Gå til innhold

Beskyttelse, temperatur, produkter og forhandlere :-)

Ranger emnet


Nordhagen

Anbefalte innlegg

På tide å se gjennom prosessen og justere trinnene etter hva jeg har gjort. Det virka mest fornuftig å justere underveis som jeg ser hvordan de forskjellige trinnene resulterer, så her er lista nesten ferdig. Jeg har strøket ut og skrevet inn der jeg har gjort justeringer og der jeg ville gjort endringer neste gang.

 

1 Sliping 120 180, Mer grundig neste gang

2 Avfetting (Motip)

3 Vannbasert grunning med rulle (Jotun V Flügger)

4 Sliping 180

4 Vannbasert grunning med rulle

5 Sprøytesparkel (Hagmans)

5 Våtsliping 240

6 Avfetting

7 Grunningsfyller (1K Glasurit 76-71)

8 Våtsliping 800

9 Avfetting

10 Topplakk (Monopol)

11 Topplakk, vått-i-vått etter 7 minutter

12 Topplakk, vått-i-vått etter 7 minutter

13 Topplakk, vått-i-vått etter 7 minutter

 

-- Hit er jeg nå, justeringer videre kan komme --

 

14 Våtsliping 2000 (3M)

15 Rubbing Compound (3M)

16 Super Fine Polish (3M)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg fått hjem de fire første frontene etter en uke med herding i fred og ro. Har montert opp en av dem for å se hvordan det blir. Må si meg meget fornøyd med resultatet (og fargen!).

 

Det eneste er at det er en applesinhud overalt. Alle forhold lå til rette for at dette ikke skulle skje, men jeg forventet det egentlig allikevel. Det kan ikke ha med noe annet enn sprøyta å gjøre nå. Derfor blir det spennende å se fremover nå, for nå har jeg skaffa meg en DeVILBISS GTI Pro med digitalmanometer :yodude: Skal gjøre resten av lakkeringa nå i jula, og da får vi se hvor stor forskjellen på de to sprøytene er.

 

Her er noen bilder:

 

skap_rett.jpg

 

skap_vinkel.jpg

 

appelsinhud.jpg

 

handtak.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jaja, etter en intens bittelille julaften på sløydsalen med påfølgende brannutrykning (p.g.a. partikler, ikke brann...) har jeg fått gjort ferdig 13 av 17 fronter. Jeg synes resultatet har blitt ganske bra med tanke på den lille erfaringen jeg har. Så har jeg tiden fremover til å gå over med 2000-papir og Turtle Wax rubbing compound.

 

Det som selvfølgelig er noe driit er at jeg har fire fronter igjen som jeg ikke får lakkert med det første. Garasjen er uisolert og ute er det minus, så jeg må begynne å tenke i andre baner.

 

Det første jeg har tenkt er at hvis jeg klarer å fikse en brukbar avtrekksvifte så åpner det seg hvertfall flere muligheter med tanke på hvilke rom jeg kan bruke. Derfor har jeg pelt i stykker en gammel støvsuger med tanke på å lage en kraftig vifte utav den. Tenkte å montere den i en trang kasse av MDF med hull til 150mm slange i begge ender. Det eneste jeg er bekymra for er brannfare. Noen som vet hvor brannfarlig oversprayen fra 2K-lakk er? Jeg tenker på om det kan skje at det forekommer gnister i/ved motoren som kan antenne gassen. I så fall får jeg meg litt av en flammekaster :ratatatat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ble litt lei av å bruke skammelig mye tid på å finne ut av hvilke produkter jeg skulle bruke, så jeg gikk og kjøpte noen Turle Wax-produkter for å prøve å få vekk appelsinhuden.

 

Her er noen bilder som viser resultatet.

 

Etter våtsliping med 2000-papir:

slipt.jpg

 

Etter Turtle Wax rød rubbing compound:

rubba.jpg

 

Etter polering med Turtle Wax Extreme Nano-Tech:

polert.jpg

 

Her er et bilde til som viser refleksen litt bedre. Hvis noen lurer på hva som vises her er det en episode av Dirty Sexy Money på projektoren :)

dsm.jpg

 

Det er synlig at det fortsatt er slipemerker i lakken, og det synes jeg er litt irriterende. Det rare er at disse må komme fra rubbinga siden de er såpass sirkulære. Våtslipingen gjørde jeg nemlig for hånd. Det gir liksom en slags tåkeaktig overflate på glansen, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

 

En annen ting jeg har konkludert med er at det nok er best å bruke plansliper på dette. Både fordi håndslipinga var ganske slitsom og fordi det antakelig gir en jevnere overflate.

 

Appelsunhuden er hvertfall borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

takk for nettside-ros, den blir snart vesentlig forbedret, har ikke oppdatert på 1/2 år. mangler 2 trapper, et kjøkken og en god del andre ting der nå:)

 

lakktips er enkelt, bruk träff tintorama fra norbond på hamar. veldig god lakk, har prøvd mye forskjellig, og den er uovertruffen. samma herder og tynner i både grunning, lakk og klarlakk, effektivt og økonomisk!

 

på blanklakk bruker jeg noe träff, og noe standox (hamar bilpleie/www.billakk.no), der kan du også kjøpe bra proff polish.

den "tåka" du beskriver er silikon, alle bilpleieprodukter med silikon er ubrukelig, samt at du får et h..te hvis du noengang skal lakke oppatt:) da må du fram med silikonfjerner og mange vaskerunder både før og etter lakk.

 

på polish/rubbing finns det mye å velge i, har brukt endel 3M proffprodukter, men blir ikke helt fornøyd. har også brukt cartech, de er også fine. tenkte jeg skulle handle inn litt meguiar produkter og teste de. det kan jeg jo komme tilbake til:)

det viktigste er å få et silikonfritt produkt beregnet for maskin, da maskinprodukter ikke innholder silikon fordi silikonen "brenner" seg i lakken når man polerer med maskin.

 

rubbing bør man ha 2 typer, grov og fin, før man legger polish og toppfinish.

 

min kompanjong som er gitarbygger (http://www.dingitar.no), bruker et polishmiddel fra et amerikansk firma som heter stewart macdonald (http://www.stewmac.com) som er beregnet for gitarpolering av cellolouseoverflater, det er nok det beste jeg har prøvd hittil, så det er referansen når jeg tester nye ting. kan kjøpes på nettsida, kommer i posten etter 2 dager (!)

 

kan også være slipepapir som gir rare merker, men er nok rubbinga som er for effektiv og polishen som ikke har slipemiddel. bruker festool utstyr og bytter mellom festool sine papir og 3m sine lilla maskinpapir. begge er knallbra!

kan også være at lakken var for fersk når du rubbet, kjenner ikke produktene du har brukt, er laaaang tørketid på mange produkter!

 

skal kikke innom tråden i kveld!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

takk for nettside-ros, den blir snart vesentlig forbedret, har ikke oppdatert på 1/2 år. mangler 2 trapper, et kjøkken og en god del andre ting der nå:)

 

lakktips er enkelt, bruk träff tintorama fra norbond på hamar. veldig god lakk, har prøvd mye forskjellig, og den er uovertruffen. samma herder og tynner i både grunning, lakk og klarlakk, effektivt og økonomisk!

 

på blanklakk bruker jeg noe träff, og noe standox (hamar bilpleie/www.billakk.no), der kan du også kjøpe bra proff polish.

den "tåka" du beskriver er silikon, alle bilpleieprodukter med silikon er ubrukelig, samt at du får et h..te hvis du noengang skal lakke oppatt:) da må du fram med silikonfjerner og mange vaskerunder både før og etter lakk.

 

på polish/rubbing finns det mye å velge i, har brukt endel 3M proffprodukter, men blir ikke helt fornøyd. har også brukt cartech, de er også fine. tenkte jeg skulle handle inn litt meguiar produkter og teste de. det kan jeg jo komme tilbake til:)

det viktigste er å få et silikonfritt produkt beregnet for maskin, da maskinprodukter ikke innholder silikon fordi silikonen "brenner" seg i lakken når man polerer med maskin.

 

rubbing bør man ha 2 typer, grov og fin, før man legger polish og toppfinish.

 

min kompanjong som er gitarbygger (http://www.dingitar.no), bruker et polishmiddel fra et amerikansk firma som heter stewart macdonald (http://www.stewmac.com) som er beregnet for gitarpolering av cellolouseoverflater, det er nok det beste jeg har prøvd hittil, så det er referansen når jeg tester nye ting. kan kjøpes på nettsida, kommer i posten etter 2 dager (!)

 

kan også være slipepapir som gir rare merker, men er nok rubbinga som er for effektiv og polishen som ikke har slipemiddel. bruker festool utstyr og bytter mellom festool sine papir og 3m sine lilla maskinpapir. begge er knallbra!

kan også være at lakken var for fersk når du rubbet, kjenner ikke produktene du har brukt, er laaaang tørketid på mange produkter!

 

skal kikke innom tråden i kveld!

 

Hmmm, her var det mye nyttig. Har noen kommentarer.

 

Det at tåka skyldes silikon gir mening, bare synd skaden allerede er skjedd på en av frontene. Heldigvis falt jeg ikke for fristelsen å ta flere froner i går før jeg så resultatet. Jeg har ikke rubba spesielt hardt. Betyr det at jeg kan dra over med litt silikonfjerner og kjøre på med ny rubbing?

 

Slipepapiret jeg har brukt er 3M wet-or-dry. Når jeg skal fortsette med jobben tenkte jeg at jeg skulle starte forsiktig med 1200, deretter 1500 og til slutt 2000. Eventuelt rett fra 1200 til 2000. Det tok bare så innmarin lang tid med 2000-papiret.

 

Den http://www.stewmac.com-siden skal jeg nok handle litt fra. Så mye der som frista.

 

Lakken jeg brukte var Monopol lastebillakk og den har fått herde i 3 uker.

 

Hva slags slipemaskiner bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

tar litt tid, men nå er man på nett igjen.

 

skavisjå, har ikke prøvd de turtleproduktene, men kan godt være silikon i polishen. står det noe om at den er beregnet for maskin? har også opplevd at noen polisher legger igjen litt "fett", som også kan bli litt som det bildet du viste. kan hjelpe å vaske over med zalovann (fettløsende), og polere igjen med et annet produkt. jeg bruker da ofte et produkt som heter centurium, kjøpes fra http://www.ernstp.se. en møbelrenoveringsprodukt, for celluloselakk, utrolig bra renseeffekt på gamle lakker. møbelrenovererens hemmelige triks;)

 

av maskiner sverger jeg til festool, finns mye annet bra også, men har dårlige erfaringer med bl.a dewalt og würth (dewalt og bosch). en god en på luft er jo også stas, men kanskje litt voldsomt for hobbybruk.

 

monopol lastebillakk har jeg aldri vært borti, så der er jeg blank.

 

mvh eirik

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Sliping 120 180, Mer grundig neste gang

2 Avfetting (Motip)

3 Vannbasert grunning med rulle (Jotun V Flügger)

4 Sliping 180

4 Vannbasert grunning med rulle

5 Sprøytesparkel (Hagmans)

5 Våtsliping 240

6 Avfetting

7 Grunningsfyller (1K Glasurit 76-71)

8 Våtsliping 800

9 Avfetting

10 Topplakk (Monopol)

11 Topplakk, vått-i-vått etter 7 minutter

12 Topplakk, vått-i-vått etter 7 minutter

13 Topplakk, vått-i-vått etter 7 minutter

 

tenkte jeg skulle kommentere denna også.

slipinga må være finere, jeg går oppimot 400

avfetting skal være unødvendig, er stor sjangs for at du får fuktproblemer i platene.

 

legg 2 gode lag med 2k grunner med sprøyte, så kan du slipe over til 400 igjen.

sprøytesparkel og grunningsfiller trenger du ikke, legg heller et lag til med grunner!

våtsliping er også unødvendig, her kan du ev.t dra over med 5-600 tørr (har et papir beregnet ø150mm festoolmaksin, fra 3m. har også kloss til disse papirene, genialt, og enkelt! finns også 800 tørr her.

avfetting er fortsatt ikke nødvendig:)

jeg legger som oftest grunnfarge i 2-3 vått-i-vått, så legger jeg 3-4 klarlakklag i vått-i-vått samtidig. så kan jeg dra over med 800 før jeg legger 2-3 omganger til med klarlakk. da skal du ha nok å slipe/polere på. tynnere enn det er det fryktelig lett å gå igjennom, spesiellt på kantene!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, må bare si tusen takk igjen for hjelpen! Veldig behagelig å få såpass utfyllende, godt funderte svar uten all den bastante påståeligheten andre viser når de er uenige i produktvalgene dine... Det burde være unødvendig å si egentlig men allikevel!

 

Så til saken:

 

skavisjå, har ikke prøvd de turtleproduktene, men kan godt være silikon i polishen. står det noe om at den er beregnet for maskin?

 

Nei, de er nok ikke det. Polishen tror jeg inneholder silikon, siden den la igjen den "tåka".

 

har også opplevd at noen polisher legger igjen litt "fett", som også kan bli litt som det bildet du viste. kan hjelpe å vaske over med zalovann (fettløsende), og polere igjen med et annet produkt. jeg bruker da ofte et produkt som heter centurium, kjøpes fra http://www.ernstp.se. en møbelrenoveringsprodukt, for celluloselakk, utrolig bra renseeffekt på gamle lakker. møbelrenovererens hemmelige triks;)

 

Hmm, det skal jeg huske, takk for tipset! I dag har jeg kjøpt 3M ekstra fin rubbing compound for maskin og 3M maskinpolish. Nå gidder jeg ikke mer prøving og feiling, så jeg går rett på det proffene bruker. Tenkte å dra over med avfetting og polere den ene fronten på nytt. Kanskje mer skånsomt med zalovann? Jeg bare er skeptisk fordi jeg vet at zalo legger igjen sin egen film på overflaten. Derfor vaskes ikke ølglass i Zalo fordi det dreper skummet (så nå vet du det ;) )

 

av maskiner sverger jeg til festool, finns mye annet bra også, men har dårlige erfaringer med bl.a dewalt og würth (dewalt og bosch). en god en på luft er jo også stas, men kanskje litt voldsomt for hobbybruk.

 

Skulle gjerne hatt råd til å meske meg med Festool-verktøy, men må prioritere litt. Selv sverger jeg til Makita, men jeg har ikke tenkt til å svi av den typen penger verktøy til dette prosjektet uansett. DeWalt liker jeg ikke. Ikke Blå-Bosch heller.

 

slipinga må være finere, jeg går oppimot 400

avfetting skal være unødvendig, er stor sjangs for at du får fuktproblemer i platene.

 

Der er jeg helt enig med deg. Skjønte det fort selv at jeg ikke hadde brukt nok tid på grunnarbeidet, men du må også huske på at det er MDF vi snakker om her, ikke gammel lakk eller stål. Jeg er usikker på om det i det hele tatt har noe for seg å pusse med så fint som 400 fordi du uansett får mye fiberreisning etter første strøk med grunning. Er du av en annen oppfatning?

 

legg 2 gode lag med 2k grunner med sprøyte, så kan du slipe over til 400 igjen.

sprøytesparkel og grunningsfiller trenger du ikke, legg heller et lag til med grunner!

 

OK, her er det mange oppfatninger, men en jeg støter på ofte er at det bør legges vannbasert grunning først på MDF for å hindre reaksjoner med voksen i platene. Vannbasert grunning legger seg som en membran, mens løsemiddelbaserte produkter "blander seg" med underlaget. Men du lager jo møbler av MDF selv, så du burde vite hva du snakker om.

 

våtsliping er også unødvendig,

 

På vannbaserte akrylprodukter mener jeg det er helt nødvendig ettersom malingen ellers vil skrapes av som store, gummiaktige kuler istedet for støv. Disse gjør det umulig å slipe videre uten å stoppe og rense papiret.

 

avfetting er fortsatt ikke nødvendig:)

 

Hvis du har tatt på overflaten med fettete fingre, så tror jeg det. Uenig?

 

jeg legger som oftest grunnfarge i 2-3 vått-i-vått, så legger jeg 3-4 klarlakklag i vått-i-vått samtidig. så kan jeg dra over med 800 før jeg legger 2-3 omganger til med klarlakk. da skal du ha nok å slipe/polere på. tynnere enn det er det fryktelig lett å gå igjennom, spesiellt på kantene!

 

Det har gått greit til nå, men neste gang skal jeg bruke base og klar istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vannbaserte akrylprodukter mener jeg det er helt nødvendig ettersom malingen ellers vil skrapes av som store, gummiaktige kuler istedet for støv. Disse gjør det umulig å slipe videre uten å stoppe og rense papiret.

 

 

 

Hvis du har tatt på overflaten med fettete fingre, så tror jeg det. Uenig?

 

Da er ikke grunningen tørr nok, evt at den ikke har fått tørket skikkelig mellom strøkene, slik at den er "rå" dvs skinntørr, tørr på toppen, men fortsatt ikke skikkelig gjennomherdet.

 

Jepp, er enig med deg om avfettingen ja.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke grunningen tørr nok, evt at den ikke har fått tørket skikkelig mellom strøkene, slik at den er "rå" dvs skinntørr, tørr på toppen, men fortsatt ikke skikkelig gjennomherdet..

 

Vannbasert interiørheftgrunn kan jo bruke flere måneder på å gjennomherde, så da får det bli våtsliping :) Jotun Heftgrunn V blir faktisk veldig glatt og fin når den våtslipes med 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei1

 

enig med deg bosscat, det er ikke tørt nok. lite erfaring med acryl, men har en følelse av at de ikke er lagd for å slipes?

mener det samme skjedde når jeg brukte det på en vegg, vil anbefale en 2k grunning, beregnet for tre, ikke stål/plast.

 

har aldri opplevd problemer med grunning og mdf, så der er jeg ikke enig:) jeg sliper mdf'en, som kan være ganske "skjoldete" i overflaten med 240 og 380 før grunn, kantene tar jeg gjerne å høvler og pusser godt før grunn, da sagspor er leie å få has på effektivt. fiberreisning vil du uansett få, det vil man få på alle typer trebaserte produkter. så der kommer mellomslipinga med 400 inn i bildet. problemet med grøvre papir er at når lakken/grunninga har krympa ferdig (tørket/herdet) vil slipemerker fra alt under 320 synes i lakken. og det vil man jo ikke ha på høyglans. lakker man 50% glans, så vil ikke problemet bli like framtredende.

bruker en type lakk/grunn som jeg mener er alkoholbasert, den er enklere å jobbe med enn tradisjonelt løsemiddelbaserte produkter, og tørker slipeklart på etpar timer. da kan du tørrslipe med 400 uten problem:)

 

har aldri vært borti trøbbel av fettede fingre, klart smører man inn hendene med feit krem før man håndterer platene kan det jo bli trøbbel(aldri prøvd), men normal hudfett, og håndsvette, har jeg aldri opplevd problemer med. men jobber man mye i mdf, blir man jo ganske tørr på fingra etterhvert:)

 

du trenger ikke base, kan kjøre en solid lakk, og legge klarlakk over. men ha samme type produkt! finns jo et hav av produkter og meninger, men det er iallefall min mening at det ikke er mye i en normal malebutikk jeg kan bruke på verkstedet. det koster gjerne noe mer med mer profforienterte treprodukter, men det er vel verdt penga. produksjonstid både på tørketider og bearbeiding imellom bli mye mindre, og bruker man f.eks norbond's (akzo nobel) produkter, er de veldig effektive, og også drøye iforhold til 1k "maling". de er også greie med å dele opp i passende embalering (ned til 1 ltr), så det blir ikke overvettes dyrt som man kanskje kan tro. tror jeg regner ca 150 kr ltr for 50% glans med herder og tynner. noe rimeligere med grunning. se på http://www.norbond.no, så er de svært hyggelige (er ikke sponsa:), men det er jeg av http://www.billakk.no :))

 

håper jeg gir deg litt mer kjøtt på beinet her.

 

er du møbelsnekker av utdannelse, eller er du "sjøllært" (ikkeno gæli med det:))

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du møbelsnekker av utdannelse, eller er du "sjøllært" (ikkeno gæli med det:))

 

Jeg er ikke på noen måte en møbelsnekker, hverken av utdanning eller av sjøllæring. Jeg er rett og slett rimelig fersk, men intenst opptatt av å gjøre alt skikkelig når jeg først gjør det. Har aldri gjort noe som dette før. Har aldri jobba med sprøytelakkering (eller bilpleie for den sakens skyld), heller aldri jobba med MDF, sirkelsag eller overfres før. Men jeg bestemte meg nå for å lage nye fronter til hele kjøkkenet mitt i høyglans likevel. Begynte med tre ukappa MDF-plater i august. Begynner å nærme meg ferdig nå, og mye av resultatet kan nok med rette tilskrives uvurderlig hjelp fra sånne som deg på steder som dette :-D

 

Ellers lover jeg å ta alt du skrev i siste post til hjertet og komme tilbake til det neste gang jeg skal gjøre noe lignende. Og det blir nok ikke lenge til, for dette er morro!

 

Ellers har jeg prøvd å polere en front til i dag. Denne gang med 3M proffprodukter og nok en gang med skuffende resultat. Jeg slipte ned tørt med en tøyfiberbasert 1500-pad som jeg fikk anbefalt i butikken. Det funka greit. Så kom 3M Perfect-It III Fine Compound med en hard 3M skumrondell. Der hadde jeg kanskje venta meg litt blankere resultat da jeg ble ferdig, men fortsatte til 3M Perfect-It III Machine Polish. Den holdt jeg på med i kanskje en time fordi jeg kjørte mange runder. Jeg synes liksom ikke det ble blankt, for hver gang jeg var fornøyd begynte overflaten å bli matt igjen etter kort tid (og jeg holdt på med hver omgang LENGE). Til slutt så det ut som jeg hadde fått en riktig så fin glans, men tror du ikke den ble regelrett matt etter at jeg monterte fronten opp igjen??

 

Se på disse bildene. Nå har jeg brukt over 1000 spenn og masse tid på poleringsprodukter, og strengt tatt er de frontene som fortsatt bare er lakkerte og ikke gjort noe mer med mye finere! Er rett og slett drita lei.

 

Begge bildene viser en polert og en upolert front side ved side. Den upolerte har det vært noen fettete barnefingre på.

 

3M_montert.jpg

 

 

3mSBS.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår