Gå til innhold

Lakke med bengalakk med sprøyte

Ranger emnet


Håvard55

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, bruk spraybokser. Begynner å bli sorry språket som er ikke ymtet på deg personlig, men generelt, DRITLEI av å se folk som PLENT skal male med bengaMØKK, det er SÅ mange poster nå nylig i akkurat DETTE forumet som forteller HVORFOR det ikke skal gjøres. Spraylakk på boks fra jernvaren er ikke SÅ dyrt, og det er mye større sjans for at denne går sammen med produktene som skal på ved restaurering.

 

Tro meg det er IKKE verdt å bruke en masse tid på å sandblåse, for det er ikke så fort gjordt dersom du ikke har tilgang på skikkelig industriblåse utstyr. Det er som jeg pleier å si, bedre å gå 2 timer overtid på arbeid, kjøpe spraybokser i stedet for bengamøkk, for så å spare MANGE timers arbeid senere... men det er vel bare meg... :). Før så pleide jeg å bruke MASSE tid på små pisse detaljer for å få det billigst mulig, men den tia er slutt. Jeg bruker heller litt ekstra penger for så å ha MYE tid til overs... Må jo se prisen på skikkelig lakk an i forhold til hvor mange timer du bruker å fjerne den andre møkka...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bengahaterene har mobilisert ser jeg:-)

 

Til sitt bruk (1500krs bil, få samme farge på skrothaugen, traktor, EU-kontroll-til-Eu-kontroll-bil) er Benga HELT OK. Argumentet med at det ødelgger for "restaurering" er bare dumt-ingen som kjøper en 20år gammel bil lakket på plena for restaurering. Forøvrig er skroten full av prosjektbiler som noen har begynt å "restaurere".

 

For godt resultat-IKKE tynn Bengalakk, da får du en matt overflate uansett hva du gjør. Varm den istedet til ca 40 grader (feks i vannbad-med lokket av), sørg for at bilen ikke er kald-men solvarm er for varmt.

 

Sprøyt på, la lakken herde 2-3 dager, poler med Silikonolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benga er noe dritt uansett. Den er oljebasert, har dermed ikke herder, går ikke an å polere skikkelig, er myk, blir enda mykere ved polering osv. Og dessuten er argumentet om restaurering viktig nok her siden det faktisk var snakk om en midlertidig reperasjon før restaurering. Dersom du er litt opptatt av finish så bruker du heller ALDRI bengalakk.

 

Men jeg er helt enig, 1500 kroners bil så er benga greit, for da skal du hive den pokkers bilen snart uansett. Benga er dessuten en horribel rust beskytter. Skal du flekke småting laga av metall og ikke bryr deg om finish, så flekker du med hammerite rustmaling, det holder seg iallefall lenger.

 

Jeg hadde (ref. bilhistorikk) en slik gammel bil du sikter til. EU-EU bil. Den var EU-EU i 8 år den. Jeg rakk å lakkere halve bilen på den stunden, og det gjorde jeg med skikkelig lakk, og til slutt når jeg skulle selge den - fikk bra pris forresten mye mer enn de 1500 de fleste mente den var verdt - så sandblåste og pussa jeg all rusten (det tok meg nøyaktig 2 timer) og flekka igjen med sølvgrå hammerite, da bilen min hadde sølv grå med en touch av grønt - forresten en hiddious farge - men det funka veldig bra.

 

HAdde jeg brukt bengamøkk en gang i prosessen så hadde jeg vert dømt til bad finish og bengalakk for resten av den bilens tid. Så maler du med bengalakk et sted blir lakken forskjellig fra annet sted, og selv om bilen ikke er verdt så mye så er det ikke vits i å slurve når du først skal gjøre noe. Ergo - bengamøkk er møkk. Men til sine aplikasjoner så er den bra. Men den hører ikke hjemme i kjøretøy bisnissen.

 

Men om du driter i å ha det fint, hva som skal gjøres senere så bare mal på! Eller sprøyt om du vil. Den bruker vel også etter hva jeg husker etter alle de åra uten - avsindig lang tid å tørke i forhold til vanlig lakk.

 

Nok om den saken... :D

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

benga går fint til innvendig gulv i bil som skal ha teppe over:)

 

hvordan er biltemalakken i forhold til benga da?? værre eller bedre?

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da jeg skulle lakke bilen min, kom det faen med på nesten 6 tusen i ekte lakk, det er ikke aktuelt iallefall på en gammal herje sierra!

 

Så ble benga, tynna den ut med spies/hecker eller noe i den dur tynner, biltema lakksprøyte å sto i en garasje en dag i juni.. kom på rundt 500 kr..

 

 

n586281178_869091_3601.jpg

 

n586281178_869094_4458.jpg

 

n586281178_1193968_2654.jpg

 

rud543653_032.jpg

 

Den er ikke superstrøken i lakk å finnish, men er en herjebil!

 

Får en ei ripe, er det bare fram med quick sprayboksen, å flekke, heilt samme farge ;) Kjørte av hele bakskjermen i sommer, sladde i en container å så var det ett øre som tok tak i skjermen, skjærte den av, å poppa på en ny en å lakka over ;)

 

edit; bare meg å han som lakka visste det var benga når vi lakkerte den, alle trodde det var ''ordentlig'' lakk, så litt vittig når folk står på sida bilen å forteller om historier der folk har lakka med benga å jævli det blir! :D

cosworth powered

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår