safoll Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Har litt trøbbel med strøm-/batteri-/startproblem i bilen min.. For ca. en måned siden begynte batteriet i bilen å være trasig, det tappet seg for strøm og jeg måtte bruke startkabler eller nødstarter for å få start, uansett om bilen var varm eller kald. Men av og til hendte det seg at bilen startet uten bruk av nødstarter etter å ha stått noen dager, selv om jeg ikke hadde kjørt noe nevneverdig langt før den ble parkert. For to uker siden, kjøpte og monterte jeg nytt batteri, og alt ble på stell igjen. Nå har det nye batteriet begynt å bli trasig også, og jeg må av og til bruke nødstarter, men av og til starter bilen uten hjelp, selv om jeg også her ikke har kjørt noe nevneverdig langt og latt batteriet lade seg skikkelig før bilen har blitt parkert. Er det noe som stjeler strøm, som kan være problemet? Ikke har jeg ettermontert noe anlegg eller lagt opp strøm til noe, og det er heller ikke noe som står på i bilen som kan trekke strøm etter at jeg har parkert. Er det eventuelt noe måte å finne ut om noe drar strøm på, og isåfall hva? Eller er det batteriet i seg selv som er problemet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 hvis likeretteren i dynamoen ryker, kan det føre til at dynamoen tapper strøm når motoren ikke går. Mål med et amperemeter. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Høres ut som dynamoen din er problemet her.. Mål spenningen på batteriet når motoren er av. Da skal det være rundt 12V. Start så bilen å hold den på ca 2000rpm. Mål igjen. Da bør det være over 13v. Nærmere 14V.. Hvis ikke, sjekk børstene på dynamoen om du har slikt. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 12 volt på batteriet = utladet, ved belastning synker da spenningen ned mot null. Batteriet skal ha ca 12,6 volt fulladet. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet November 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2008 Har målt spenningen på batteriet nå, og ved 2000 rpm lader dynamoen 14,4 volt. Målte forsåvidt polklemmene også, og de hadde samme spenningen som polene på batteriet. Men jeg tror fortsatt at det er noe som stjeler strøm, for om jeg tar av + eller - polklemmen, og setter den på igjen, så gnistrer det. Er ikke dette et tegn på at noe drar strøm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 24, 2008 Rapporter Share Skrevet November 24, 2008 Du har vel sikkert stereo og klokke i bilen.. Disse har strøm hele tiden. Du kan jo måle med ampermeter over +polen.. Da ser du hvor mye strøm som evt blir stjelt.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.