Gå til innhold

Fremdør som ikke vil låses opp?

Ranger emnet


Schtig

Anbefalte innlegg

Har fått problemer med høyre fremdør. Den vil ikke låses opp, hverken innenfra (med dørhåndtak) eller med nøkkelen. Når jeg trykker på nøkkelen er det bevegelse i låseknappen, men den vil ikke gå helt opp.

Har noen erfart noe lignende og vet hva som må til? Det blir uansett vanskelig å ta av dekselet for å se, siden døra ikke vil opp.

Audi A6 Avant 2,4 1998

SAAB 900 GL 82Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du åpner høyre bakdør ser du mest sannsynlig skruene til låsekassen i fordøren. finn verktøy som passer i skruene og en forlenger. Sett verktøyet i en av skruene og slå på det med en hammer mans en annen står og trykker som en gal på åpneknappen i førerdøren.

Dette pleier som regel å virke, men hvis det ikke gjør det så finnes det jo et dyrere alternativ som å sage seg igjennom dørtrekket.

Når du får opp døren må du huske å ikke lukke den igjen, og så løper du og kjøper deg en ny låsekasse.

Du kan også prøve å slå på døren litt under dørhåndtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte trikset som "stålmannen" skrev i sitt innlegg. Det hadde ingen umiddelbar effekt, men i dag, altså dagen etter, låste døren seg opp på vanlig vis (to ganger faktisk).

 

Takk til stålmannen!!

 

Mekanikeren min sa jeg måtte komme inn med bilen den dagen jeg fikk opp døren. Spørsmålet er om det er noe jeg kan gjøre selv for å utsette reparasjon? Kan det være så enkelt som å rengjøre og smøre mekanismen. Eller er låsemekanismen så dårlig, når dette først skjer at man er nødt til å bytte den ut til en ny?

 

Jeg har saumfart nettet og funnet ut at det går an å kjøpe låsemekanisme fra hugger. De tar 6-700 kr for en slik, og jeg mener å ha funnet ut at det koster 1600-1700 kr for original.

 

Har stålmannen noen formening om dette, eventuelt andre som har gjort noe med dette tidligere?

Audi A6 Avant 2,4 1998

SAAB 900 GL 82Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Smøre låsen fra sprekken mellom bak og framdør da bakdøra er oppe, og surre beskyttende plastfolie på en tykk stålråd som feks hank fra et malingsspann og dirke og rote med låsen mens en annen låser opp o g att eller prøver å åpne. Ellers er det å åpne dekslet i dørstolpen og prøve å skru ut skruene for låsebøyla med en tang... Ikke lett men antagelig eneste mulighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde samme feilen på min A6. Enkel løsning :) Hold i dørhåndtaket på høyreside, mens du bruker "lås opp knappen" på venstredøra. Må strekke seg litt men da låste den seg opp på min. Etter den hadde hengt seg opp et par ganger, og jeg hadde låst den opp med å gjøre dette har den "gått seg til" og har ikke hatt problemet på noen måneder nå :)

Audi A6 1.8TQ 1998

Audi A6 1.8T 1998 - Til salgs!!

Audi A4 1.8 1997 - solgt

Audi 80 1.8E 1987 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Dette er tydeligvis et vanlig problem ja. Det har også dukket opp på min A6 fra 2001. Det som skjer at venstre bakdør ikke vil låse seg opp. Det er bevegelse i knotten når jeg trykker på fjernkontroll eller knappen ved førersetet, men kun litt. Når jeg trekker i døråpneren på innsiden kommer knotten opp fra hullet i døærtrekket.

 

Jeg har prøvd å trykke flere ganger på låseknappen på fjernkontroll og døra både mens jeg har holdt håndtaket oppe og igjen på den aktuelle døren. Jeg har også prøvd det men jeg har trykket knotten ned med leathermanen min, og mens jeg har holdt den igjen "i åpen posisjon"...

 

Noen andre tips folk har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår