esbandos Skrevet Oktober 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Husker ikke helt når pumpa skal gå, men den skal ihvertfall gå når motor går rundt.. Mulig den skal starte på hakk 2.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daain83 Skrevet Oktober 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Skal ikke pumpene starte på hakk 2 da? bygge opp trykk? Trodde det var bare mekaniske pumper som ikke startet på hakk 2? Siter Mvh Dan - 76` Volvo 245 med femmer og hårføner - http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Oktober 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Pumpa skal ikke gå på 2. hakket, men kun på 3. hakket. Det er fordi at tenk deg at du krasjer og du får bensinlekkasje og bilen kverles, hvis pumpa da går på 2. hakket så vil den pumpe ut bensin forde om motorn ikke går. Så av sikkerhetsgrunner så er den kobla på 3. hakket orginalt. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Pumpene skal gå på 2ndre hakket,MEN bare et par sekunder for å bygge opp trykket. Det er normalt på "alle" innsprøytningsanlegg! Kontakt til pumpe finner man under baksetet på venstre side og til tankpumpe er det den ledige kontakten ved siden av ledningen til tankmåler. Er vel gul/sort ledning!? Under dash på venstre side er det som regel en ferdig kontakt for rele. På biler med K-jet er det det grønne releet som skal brukes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Oktober 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 Hm. Da har vi i allefall brukt rette kontakter. Da må det vel være relèet som er øddelagt eller en kontaktfeil deromkring. Vi får leite litt :) Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet November 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Da er et nytt problem kommet på banen. Ved gasspådrag begynner motoren å kutte.. kan kjøre ut førstegiret, men grunnet glatt føre og sommerdekk er det vel egentlig lite motstand i systemet, så det er mulig den vil kutte på bar asfalt også. Kuttingen begynner altså tildlig i 2.gir, mister all turtall og det virker som motoren er på tur å dø helt ut. Slipper jeg gasspedalen fortsetter den å gå, men det minner veldig om en motor som ikke går på alle syl. Lar jeg den stå på tomgang en stund kan jeg ruse den helt ut som normalt, men når jeg begynner å kjøre skjer samme greia igjen. Regner med jeg får for lite bensin. Har nylig byttet hovedpumpa, er ikke koblet via rele. Har sjekket at begge pumper går. Prøvd med både rød og blå coil, nye pluggledninger og plugger og byttet endel slanger her og der. Hadde problem med forpumpa for endel år siden, da kuttet den også, men symptomene jeg hadde da minner lite om de jeg har nå. Motoren går som en klokke på tomgang, veldig lettstartet. Alt virker også normalt når jeg ruser den opp mens jeg står i ro. Har ca 13 grader fortenning. Så nå trenger jeg hjelp til hvordan jeg bør gå fram. Har ikke rørt noe med innsprøytninga på ET før, er passelig blank på dette området. Noen som kan hjelpe? Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Kan bli sånn hvis styretrykket ikke er ok! Fikk det sånn på en bil med k-jet en gang,der var det ene slangen fra stryretrykkventil som lå i klem. Sperret på ca.4000omdr./min sjekk at ingen slanger ligger i klem eller er ødelagte. Er også var for lekkasjer K-jet systemet. Styretrykket skal ligge rett under 4bar. Men må sef måles med at man kobler seg innpå systemet når alt er innkoblet og motoren går. Kjører du høyt ladetrykk? Da kan det også lønne seg å prøve å sette et mindre gnistgap på pluggene. Men ved tenningsfusk så skyter den som regel litt da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet November 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Er det styretrykksventilen som ligger under innsuget, med 2 dyserør til innsprøytningsklompen? Lå en i klem der da jeg sjekket tildligere i dag og hadde lekkasje på en annen. Byttet alle slangene (bortsett fra dyserørene), men problemet ble ikke løst, men jeg skal ta en titt til i morgen Tror også motoren begynner å fjusker tidligere enn 4000. Ladetrykket var urørt da jeg satte motoren i fra meg, men har ikke satt opp ladetrykksmåleren enda så kan ikke si sikkert at det ligger rundt 0.6 enda. Er det forresten en måte å justere styretrykket på? Har nok ikke det nødvendige for å måle det, og er litt usikker på hvordan jeg skal få det til. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 er den under innsuget ja! Hvis du skrur den løs og ser under,så er det et rundt blekklokk der. under det lokket er det en umbrako som regel. dog ikke på blekklokk og umbrako på alle. Skrur du den innover (med klokka) så senkes trykket og bilen får mere bensin og omvendt den andre veien sef.! bor hull og sjekk! Men sjekk at det ikke er noe lekkasjer og annet tull først! Er alle rør,slanger og tilkoblinger til ladeluft tette? Er det en nippel på ventilen så sørg for å fikse noe tetting for hullet. f.eks en gummiplugg. 0,6 bar får du ikke problemer med gnisten på hvertfall! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet November 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 11, 2008 Da har jeg sjekket alle slanger og de ser ut til å være ok. Hva er forresten funksjonen til den tykkeste slangen som går ut fra styretrk.ventilen? - Går i en 180 graders bøy og står åpen. Tok en lengre prøvetur nå nettopp. Bilen begynner å slite mellom ca 3-4000 omdreininger. Kommer jeg over 4000 (enten ved nedgiring eller bruk av clutch) går bilen som et skudd. Høres det kjent ut? Ser ut til at den får nok bensin i allefall, så jeg har ikke rørt trykket enda. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 11, 2008 Rapporter Share Skrevet November 11, 2008 Er jo to slanger som skal inn på ventil. En som kommer fra siden av b.m.fordeler og inn på ventil og en mindre som går ut fra ventil og til toppen (midten) av b.m.fordeler Ellers så er det vel en el.kontakt og evt. en nippel på siden /nede på ventil,som det skal tilkobles en slange fra innsugman. til ventil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet November 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 11, 2008 bm fordeler? Har en som går fra toppen av ventil, er ganske kort og formet som en U. Denne er ikke tilkoblet noe. Denne slangen er også endel tykkere enn den andre. På siden av ventilen går det ut en annen slange som deles i et T-stykke. Den ene av disse går til innsugsm. og den andre går opp til det som sannsynligvis er bm fordeleren. Så da mangler jeg en? Prøvde å ta bilde, men var for trangt til å få til. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 11, 2008 Rapporter Share Skrevet November 11, 2008 Du skal vel ha 3 slanger på bm fordeleren (bensinmengdefordeleren) + til dysene om jeg ikke husker helt feil. En tur, en retur og kaldstart. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 11, 2008 Rapporter Share Skrevet November 11, 2008 Du skal vel ha 3 slanger på bm fordeleren (bensinmengdefordeleren) + til dysene om jeg ikke husker helt feil. En tur, en retur og kaldstart. DA husker du feil! Er ut/inn til styretrykksventil også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet November 11, 2008 Rapporter Share Skrevet November 11, 2008 bm fordeler? Har en som går fra toppen av ventil, er ganske kort og formet som en U. Denne er ikke tilkoblet noe. Denne slangen er også endel tykkere enn den andre. På siden av ventilen går det ut en annen slange som deles i et T-stykke. Den ene av disse går til innsugsm. og den andre går opp til det som sannsynligvis er bm fordeleren. Så da mangler jeg en? Prøvde å ta bilde, men var for trangt til å få til. Skal gå en slange fra bm fordeler til ventil og en tilbake fra ventil med korrigert trykk til toppen/midt oppå bm fordeler hvertfall. Slangene er ganske tynne og fører bensin! :D Det er ikke sleideventilen du har hengt deg opp i da?? Den har jo bare to tykke slanger tilkoblet,som det går luft i. Sørger for høyere tomgangsturtall ved kaldstart. Vanskelig å si noe uten å ha sett motorrommet ditt,men høres ut som det er noe som ikke er helt 100% der ja :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.