Gå til innhold

Har skisse over anlegg! Trenger hjelp!!!

Ranger emnet


espen__

Anbefalte innlegg

Ser greit ut det, men den kondensator har du ikke bruk for, så der kan du bruke pengene på et frontsett isteden... samme med 6x9, drit i det baki bilen, og kjøp noe skikkelig å ha foran, det er vel tross alt der du sitter å kjører?

 

signerer den..

 

det er såppas bra lyd i front sett att baki er ikke nødvendig.

legger du også litt mer penger i fronten for du skikkelig bra lyd!

focal anbefaler jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Hvorfor har jeg ikke bruk for kondensatoren? Jeg skal ha to stk 6x9" bak i hylla, for det er ikke plass til høytalere andre steder i bilen uten å måtte bygge kasser til alle, og det er ikke aktuelt i denne bilen! Dette anlegget er bare for å få litt lyd i bilen :partyon: Og dette anlegget skal "bygges" (monteres) i helgen (15.11.08), så hvis koblingene ser bra ut så er det bare å sette i gang da :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 5 kanals forsterker, hvordan kobler jeg de to høytalerene og subben (fra skjemaet) inn på forsterkeren for å få mest mulig "guffe" ut av forsterkeren? Det er en egen SW inngan til subben!

 

Men hvis jeg foreksempel skulle satt inn et frontsett med to stk 4" høytalere og to stk delefilter, hvordan "kobler" jeg dette inn på skjemaet mitt da? Er veldig usikker på det med kobling av delefilter!!:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delefilter følger stort sett alltid med når du kjøper frontsett. Det er veldig enkelt å koble. På de fleste har du signal inn, høy ut og lav ut. enkelt og greit. Jeg ser noen ikke anbefaler deg kondensator. Jeg ville derimot brukt det. Er for det første mye billigere enn å kjøpe nytt batteri og dynamo. For det andre så sikrer det konstant strøm til både anlegget og bilen din. Kan fort bli mye for en eldre escort f.eks. på vinterstid med varmetråder, fullt lys, varmevifte på fullt og en kald forsterker som krever sitt. Sett inn en kondensator så får du det fulle ut av anlegget dit og sparer dynamoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg forstått dette rett så sparer du jo ikke dynamoen, du setter den jo bare under enda hardere belastning. siden dynamoen nå både må forsyne forsterker,bil,batteri og kondensator med strøm.

la oss ta det eksemplet ditt under:

Kan fort bli mye for en eldre escort f.eks. på vinterstid med varmetråder, fullt lys, varmevifte på fullt og en kald forsterker som krever sitt. Sett inn en kondensator så får du det fulle ut av anlegget dit og sparer dynamoen :)

la oss si dynamoen leverer 90ah.

varmetrådene trekker ca 20-30a

varmevifte trekker(er ikke helt sikker her) 20-25a

forsterker trekker ca 50-60a

så det vil si at dynamoen ikke vil kunne levere nok strøm til komponentene.

og da vil forsterkeren og det øvrige elsystem i bilen trekke strøm fra batteriet.

som da vil kunne synke under 12v alt etter standen og ah på batteriet.

 

dynamoen må jo da levere strøm til det over her pluss den må lade opp igjen batteriet + kondensator.

det vil da si seg selv at dynamoen aldri vil kunne levere en stabil strøm til alt dette og klare å lade opp alt skikkelig.

ihvertfall slik jeg tenker

om jeg er helt ute på viddene her så ikke nøl med å si ifra.

Mitt bilstereo prosjekt

Biler:

Opel Astra G 1999 Stv 1.2L 65 illsinte ponnier.

Opel Corsa B 1994 5dørs 1.4L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik jeg har forstått det så vil jo anlegget kreve mer strøm en dynamoen kan levere siden den også må levere strøm til resten av bilen.

da vil jo kondensatoren bli kjapt utladet samtidig som batteriet faller i spenning.

og når da endelig dynamoen har strøm reserver må den jo da lade opp både batteriet og kondensatoren.(som da belaster dynamoen mye)

kondensatoren blir jo da bare enda ett ledd i en allerede svak strømkrets som trekker strøm.

 

dette er ihvertfall slik jeg har forstått det.

Mitt bilstereo prosjekt

Biler:

Opel Astra G 1999 Stv 1.2L 65 illsinte ponnier.

Opel Corsa B 1994 5dørs 1.4L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foreslår at dere leser litt om elektronikk jeg.

Er mye å lære sv det. :)

 

beklager for engelsk tekst.

 

After you have discharged the capacitor due to heavy power draw, the capacitor will need to recharge. How does it recharge? Well, the capacitor sits in between your battery and your amplifier. Once the capacitor is discharged, it will attempt to charge itself by drawing power from your battery. Then, when the amp needs power, the capacitor will supply current from the battery as well as any "extra" current it has saved up. Once its discharged, the vicious cycle continues.

 

Most common car audio capacitors are rated at 1 farad, while I've seen some reach as high as 5, 10, 20, and higher. No matter how high the rating, a capacitor will still hamper performance. This is because capacitors cannot supply the needed current for any extended duration of time. When your amplifier needs current, it will suck the capacitor dry in less than one second, leaving your capacitor to use your battery to charge up again. Once the capacitor is charged, that extra current can then be transferred onto the amp.

 

See where I'm going now? If a capacitor can only hold a charge for less than one second, while drawing substantial amounts of current from your battery in an attempt to charge back up while delaying power the amp, then what is the point? There is none. Capacitors are known in the car audio community as a marketing ploy to make people think they need something, when in reality, they really don't. Take your money and invest it in a second battery. A capacitor these days runs between $50-$80. Add a few more dollars and you can get a second battery, which will supply your amplifier with much more power than a capacitor ever could, while not straining your electrical system.

 

Kilde Car audio capacitors

bedre du oppgradere disse kablene i motorrommet

Dynamo --> Starter (+)

Starter --> Batteri (+)

Motorblokk --> Batteri (-)

Karroseri --> Batteri (-)

kanskje et litt bedre batteri også.

får jo et bra batteri til den prisen det koster for en kondensator.

Mitt bilstereo prosjekt

Biler:

Opel Astra G 1999 Stv 1.2L 65 illsinte ponnier.

Opel Corsa B 1994 5dørs 1.4L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med tykkere kabler fra dynamoen? Dynamoen og spenningsregulatoren klarer jo ikke å gi ut mer strøm selv om ledningene er tykkere. Hvis du har dårlig vanntrykk i hageslangen, hjelper det jo ikke hvis du setter på en tykkere slange... Kanskje et litt dårlig eksempel men...

 

En dynamo på 100A leverer 100A. Verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med tykkere kabler fra dynamoen? Dynamoen og spenningsregulatoren klarer jo ikke å gi ut mer strøm selv om ledningene er tykkere. Hvis du har dårlig vanntrykk i hageslangen, hjelper det jo ikke hvis du setter på en tykkere slange... Kanskje et litt dårlig eksempel men...

 

En dynamo på 100A leverer 100A. Verken mer eller mindre.

Tjukkere kabel har mindre motstand. Mindre motstand gir mindre spenningsfall. Mindre spenningsfall gir høgare spenning til batteriet. (og til resten av bilen, so du får mindre blinking av lys inne og ute!)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår