Gå til innhold

Omega 2.0I 98 stopper på tomgang (sporadisk)

Ranger emnet


torebr

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Opel Omega 2.0I 98-modell.

 

Problemet er at denne ofte stopper når motoren går fra høyt turtall til tomgang.

 

Dette later til å skje mest når bilen er varm, og ikke så mye rett etter kaldstart.

 

Jeg har fått konstatert en eksoslekkasje mellom katalysatoren og motoren, og lurer på om denne lekkasjen kan bidra til å "lure" lambdasensoren såpass at bilen kan stoppe.

 

Kunne det være mulig å f.eks. koble ut lambdasensor for å se om problemet vedvarer? Hva er i så fall enkleste måte å gjøre dette på?

 

Det hører med til historien at bilen har vært inne på Opelverksted fire ganger, uten at feilen er funnet. De foreslår nå å bytte styreenhet, som koster 12 lapper uten at jeg får noen garanti for at dét løser problemet :/

 

Ideer/tips mottas med takk!

 

PS! Dersom der er noen dyktige mekanikere i Osloområdet som kunne tenke seg å se nærmere på bilen for å stille diagnose, er jeg også interessert i at dere tar kontakt.

 

Hilsen frustrert Omega-eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; du skal ikke ha noen ny ECU. Det er bare noe inkompetente verksteder finner på når de ikke har peiling på hva som er feil. Jeg tror heller ikke eksoslekkasjen din har noe med saken å gjøre, men det kan forvirre lambdan.

 

Har CE-lampa/motorlampa i instrumentpanelet tent seg? Det er den orange lampa med et motor og lyn på.

Har bilen automatgir? De har vistnok lettere for å stoppe slik du beskriver. Uansett; problemet er at det er et par sensorer som liker å lage litt kvalm før de blir så døde at de gir feilkode. Det er først og fremst veiv- og kamakselsensoren. Nå har jeg aldri hatt problemet du beskriver, men jeg er rimelig sikker på at det er veivsensoren som gir de problemene. Denne koster noen hundrelapper på nett og er rimelig enkel å bytte selv, bare du innser at du ikke klarer å legge kabelen på samme sted som den originale er lagt. Sensoren sitter foran på undersiden av blokka og ledningen kommer opp på siden av registerdekselet.

Hvis du vil være sikrere før du evt. kjøper kan du søke på "engine stalling" på omegaowners.com og/eller vauxhallownersnetwork.co.uk. Det kan hende jeg bare tuller og at det egentlig er kamakselsensoren som skal byttes.

 

Edit: Bilde av veivakselsensoren:

http://www.carparts.no/show.asp?page=goxpage00000061dbp01-3012380228_00003.html

 

Den finnes i minst to utgaver avhengig av årsmodell. Rimelig sikker på at den som er vist er den som passer din bil.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte jo nesten det mest elementære: Ta av tomgangsregulatoren, rens den skikkelig, og sjekk om det er vakuum i den tynne slangen som går fra toppdekselet til stussen under spjeldhuset. Hvis den (eller nippelen den sitter på) er tett, så blir det fort tull med tomgangen.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Magnus.

 

Jeg har ingen indikasjon på feil via CE-lampa, men verkstedet avleste en feil fra Tech2 på enten luftmengdemåler eller lambdasensor sist bilen var inne (de nevnte de på telefon, og jeg husker ikke hvilken).

 

Jeg har tidligere fått byttet bankesensor og veivsensor pga. noen andre problemer. Jeg er villig til å prøve å bytte veivsensor igjen selv, heller enn å sette den inn på verksted igjen dersom dette er den mest sannsynlige feilkilden.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å eliminere feilkilder? Er der noen av disse sensorene som kan kobles ut uten at det fører til at motoren ikke går i det hele tatt?

 

Når jeg hadde problemer med veivsensor sist (ikke samme problem, men bilen begynte å rykke), oppdaget ECU-enheten dette og kjørte bilen på et "nødprogram". Lurer på om det er mulig å koble inn dette manuelt for å se om problemet da forsvinner.

 

Lurer også på om noen kan anbefale et verksted i Osloområdet, gjerne uavhengige mekanikere, som har nødvendig kompetanse til å finne ut av slike feil. Jeg føler at verkstedet jeg bruker nå famler i blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomgangsregulator ble renset grundig for et års tid siden.

 

Der ble i den forbindelse funnet en sprekk i slangen du refererer til, og denne ble byttet. Bilen var da uten problemer i ca. 6 måneder, før problemene plutselig gjenoppstod.

 

Jeg ba verkstedet sjekke dette når bilen var inne før helgen, men de kunne ikke se at dette var et problem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis veivsensoren er fresh og fin er det jo kanskje mindre sannsynlig at det er den. Motoren vil ikke starte hvis både kam- og veivsensor gir feil signal, men skal klare å kjøre hvis en av dem er koblet ut. Den bør da gå i nødprogram (sperre på 4500rpm).

Første sjekk du gjør selv før du begynner å bruke penger er å kjenne om det er vakuum i den tynne slangen når bilen står på tomgang. Det er den lille slangen som fortsatt er koblet til her:

 

DSC01773.JPG

 

På bilen din går nok den slangen over kabelbrua i stedet for under.

 

Hvis ikke du er allergisk mot å skrive engelsk vil jeg anbefale deg å stille spørsmålet på omegaowners.com. Der er det folk med erfaring i feilsøking, i stedet for verkstedene som bare driver delebytting i blinde. På den siden er det også noen guider, f.eks. hvordan du rengjør tomgangsregulatoren.

 

Edit: Ser du har renset den ja. Hvis nippelen som slangen går til er tett, vil regulatoren fylles opp med drit igjen ganske fort, iom at veivhusventilasjonen da går gjennom regulatoren på tomgang.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for informasjonen. Jeg skal sjekke om der er vakuum i slangen på tomgang, og jeg skal prøve å koble ut veiv/kamaksel-sensor i tur for å se om feilen da forsvinner. Skal også få sjekket om nippelen som slangen går til er tett.

 

Hm... Dersom det ikke er vakuum i slangen ved tomgang har jammen verkstedet ikke sjekket det jeg ba dem om. Ifølge dem var dette årsaken til problemet i fjor, men jeg får veldig sparsomt med informasjon om hva de faktisk har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lekkasje i slangen vil jo gi litt andre symtomer enn om den/nippelen er tett.

Forøvrig er kontroll av vakuum en slangen det samme som kontroll av nippelen hvis jeg uttrykte meg uklart. Selve nippelen er litt slitsom å komme til med mindre man skrur av spjeldhuset.

 

Skal du gjøre det riktig må du gjøre det selv vet du :)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Alt så helt clean ut i tomgangsregulatoren og spjeldhuset. Men jeg gjorde et interessant funn. I nippelen der den tynne slangen er koblet til motoren var der masse dritt, og jeg staket denne forsiktig opp. Etter dette har ikke problemet manifestert seg. Den går nå også helt jevnt på turtall når den er på tomgang -- den gjorde den ikke tidligere.

 

Selv om det ser lovende ut er det litt tidlig å trekke konklusjon, men jeg skal følge opp denne tråden.

 

Tusen takk for gode tips, Magnus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd, men uten videre hell. Det kommer nok an på hvor hardt det har kokset seg. Det som nok duger best er nok i så fall forgasserrens.

Er du sikker på at du har staket helt gjennom? Fra innsiden av innsuget eller fra utsiden? Uten å ta av spjeldhuset? Da er jeg i så fall mektig imponert :)

 

Edit: Andre enden du har staket opp kanskje ja, altså på toppdekselet. Kjente du noe vakuum i slangen på tomgang?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at det var enden ved toppdekselet jeg staket opp. Jeg tok av bomullen fra en Q-tips og brukte den til å stake med.

 

Bilde fra omegaowners.com

 

slika_41.jpg

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får sjekket om der er vakuum i slangen. Er det så enkelt at man da bare løsner slangen fra motsatt ende og sjekker med fingeren, eller må man ha måleinstrumenter?

 

Bilen har fortsatt ikke stoppet forresten. Men jeg kunne tenke meg å prøve å rense mer. Kan man bare spraye forgasserrens inn i hullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du løsner fra toppdekselet slik du har gjort og kjenner med fingeren på slangen (med motoren på tomgang). Kjenner du sug er nippelen helt eller delvis åpen.

Det kan blåse litt ut av det hullet du har staket opp når motoren går, men det spiller ingen rolle.

Du kan jo prøve å spraye litt inn gjennom slangen hvis du ser at det er tett, men tviler på at det løser seg uten staking.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår