Gå til innhold

Håpløse bilavgifter - FBI - NRK (12. nov 08)

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6306096

 

Det er ikkje berre bilentusiastar som irriterer seg over norske bilavgifter. No går både miljøbevegelsen og bilprodusentar til angrep på engangsavgifta.

 

Var det flere som så programmet? Det pågår et nettmøte akkurat nå, hvor man kan sende inn spørsmål. Såvidt jeg fikk med meg skulle de fortsette sendingen/programmet på nrk2 kl 21.30.

 

Representanter fra bilbransjen, NAF, Bellona og regjeringen var tilstede i studio.

 

Programmet kommer vel på nrk-nettTV om ikke så alt for lenge, for de som ikke fikk det med seg (selv fikk jeg bare med meg siste halvdel).

 

Edit:

 

Første del

 

Andre del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6306096

 

 

 

Var det flere som så programmet? Det pågår et nettmøte akkurat nå, hvor man kan sende inn spørsmål. Såvidt jeg fikk med meg skulle de fortsette sendingen/programmet på nrk2 kl 21.30.

 

Representanter fra bilbransjen, NAF, Bellona og regjeringen var tilstede i studio.

 

Programmet kommer vel på nrk-nettTV om ikke så alt for lenge, for de som ikke fikk det med seg (selv fikk jeg bare med meg siste halvdel).

 

 

dette programmet fortsetter 21.25 på nrk2 om jeg ikke husker feil!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, ville det ikke vært mest rettferdig, om bilene var kun 8-10% dyrere enn biler i Sverige? I og med at en gjennomsnittlig tjener 8-10% mer i Norge, enn i Sverige?

 

En bil til 290 000kr i Sverige kosta 510 000 i Norge. Ringer det ikke ei bjelde? Det er dobbelt så mye folk der også, noe som fører til mer utslipp og ENDA så har de SÅ mye billigere biler.

 

RETARDS

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så programmet, de spurte blant annet folk hvem som hadde kjøpt bilen sin ny kontra de som hadde kjøpt den brukt, var ca. 98% favør til brukt. Hvorfor tar man ikke opp lån og kjøper seg en ny bil? Kjøper alle i Sverige splitter nye biler når de kjøper ny bil? Var endel spørsmål de kunne stilt som de ikke stilte.

 

Men selvsagt, den skyhøye engangsavgiften er noe tull.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er så lei av folk som skjuler seg bak avgiftene og sier at de ikke kan kjøpe seg en "miljøvennlig" bil pga avgiftene. Har faen ikke skjedd noe særlig som gjør en bil fra 1992 særlig mindre "miljøvennlig" enn en bil fra 2008 (unntatt hybrid og el-bil da)...

 

EDIT: Vil man ha en miljøvennlig bil, så kan man kjøpe en daihatsu charade turbodiesel fra 1985... Kan fåes fra kr 1500 og oppover :)

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han Bellona-karen var faktisk kuleste fyren på hele programmet spør du meg :D

Han var til og med enig med AmCar-duden, vekk med vekt og effekt i beregningen av engangsavgift.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han Bellona-karen var faktisk kuleste fyren på hele programmet spør du meg :D

Han var til og med enig med AmCar-duden, vekk med vekt og effekt i beregningen av engangsavgift.

 

 

Eirik

 

 

jeg ler enda jeg, har dere hørt på MAKAN til senterparti-kar som prata seg bort, når Helene Thorgersen spørte han om det med at noen ikke har råd til to svære nye biler, men må ha en gamal en og en nyere en...han begynte å prate om hvor kollisjonssikre bilene er:P

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så begge programmene. Dystert innhold.

 

Men det positive var at Lahnstein innrømte at avgiftene i stor grad var til å dekke andre samfunnsgoder som skoler, barnehager og operahus. Så har vi endelig fått det bekreftet! Hele mannen var jo "Eh," "Eh," "Eh,"... Synes også diskujonen manglet litt temperatur, det var jo bare "pleasent smalltalk" i mine øyne. Programlederne manglet også åpentbar inngående innsikt nok til å kunne presse debattantene.

 

Man må rett og slett finne et annet område å avgifsbelegge enn bil. Ganske enkelt. Ellers vil det aldri funke.

 

I Norge er det en uskreven regel at bil er et luksuskjøretøy, noe som var synd ingen kommenterte. Det er jo hele GRUNNSTEINEN i avgiftsystemet: LUKSUS og MISUNNELSE (Jantelov).

 

Se bare litt tilbake i tid da det var luksusavgift på soltak, skinnseter, alufelger osv. I fjord sa jo en ikke navngitt SV topp at alt som minnet om sportsbiler skulle banlyses, og spesielt Porsche, siden de hadde tullete mye motoreffekt, var upraktisk og ren jåleri. I praksis er det kun C02 som skal ha noe å si. Men i bunn og grunn MISUNNELSE! END-OF-DISCUSSION!!!

 

Og de som tror at avgiftsystemet har gått framover med innføring av C02 som komponent i beregning kan tro om igjen. Så lenge det er en hk-avgift der vil hele regnestykket falle i dass(opp i opp). Og den dagen de kun innfører C02 som beregning vil de alltids finne opp en ny avgift for å dekke inn "jåleri"(hk) avgiftene..

 

Det er komisk å leve i Norge, heve 550k brutto, og se en polakk som har jobba for deg i 3 år komme med en sprell ny BMW 645Ci til drøyt 1,2 mill her hjemme. Han viste til og med kjøpskontrakta.... Det er MER enn urettferdig.

 

Avgifsbelegg heller fly, båt der det FLORERER av unødvedig kjøring. Men obs, det går jo ikke... det er jo det som er hobbyinteresse nr.1 til de slipskledde herrer innenfor mafiabygget nedenfor Slottet.. Dumt nordmenn er for rike til å tørre å demonstrere.

 

Selv kjører jeg gamle E30er litt for å dekke mitt eget entusiastbehov, men også for å vite at jeg bidrar MINIMALT til staten i form av bilavgifter. Bare betale årsavgift og forsikring og putre ivei med min kjempeforurensende gamle sliter. Går en motor, pyttsann, en lang kveld med skruing så sitter det ny maskinist der.

 

Man skulle hatt privathelikopter, eller El-helicopter :D

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er så lei av folk som skjuler seg bak avgiftene og sier at de ikke kan kjøpe seg en "miljøvennlig" bil pga avgiftene. Har faen ikke skjedd noe særlig som gjør en bil fra 1992 særlig mindre "miljøvennlig" enn en bil fra 2008 (unntatt hybrid og el-bil da)...

 

Feil. Dersom du slipper gassen i fart på en moderne bensinbil, la oss si en Avensis, 'skrus' utslippene helt av, og bilen slipper ikke ut noe eksos eller forbrenner noe bensin. En bil fra 92 gjør neppe det samme.:)

 

Uansett, så også programmet, og syntes det var ganske latterlig når man sammenlignet med f.eks Sverige, den Volvoen han duden snakka om.. Ganske sykt at prisforskjellene er så store.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Dersom du slipper gassen i fart på en moderne bensinbil, la oss si en Avensis, 'skrus' utslippene helt av, og bilen slipper ikke ut noe eksos eller forbrenner noe bensin. En bil fra 92 gjør neppe det samme.:)

Det aller meste av biler med elektronisk innsprøytning kutter bensintilførselen når motoren er over ett vist turtall og gasspjeldet er lukket. Inkludert systemet på min bil som er fra slutten av åttitallet...

 

Og til og med om den nye bilen skulle bruke litt mindre på mila enn den gamle, så må man fremdeles tjene inn skadene man tilfører miljøet og energiforbruket ved å gjennvinne den gamle bilen og lage en ny...

 

Uansett, så også programmet, og syntes det var ganske latterlig når man sammenlignet med f.eks Sverige, den Volvoen han duden snakka om.. Ganske sykt at prisforskjellene er så store.

 

Og det er det det bunner i. Vi vil ha mer luksus - nyere biler. Miljø eller trafikksikkerhet har lite med dette å gjøre.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er det det bunner i. Vi vil ha mer luksus - nyere biler. Miljø eller trafikksikkerhet har lite med dette å gjøre.

 

Joda, mange er nok slik.

 

At folk vil ha høyere sikkerhet i bilene sine er faktisk uhyre mange som sier. Miljøet tror jeg de fleste driter langrent i, siden vi nordmenn på en ytterst kritikkverdig og latterlig måte blir "beskyldt" for å være miljøsvin. Tenk for pokker, hvor mange milli(/billi)arder vi billister betaler for å kunne putre rundt i 10 år gamle biler. Jeg har prøvd å forklart alt fra eldre samvittighetfulle tanter og besteforeldre om at de ikke på noen måte skal føle seg skyldige av å kjøre bil i Norge. Som det også var omtalt i debatten så er det den ulogiske avgiften ("skylden") norske billister blir tredd nedover hodet som gjør den sinna.

 

Tenk for et fantastisk land Norge er, når det kommer til å slippe ut lite! Norge blir som en usynlig gjest i et hollywoodparty, i forhold til verdens klimautslipp. Og hvorfor skal vi, som eneste på festen betale for andres drikkevarer? :angry: Det er sånn Norge er.

 

Jeg digger Norge hardt som land, men de styres av mennesker som i mine øyne burde vært tiltalt for landsforæderi. Og da snakker jeg ikke bare om bilpolitikk.

 

Apropos landsforæderi, det har gått mange teorier om hva som hadde vært ståa med Norge om et visst Adolf-regime enda hadde regjert. Når det gjelder infrastruktur.....

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere biler kutter ikke bensina helt. Det er en salgsgimmick. De kutter ned,men ikke helt. Hva skjer hvis du ruller ned en lang bakke og absolutt all bensin kuttes? Ingen forbrenning whatsoever = kat'en blir (for) kald = utslipp lik den du har ved oppstart når kat'en ikke er varm nok. Da hadde produsentene fått avgiftskravene sine stappet opp et visst sted...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal vi se hva vi betaler avgift for.

Vi betaler av gift for: å kjøpe bilen, for å få kjøre med den på veien, for å kunne kjøre den (drivstoff - avgifter) og for å ha den (årsavgift).

Hadde det ikke vært nok å bare avgiftslegge bensinen, noe de tydeligvis gjør så det holder. Men det er som de sier, de fleste avgifter i Norge er til for å dekke noe helt annet enn det man skulle tro. Lurer på hvem som betaler for SUV-ene til Jensern jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår