Gå til innhold

Håpløse bilavgifter - FBI - NRK (12. nov 08)

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

I Norge er det en uskreven regel at bil er et luksuskjøretøy, noe som var synd ingen kommenterte. Det er jo hele GRUNNSTEINEN i avgiftsystemet: LUKSUS og MISUNNELSE (Jantelov).

 

Se bare litt tilbake i tid da det var luksusavgift på soltak, skinnseter, alufelger osv. I fjord sa jo en ikke navngitt SV topp at alt som minnet om sportsbiler skulle banlyses, og spesielt Porsche, siden de hadde tullete mye motoreffekt, var upraktisk og ren jåleri. I praksis er det kun C02 som skal ha noe å si. Men i bunn og grunn MISUNNELSE! END-OF-DISCUSSION!!!

 

Feil! Det kalles ikke janteloven, jeg velger å kalle det sosialisme, eventuelt kommunisme.. Uten å dra stortingsvalget i 2009 så alt for langt inn i denne diskusjonen, så regner jeg med at de aller fleste her inne, som er sånn nogenlunde opplyst, vet hva de skal stemme til neste år? :)

» [ ] Audi A6 2.6 V6, 1995

» [x] VW Golf 3, 1994 (Prosjekt) SOLGT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer Ap, og håper på Venstre og Ap sammen. Da får man det grønne inn uten SV ;)

 

thofte - Sosialdemokrati i Norge, men drit i å blande inn politikk for mye her. Var en av tingene i gårsdagens program jeg faktisk likte, du hadde ikke hele det jaget av regjeringen absolutt hele tiden, hvem er best, vi vil gjøre ditt og datt osv.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et retorisk spørsmål... :) Og ja, det er sosialdemokrati i Norge, og takk gud for det. Men mitt poeng var, at det til tider kan virke som vi har noe helt annet enn sosialdemokrati her (les: sosialisme) når det kommer til visse samfunnsrelaterte saker som nettopp alle de håpløse bilavgiftene.

» [ ] Audi A6 2.6 V6, 1995

» [x] VW Golf 3, 1994 (Prosjekt) SOLGT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn, nå skal dem innføre tjenestedirektivet.

 

rødgrønne=stakkarær hele gjengen.

 

Stem blått! For min del blir det Høyre eller Frp, er litt i betenkningsfasen enda. Men noe klovneri fra de rødgrønne blir det hvertfall ikke. Stakkarær som hadde det vondt i oppveksta si.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer Ap, og håper på Venstre og Ap sammen. Da får man det grønne inn uten SV ;)

 

thofte - Sosialdemokrati i Norge, men drit i å blande inn politikk for mye her. Var en av tingene i gårsdagens program jeg faktisk likte, du hadde ikke hele det jaget av regjeringen absolutt hele tiden, hvem er best, vi vil gjøre ditt og datt osv.

 

 

Eirik

 

DU er jo unnskyldt.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå består verden av andre ting enn biler. De blå har påført meg en strømregning som ikke ligner grisen. Dette pga at strømselskapene nå er markeddstyrt/privateid. Men det er ikke sikkert det hadde blitt noe bedre med statlig eierskap, bare så det er sagt.

Man kan ikke basere seg på kun biler når man gjør et politisk valg. Jeg har et lån på en snau million og ser vel at renta går opp hver gang vi har et sosiallistisk styre, selv om vi ofte får en nedgang i slutten av fireårsperioden. Jeg sier ikke at det er sosialismen som gjør det, men det er litt påfallende.

 

Er man 18 år og bor på gutterommet og har bildilla er det klart at bilavgifter blir altoverskyggende som politisk grunnlag. Men når man sitter med barn, belånt hus og hage blir det nok andre ting som er viktigere. Men det er fortsatt bilavgiftene som intresserer meg selv om de gjør små utslag på økonomien min. Jeg måtte tross alt nesten betale kjøpesummen en gang til for å omregistere sist jeg handla bruksbil.

Men 2,4 % av kjøpesummen i dokumentavgift til staten når jeg kjøpte hus var tross alt værre å svelge.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er fortsatt bilavgiftene som intresserer meg selv om de gjør små utslag på økonomien min. Jeg måtte tross alt nesten betale kjøpesummen en gang til for å omregistere sist jeg handla bruksbil.

 

De gjør små utslag når man kjøper eldre bil ja. Men om man skulle kjøpt seg dyrere bil har jeg vanskelig for å se at 100-150-200k i avgifslette på biler ikke hadde ført til en endring i økonomiregnestykket? For det er det som må til, bortsett fra at ingen i styrende posisjon forstår det.

 

Jeg er absolutt fan av at man skal betale det man forbruker, og heller få subsidier hvis man har et handicap i form av bosted, veiforbindelse etc slik at man ikke blir belastet urimelig mye i f.eks bensinavgifter.

 

Man må finne andre områder, og andre formler for å hente inn penger. Avgiftsbelegg heller det som er SKIKKELIG unødvendig.

 

Enten det, ellers kan man begynne å lure på om man bare skal skjære ned velferdsstaten XX antall % i tjenestetilbud. For det er dit det går nå. Billister (hovedsaklig som bor på steder uten annet alternativ) blir i dagens system MELKET. Vi på bygda sponser i hovedsak de i byen. Slik er det. Ironisk nok tror politikerne at de legger til rette for befolkningsspredelse.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør små utslag når man kjøper eldre bil ja. Men om man skulle kjøpt seg dyrere bil har jeg vanskelig for å se at 100-150-200k i avgifslette på biler ikke hadde ført til en endring i økonomiregnestykket? For det er det som må til, bortsett fra at ingen i styrende posisjon forstår det.

 

QUOTE]

Du har selvfølgelig helt rett i det, men at en bil blir 100 K billigere over natt skjer bare ikke. Ikke en gang i løpet av fem år. Tenk deg en bilforhandler med 100 bruktbiler. Hvis prisene sank drastisk brått så ble det mye å gjøre for konkursadvokatene.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke hvis man dropper prisene på nye biler, men lar gamle biler holde prisen de har. Er ikke akkurat fristende å gå til bruktbilforhandler lenger da.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må komme et reelt alternativ til dagens bensin/diesel motor i ALLE mulige karroserier, Driftsikkerhet og bruker vennlighet må også være på dagens nivå.. Ingen som bor litt usentralt gidder og kjøpe noe som er avhengig av en skjøteledning eller en drivstoff type som bare kan fylles i annenhvert fylke.. satt på spissen..

Da har vi løst problemet. Saken er jo den at i dag, om du virkelig skal være miljøvenlig, i følge staten må man ned på 120gram per km.. Gi meg den sju barns familen eller snekkeren som har et alternativ med dagens biler som er såkalt miljøpvennlige..

 

Nytter ikke og tre avgifter og påbudt/forbud ned over hue på folk uten et alternativ for alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen beregninger på hvor mye en ny bil realistisk faller per år..? Så kan man ta 50% av dette,og senke nybilavgiften såpass hvert år i si ti år... da er vi nok endel nærmere resten av Europa (minus Danmark).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår