Gå til innhold

Omega 2.0I 98 stopper på tomgang (sporadisk)

Ranger emnet


torebr

Anbefalte innlegg

Har vært _mye_ ute med bilen i dag etter at jeg staket opp, og har ikke hatt ett eneste stopp. Tidligere var det umulig å ta seg en tur med bilen uten at den stoppet en eller annen gang. Så dette lover bra.

 

Nå har jeg renset med forgasserrens også og der rant ut en del guff.

 

Dersom dette virkelig viser seg å være feilkilden, stiller jeg meg svært undrende til hvorfor verkstedet aldri har oppdaget det. De hadde angivelig brukt nesten en halv dag på feilsøk sist :/

 

Tusen takk til deg, Magnus, for at du har hjulpet meg med dette problemet og spart meg fra å bruke 12 lapper på en ECU jeg ikke trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå brukt bilen i hele dag uten at den har stoppet en eneste gang. Tomgangen er også helt jevn. Så problemet er løst!

 

Jeg var innom verkstedet og forklarte at jeg hadde fått hjelp til å løse problemet på dette forumet. Fikk refundert pengene jeg hadde betalt for feilsøking. Mekanikeren som var på saken sist hadde visst begrenset med erfaring med Opel ifølge verksmester.

 

Så jeg er veldig fornøyd! Tusen takk for all god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hvis veivsensoren er fresh og fin er det jo kanskje mindre sannsynlig at det er den. Motoren vil ikke starte hvis både kam- og veivsensor gir feil signal, men skal klare å kjøre hvis en av dem er koblet ut. Den bør da gå i nødprogram (sperre på 4500rpm).

Første sjekk du gjør selv før du begynner å bruke penger er å kjenne om det er vakuum i den tynne slangen når bilen står på tomgang. Det er den lille slangen som fortsatt er koblet til her:

 

DSC01773.JPG

 

På bilen din går nok den slangen over kabelbrua i stedet for under.

 

Hvis ikke du er allergisk mot å skrive engelsk vil jeg anbefale deg å stille spørsmålet på omegaowners.com. Der er det folk med erfaring i feilsøking, i stedet for verkstedene som bare driver delebytting i blinde. På den siden er det også noen guider, f.eks. hvordan du rengjør tomgangsregulatoren.

 

Edit: Ser du har renset den ja. Hvis nippelen som slangen går til er tett, vil regulatoren fylles opp med drit igjen ganske fort, iom at veivhusventilasjonen da går gjennom regulatoren på tomgang.

Har du link til guide for og rense tomgangsregulatoren?

94- Omega 3,0

98- Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Riktig at det var enden ved toppdekselet jeg staket opp. Jeg tok av bomullen fra en Q-tips og brukte den til å stake med.

 

Bilde fra omegaowners.com

 

slika_41.jpg

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får sjekket om der er vakuum i slangen. Er det så enkelt at man da bare løsner slangen fra motsatt ende og sjekker med fingeren, eller må man ha måleinstrumenter?

 

Bilen har fortsatt ikke stoppet forresten. Men jeg kunne tenke meg å prøve å rense mer. Kan man bare spraye forgasserrens inn i hullet?

 

 

Jeg skulle ta av den tynne slangen, men klarte å knekke av den tuten slangen sitter fast i. nøyaktig hva gjør de to slangene? Det er i hvertfall ikke noe sug i den tynne. er det fare på liv å død om jeg starter å flytter bilen når den slangen ikke er kobla til toppdekselet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok sjansen å kjørte hjem, ca 3 mil. to litt 2 komponent å limte den på plass som en nødløsning til jeg finner nytt toppdeksel på en eller annen høgger :) At den slangen er tett kan kanskje være grunnen til at bilen ikke vil gå på tomgang? den jager utrolig mye å pleier som regel å stoppe. noen ganger kommer motor lampa opp også. får håpe det er alt som trengs for å fikse den. vet ikke om jeg tør demontere tomgangs motoren, har en følelse av at det er veldig mye små deler inne i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg hadde lignende provlem , bilen stoppet når jeg slapp gassen. Viste seg å være hull på Slangen fra innsuget til luftfilteret. :)

Nåværende bil - Opel Vectra -93 modell. Påkosta 40k :)

 

A Omega 2,6 ( Knust :( ) , Bmw 320 e30 ( S ), 3 stk escort ( S ) , 2 stk scorpio ( S ), Lyseblå A Vectra ( S ), Rød Golf GTI ( S ).

S = SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

da har jeg byttet toppdeksel å borret opp nippeln med 2,5mm, 2mm knakk i prossesen :/ tok av tomgangsmotoren, men fant ingen måte å demontere den på, så renset den så godt jeg kunne, fikk alt på plass igjen å bilen gikk som en klokke. endelig hadde jeg det draget den hadde for et halvt år siden igjen. men det varte i 10 min. nå går den på tomgang men den er veeldig slapp. kjenner at den hele tiden holder igjen. er det tomgangsmotoren som fortsatt er tett? nå kommer ikke motorlampa opp hver gang jeg slipper gassen, men kommer sjeldent, men blir stående å lyse til jeg skrur av å på tenninga igjen.håper det are er tomgangsmotoren som er prob, kan vel ikke være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår