-Veritas- Skrevet Oktober 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2008 Hei, Jeg og min bror driver å bytter motor i hans 242. Han har lagt opp alt av ledningsnett, for 4 år siden, da han restaurerte bilen. Nå er problemet at vi er kommet til en plugg han ikke husker hvor skal være. Den kommer fra fordeleren, og har 2 ledninger. Den ser ut som den skal ha kontakt med coilen, men den kabelen som kommer fra ET fordeleren har 2 ledninger, mens den gamle hadde 1. Hvor skal den? (har ikke motstykket til pluggen) Takker for all hjelp. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Oktober 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2008 Med forbehold om at jeg kanpt har tatt i en b21et, så vil tippe at den skal til "power stage" (sorry husker ikke det norske ordet). Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2008 slitenvolvo, finnes flere forskjellige el-tenninger.. ET har ikke den du tenker på mener jeg.. Uansett, veritas, legg ut et bilde, så skal jeg se om jeg husker bedre.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Oktober 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2008 slitenvolvo, finnes flere forskjellige el-tenninger.. ET har ikke den du tenker på mener jeg.. Å? Både b230 A, K, E, F, FT, FK og ET har denne... Og den skal ha signal, enten direkte, eller indirekte fra hallgiver/svinghjulsgiver... Men jeg har tatt feil før... Men ett bilde sier ihvertfall mer enn 1000 ord. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2008 Ja, men den som er til ET har ikke den lille saken du hadde bilde av.. Den har en litt større boks og ledninger som går alle veier rundt omkring.. (mulig jeg tar feil av ET og noe annet her, men) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Oktober 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2008 Tenningsmodulen fra 21et'n er vel noe større bare? Så er det vel halvgiver i fra fordeler, da skal det gå 3 ledninger derifra. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2008 B21et har fordeler med induksjonsgiver og større tenningsmodul enn den som er avbildet. Er samme tenning på B23e også. Hadde sånn tenning en gang,men klarer ikke å huske helt hva som skal hvor av ledninger /farger. :) ledningen (to ledere)fra fordeler/giver skal på tenningsmodul. grønn og brun Modul skal ha strøm (blå)og jordes (svart)i tillegg. Så går det en ledning fra modul til - på coil (hvit),som trigger/jorder coil coil skal som modul ha strøm via tenning rekkefølge inn på modul er sett regnet fra høyre. andre stikk:hvit (trigger) tredje: svart (jord) fjerde: blå (+12v) femte:brun (giver fordeler) sjette:grønn (giver fordeler) Det er vel i grove trekk det som trengs.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Oktober 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2008 Etter hukommelsen er det ikke den som er avbildet ovenfor, pluss at pluggen ikke stemmer overens. http://www.bilforumet.no/200-serien/89737-b21et-ledningsnettproblemer.html Mener å huske at tenningsmodulen er den boksen som står festet på coilbraketten som på bildet. Kan dette stemme? Vi var på Volvo forhandleren i dag, og de sa at det var mange forskjellige typer, og han var usikker på hvordan vi skulle ha. Blant annet var det noe som het styreenhet og på noen typer han nevnte sto det L-jetronic i beskrivelsen, er det forskjeller på K-jet og L-jet? Den han trodde det var sto det 24 på, på den tegningen ovenfor. Den kostet ca. 3 700 ,-. Håper dere ble klokere av dette :) Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2008 Det er ledningen fra turtallsgiver/induksjonsgiver i fordeler du holder på bildene. Skal kobles på ledningsnettet til modul. ledningene går så inn i (regnet fra venstre) stikk 5 (brun) og 6 (grønn) på tenn.modul. Den hvite skal på minus på coil Den blå skal ha +12v Coilen skal også ha strøm via tenning. Er vel blå den også, i tillegg skal en brun kobles på. Dette er + på coil. Svarte til jord. Den brune gikk fra innslag på starter hos meg og gir vel strøm til modul coil når man kinner motoren..? Modulen skal stå på coilbrakett ja. Har både fordeler,rød bosch coil,modul,ledningsnett til modul og brakett om du mangler noen av delene.. Da burde det nok en gang være godt forklart! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Oktober 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2008 Du er en reddende engel! Har du artikkel nummeret til modulen, evt. bosch nummer? Hvor mye skal ha for modulen og ledningsnettet? Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Oktober 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2008 Send en Pm du! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Oktober 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2008 Er sendt den :) Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Oktober 30, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Først vil jeg takke Aceofspades så mye med go service hvis man kan kalle det det :) Tusen, tusen takk :) Så er vi oppe i et nytt problem, prøvde å søke siden dette er noe jeg har lest om før, men jeg fant det ikke igjen. Denne bilen fikk b21et ledningsnettet for 4 år siden, men vi skiftet ikke motoren da. Derfor er det største problemet vårt å huske hva som skal hvor, som tittel sier. Det som er problemet nå, er bensinpumpene. Den som sitter under bilen, fant vi en plugg at med b-stolpen på førersiden som passet, og jordet kabelen som satt fast i den. Og den andre fant vi også en kabel som passet fint. Men pumpene går ikke når vi vrir om tenningen, eller når vi dreier motoren (Når skal den egentlig gå?). Når vi "tjuvkoblet" dem gikk de som bare det (noe som resulterte med mye bensin på gulv, ups!! :D). Takker veldig mye for de seriøse svarene vi har fått hittil! Kan la dere tygge på det mens jeg går ut å tar noen bilder av de pluggene vi har brukt. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Har du strøm fra tenninga og ned til koblingen der bensinpumperele'et skal stå? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Oktober 30, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Det har jeg faktisk ikke sjekket. Skal pumpene gå når tenningen er på hakk 2 eller når motoren går rundt? Bildene blir så dårlige at det er umulig å se hva som er på dem. Dagslys er et ukjent fenomen på vinterstid i nord-norge. Skal sjekke om jeg har strøm til relè'et. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.