Gå til innhold

Hjelp! Ingen bremser!

Ranger emnet


bjer84

Anbefalte innlegg

Jeg har en Golf 2 pasadena 1991 mod.

 

Var ute og kjørte, når jeg skulle bremse var det plutselig nesten ingen motstand i pedalen! Bremseeffekten va minimal! Jeg pumpet på pedalen og fikk bedre bremseeffekt da.

 

Jeg så etter lekkasjer i bremserør og bremser, men fant ingen.

 

Dermed gikk jeg ut ifra at det kunne være hovedsylinderen som henger sammen med bremsekraftforsterkeren. Jeg plukket av en sylinder hos bruktforhandler og byttet ut den gamle.

 

Etter dette var det ingen effekt i bremsene. Jeg luftet bremsene fremme, dette hjalp. Så skulle jeg lufte bremsene bak. Jeg skrudde på nipplene, men begge knakk av! Da fant jeg heller noen skjøter på bremserørene på vei bakover, og luftet der.

 

Jeg har etterfylt med bremsevæske, og nivået ser ut for å være konstant.

 

Jeg har enda ikke noen særlig bremseeffekt, bremsene er egentlig dårligere enn de var før jeg byttet sylinderen.

 

Hva kan feilen være? Kan jeg ha montert den nye bremsesylinderen feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at du ikke spente opp lasteventilen bak før du lufta. Da vil lufta hope seg opp i denne og du vil fremdeles ha "svampen" bremsepedal.

 

Problematikken med knekte luftenipler løses enklest ved å bytte bremsesylindrene. Da er alt nytt og kjernesunt igjen og du kan igjen lufte der du bør - i slutten av kretsen:). Mener å huske at bremsesylindere kosta 79kr/stk på Tema sist jeg bytta på den forhenværende vinterbilen i våres (det skal sies at foranledningen til at jeg veit dette var at den ene sylinderen lakk kun en EU-periode etter at jeg bytta begge to sist; ikke bra!).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hei! Jeg ser at jeg har glemt å svare deg, så jeg svarer nå, over 3 år senere! :)

Du har helt rett i at jeg ikke spente opp lasteventilen før jeg lufta. Bremsesylindrene bak ble skiftet ut slik at jeg kunne lufte hele systemet. Jeg brukte svært lang tid på å lufte ut systemet (med lasteventilen oppspent), men jeg fikk heldigvis resirkulert bremsevesken.

 

Bremsene ble bra, men hver gang jeg skifter dekk passer jeg på å lufte bremsene. Da er det alltid noen bobler som luftes ut, og bremsene oppleves som litt bedre etterpå. Jeg er fornøyd med slik det fungerer nå, og jeg passer på å smøre et veldig tykt lag med gris over lufteniplene for å unngå rust og avknekte nipler. Det virker veldig bra!

 

Er det normalt å få inn noen bobler luft i systemet i året, eller er dette noe jeg må få gjort noe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår