Gå til innhold

Bygge femmer sugis i 240

Ranger emnet


Finken

Anbefalte innlegg

Er enig i at GMV er det eneste som har skrevet noe nyttigt her.. Hvorfor skal man alltid henge seg opp i alt annet? Har man ikke råd selv, så hvorfor ikke bare slutte å være misunnelig og bare holde godt kjeft:D?

 

Men jeg syns du bør gjøre som du vil Finken. Sugis er råest uansett! Lyden, kraften! Alt slår en turbomotor :)

 

Er helt tydelig at du har kjørt mye gromt..:-) lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fungere i det daglige?

Skal ikke bruke bilen til og pendle med da, har gamle pickuper og landcruisere som jeg roter rundt i det daglige, bilen skal væra et leiketøy.

 

Greia er at det er samme veien til en værst sugemotor og til en værst turbo motor.

Sku det vise seg og ikke fungere så er det ikke så sinnsykt med modifisering for og få den til og tåle litt overlading.

 

Koster stort sett det samme og bygge en værst sugemotor som en værst turbo motor.

 

Har spora helt av det her, i utgangspunktet så lurte jeg vel egentlig bare på hvem topp og hvem blokk jeg sku bruke, ikke alt jeg burdte gjøre og ikke gjøre, hva som er billigst og gjøre.

 

Er ganske sikker på at de prisene jeg har stemmer, priser er henta inn ifra oslo sylinder service, sten parner, protrim, pedersen racing, mekonomen, krb og volvo.

Ikke dermed sagt jeg skal handle ifra disse, men jeg fikk en oversikt.

 

Grunnen til at jeg sjekka priser er at jeg måtte forsikre meg om at jeg virkelig ikke kunne bomme med 150 tusen, det hadde jeg heller ikke gjort.

 

Noen her som antyder at jeg drømmer, må man være millionær for og bygge en slik motor?

Er snakk om prioritering bare.

 

Er en sånn motor så jævli mye dyrere enn andre motorer?

Ganske billig i innkjøp og så veier den omtrent ingenting.

 

Så hvis det er noen som ikke har no info rundt akkurat topp og blokk så foreslår jeg at dere lar være og si noe.

Jeg har den infoen jeg trenger om priser og alt annet utenom hva som er det beste utgangspunktet og begynne på.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedenfor er en oversikt over hva mitt motorprosjekt har kostet meg pr sommeren 2007, ca 170 000 kroner. Og det var før simuleringen av motoren og portingen av toppen. Legg til ytterligere 20 000 kroner for det. I tillegg kommer også dyser, bearbeiding av innsug for tverrstilt montering, produksjon av grenrør i rustfritt stål. Legg til ca 20 000 kroner for dette også. Videre tilkommer alt av slanger og rør fra turbo til innsug, eksosanlegg, kobling av motorstyring samt mapping. La oss legge til ca 20 000 kroner for dette også. Altså ca 60 000 ekstra, totalt rundt 230 000 kroner, og da er det sikkert mye jeg har glemt.

 

Mitt prisanslag på 300 000 kroner baserte seg på tommelfingerregelen om at hver sugehest koster ca 1000 kroner, men motoren du trimmer har jo ikke null hk så jeg tok nok i litt vel mye. Du skal øke effekten med 130-150 hk, og da er en kostnad på 150 000 kroner slett ikke så dumt. I tillegg la jeg til grunn min egen regel om at alt blir dobbelt så dyrt som man tror, and then some. Dine priskalkyler virker dog fornuftige, men du har ingen peiling på hvor mange hester dette vil gi før du simulerer oppsettet.

 

Det vil være viktig for deg å redusere vekten på de bevegelige delene mest mulig uten å redusere styrken. Du har bare delvis rett i at en god sugemotor er utgangspunktet for en effektiv turbomotor. Det er betydelig høyere forbrenningstrykk i en turbomotor, så delevalget blir annerledes, men ikke nødvendigvis billigere.

 

Å finne egnet blokk, veiv og topp vil være ditt minste problem.

 

Ikke forstå meg slik at jeg ikke vil at du skal lykkes. Jeg har som deg også en drøm om å bygge en vass sugefemmer. Jeg ville tatt utgangspunkt i den letteste og sterkeste 2-litersveiva (f eks fra en nyere B5204), den beste toppen og en passende 2,4-litersblokk med underspyling (f eks en D5). GMV har kommet med noen tips. Flere tips vil du finne på svenske forum som zatzy, tpc osv.

 

Men her er altså regnskapet mitt pr sommeren 2007:

Intercooler, aluminium, 620x300x75 5.580,-

5 stk smidde h-profil råder fra PO 15.500,-

Motorblokk fra V70 TDI 2.000,-

Turboaggregat, Turbonetics T04 10.602,-

Wastegate, ITS 5.890,-

Topplokk fra Audi 20V (7A) 4.000,-

Fordeler fra Audi 20V turbo (3B) 900,-

Justerbart kamdrev fra Piper Cams 1.860,-

Nye kamaksler, frest på nye emner 8.000,-

Manuell girkasse fra V70 TDI 5.028,-

Mirafresing og bearbeiding av topp og sliping av ventiler 3.700,-

Avlastningsventil fra G.E.T Motorsport 2.038,-

SM4 sekvensiell motorstyring fra Autronic 18.750,-

V-båndsklemme 1.063,-

To stk Bosch 044 bensinpumper 3.328,-

Væskefylt manometer, 0-2,5 bar 550,-

Fem stk Smidde stempler fra JE 10.000,-

20 stk nye ventilløftere 2.400,-

Pakningssats 2.300,-

Svinghjul 4.375,-

ARP-bolter til svinghjul 375,-

Clutch 9.375,-

Starter 0,-

ARP-bolter til topplokk 3.375,-

Impulsgiver til fordeler 127,-

Salg av GLT-kammer fra Volvomotoren -1.100,-

Innsug fra Audi S2 2.166,-

Plansliping av blokk, boring av sylindre, polering av veiv, avbalansering av veivparti, kapping av svinghulsbolter, gjenging for plugg i hovedoljekanal, nye råde- og bærelager 12.399,-

Vask av motorblokk etter bearbeiding av veivhus 800,-

Oljefilteradapter og filterforflytter 966,-

Diverse pakninger 482,-

1 stk underspylingsdyse 137,-

Slangeanslutning for veivhusventilasjon 355,-

ARP-bolter til rammelagerbukker 2.000,-

Bakre veivakseltetning 1.168,-

adapterringer for fordeler og utløserlager 1.200,-

Motorfestebraketter 3.263,-

Ekstra sett rådelagre 1.150,-

Kamreimspennhjul med festeskrue 831,-

Peilepinne med føringsrør 572,-

Pakning til tappeplugg 16,-

Vannpumpe 663,-

Nedre kamreimdrev 364,-

Termostat med paking 452,-

Frostplugg 22,-

Rotor og fordelerlokk 541,-

Nye muttere til kamaksellager (24 stk) 372,-

Nye stempler, 6 stk (innbytte) 5.000,-

Justerbart internt kamdrev 1.250,-

Vannsamlerør med pakninger 1.805,-

Ventilfjærer, titanretainere, rustfrie eksosventiler og ventilstyringer 7.700,-

Ny avbalansering av veivpartiet og modifisering av krysspinneforinger 4.687,-

 

Sum: 170.377.-

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja, nå syns jeg du var no mer positiv. he he.

Jeg skjønner tankegangen din, og veit av erfaring at ting blir ofte mye mer kostbart en man tror, men i regnestykket ditt her så er det mye jeg ikke trenger, el ikke så mye, men turbo og intercooler kan du ihvertfall se bort ifra. Ser du har tatt med girkasse i regnestykket også. Simuleringa kan jeg også se bort ifra da jeg ikke har satt meg no mål, veit at andre har dratt ut bra med effekt på disse som turbo motor, jeg prøver og bygge en rein sugemotor og så får vi se, fungerer det ikke så får jeg bytte stempler og eventuelt kammer og kjøre på med overlading.

 

Ser også fordelen med den veiva du nevner, men hvorfor ikke bruke langslagsveiv ifra parner? Den er vel no tyngre, men gjør jo ikke no og komme opp i litt volum.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja, nå syns jeg du var no mer positiv. he he.

Jeg skjønner tankegangen din, og veit av erfaring at ting blir ofte mye mer kostbart en man tror, men i regnestykket ditt her så er det mye jeg ikke trenger, el ikke så mye, men turbo og intercooler kan du ihvertfall se bort ifra. Ser du har tatt med girkasse i regnestykket også. Simuleringa kan jeg også se bort ifra da jeg ikke har satt meg no mål, veit at andre har dratt ut bra med effekt på disse som turbo motor, jeg prøver og bygge en rein sugemotor og så får vi se, fungerer det ikke så får jeg bytte stempler og eventuelt kammer og kjøre på med overlading.

 

Ser også fordelen med den veiva du nevner, men hvorfor ikke bruke langslagsveiv ifra parner? Den er vel no tyngre, men gjør jo ikke no og komme opp i litt volum.

 

Du trenger også ny girkasse i bilen din...

 

Du bør absolutt ikke se bort fra simuleringa, da du faktisk har satt deg et meget ambisiøst mål. Du kan spare masse tid og penger ved å simulere motoren før du kjøper deler og setter toppen under rettsliperen. Min gode venn Turboed1 har god erfaring i å simulere motoroppsett ved hjelp av sitt motorsimuleringsprogram, og han treffer som oftest med noen få prosents avvik i forhold til det endelige resultatet.

 

Sånn bortsett fra at Parnerveiva neppe er produsert med like høy kvalitet som originalveiva, så er langt slag ikke optimalt dersom du skal ha høy effekt i en liten sugemotor. Volum i seg selv er selvsagt effektfremmende, men det er bedre for turtallets skyld å øke volumet gjennom øket borring. Men det er dessverre grenser for hvor mye du kan borre en hvitmotor. Mener å ha lest et sted at Parner har tatt fram sylinderkassetter til denne motortypen, og da vil jeg tro at man kan øke borringen ytterligere.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok gjøras endel med en sånn motor før den leverer no særlig sugehester.

Stilles mye større krav til kanaler og slikt på en sugemotor en på en turbo motor.

En turbomotor får jo pressa inn lufta, en sugemotor må suge selv og sliter mer med og få fylt opp enn det en turbo motor gjør.

 

Blokka fra en sånn en kan sikkert brukes, vært gret og begynt på en topp med mekaniske løftere, men spørs hvor mye kamløft en sånn topp med mekaniske løftere tåler før den vipper ut shimsa, eller hvordan er shimsa plassert i disse toppene? Hvis jeg må bytte shims på toppen med mekaniske løftere så ere vel samma hva slags topp jeg begynner på.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny girkasse ja, men girkasse og bak aksel kan jeg ikke ta med i budsjettet på motor.

 

Går kansje ikke ann og sammenligne, men en evo motor drar man ut over 300hk på, og effektkurven stiger vel ikke no særlig over 6500, er jo ikke noe turtall i disse motorene, er jo såklart forholdshvis gromme topper disse evo toppene da.

 

Men, hvorfor må en 5 sylindra opp på så mye turtall for og være i nærheten av 300hk da?

 

Ser for meg en skikkelig portejobb og så store ventiler som mulig, burdte jo ikke bli no dårlig topp det da.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok gjøras endel med en sånn motor før den leverer no særlig sugehester.

Stilles mye større krav til kanaler og slikt på en sugemotor en på en turbo motor.

En turbomotor får jo pressa inn lufta, en sugemotor må suge selv og sliter mer med og få fylt opp enn det en turbo motor gjør.

 

Blokka fra en sånn en kan sikkert brukes, vært gret og begynt på en topp med mekaniske løftere, men spørs hvor mye kamløft en sånn topp med mekaniske løftere tåler før den vipper ut shimsa, eller hvordan er shimsa plassert i disse toppene? Hvis jeg må bytte shims på toppen med mekaniske løftere så ere vel samma hva slags topp jeg begynner på.

 

Det kreves en fullverdig toppjobb også ved turbotrimming, men neppe for å ta ut fattige 300 hk.

 

Såvidt meg bekjent finnes ikke hvitmotoren med mekaniske løftere originalt, så her blir det uansett custom-deler. Legg til nye ventilfjærer med hevet egensvingningsfrekvens og retainere i titan så har du trolig allerede klart å bruke opp 15 000 kroner eller deromkring.

 

Noen nevnte at det er ganske tidkrevende å justere mekaniske ventilløftere i en hvitmotor, og det er et godt poeng.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny girkasse ja, men girkasse og bak aksel kan jeg ikke ta med i budsjettet på motor.

 

Går kansje ikke ann og sammenligne, men en evo motor drar man ut over 300hk på, og effektkurven stiger vel ikke no særlig over 6500, er jo ikke noe turtall i disse motorene, er jo såklart forholdshvis gromme topper disse evo toppene da.

 

Men, hvorfor må en 5 sylindra opp på så mye turtall for og være i nærheten av 300hk da?

 

Ser for meg en skikkelig portejobb og så store ventiler som mulig, burdte jo ikke bli no dårlig topp det da.

 

En evomotor er vel ikke spesielt billig og lite forseggjort, og har større volum. Vil tro at rødblokka er mer stabil enn en hvitmotor uten at jeg vet det for sikkert. Jeg skulle forresten likt å se dreiemoment- og effektkurven på en evomotor. Jeg tviler på den sier takk for seg allerede ved 6500 omdreininger.

 

Det er selvsagt mulig jeg tar feil i at du trenger ville turtall for å hente ut 300 hk i en hvitmotor, men det er nå uansett min filosofi da :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves en fullverdig toppjobb også ved turbotrimming, men neppe for å ta ut fattige 300 hk.

 

Såvidt meg bekjent finnes ikke hvitmotoren med mekaniske løftere originalt, så her blir det uansett custom-deler. Legg til nye ventilfjærer med hevet egensvingningsfrekvens og retainere i titan så har du trolig allerede klart å bruke opp 15 000 kroner eller deromkring.

 

Noen nevnte at det er ganske tidkrevende å justere mekaniske ventilløftere i en hvitmotor, og det er et godt poeng.

 

Hvitmotoren finnes med mekaniske løftere ifra 03/04, husker ikke helt årstallet. Ved å benytte veiva som har 77 i slag, og ei blokk som har 83 i borring orginalt som jeg tror kan borres til 84mm i en sugemotor så vil du få litt i overkant av 2,1L volum. Dette tror jeg vil være ett godt utgangspunkt for turtallsvillig/effektstinn sugemotor. Men om du skulle fire litt på turtallet/effekten til fordel for økt dreiemoment/kjørbarhet så kan du bruke veiva ifra 2,4L lavtrykkeren da.

Det er sikkert mange ulike kombinasjoner ute å går som kan brukes. Men det er i topp arbeidet effekten er å hente. Disse toppene krever mye arbeid for å få shimset ventilene riktig som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitmotoren finnes med mekaniske løftere ifra 03/04, husker ikke helt årstallet. Ved å benytte veiva som har 77 i slag, og ei blokk som har 83 i borring orginalt som jeg tror kan borres til 84mm i en sugemotor så vil du få litt i overkant av 2,1L volum. Dette tror jeg vil være ett godt utgangspunkt for turtallsvillig/effektstinn sugemotor. Men om du skulle fire litt på turtallet/effekten til fordel for økt dreiemoment/kjørbarhet så kan du bruke veiva ifra 2,4L lavtrykkeren da.

Det er sikkert mange ulike kombinasjoner ute å går som kan brukes. Men det er i topp arbeidet effekten er å hente. Disse toppene krever mye arbeid for å få shimset ventilene riktig som nevnt.

 

Jøss, flott! Hvordan er disse løfterne å bruke ved trimming? Hvilke motorer kom med mekaniske løftere? Det virker jo ikke spesielt vedlikeholdsfritt mener jeg.

 

Topparbeidet er viktig, og i denne sammenheng vil jeg si at toppen strekker seg fra luftfilter til endestussen på eksosrøret. Her kreves nok både custom-innsug og customgrenrør vil jeg tro.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår