begynner ofte å lekke i bunn,rust i fjærfester bak,hjulbuer,forskjermer er også ett rust problem,auto mat kassene i disse bilene er ofte en del plunder med bla at 4 hjuls trekket ikke fungerer og dette er ofte etter at amatører har overhalt girkassen og satt feil sammen,driv knuter kjør i sving og hør etter klakking,.Register reim er ikke det største problemet på 2,2 literen da motoren ikke skades ved ett reg reim brudd da det er klaring mellom ventiler og stempel.Oljelekkasjer forekommer på motor i simmeringer på kammer og veiv,o ring mellom blokk og olje pumpe og lekkende topp deksel pakninger. Når takluken lekker på disse er det sjelden pakningen eller drenerings slangene som er problemet,men at rammen rundt glasset er rustet hull i.Er på min femte Legacy har hatt alt fra 2,2gx ,2,2 automat,1,8gl,stv og sedan,2.0 turbo og har mer eller mindre vært stor fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår