Gå til innhold

Montere høyttalere i Audi A3

Ranger emnet


sola66

Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi A3 02-mod.

Oppdaget plutselig at det ikke var montert høyttalere bak i bilen (!!) - det var visst "ekstrautstyr". Så da skjønner jeg hvorfor vi synes vi har litt dårlig lyd...

 

Vel - jeg er ikke på jakt etter noe voldsomme greier, bare litt bedre lyd uten at det koster for mye og blir for mye jobb.

 

To spørsmål: fant nedenstående på en side som fortalte hvilke høyttalere som passet til de forskjellige bilene. Dette sier ikke meg så mye, men er det slik at jeg skal ha høyttalere 5,25 bak? (foran har jeg høyttalere som jeg tror er greie nok)

 

AUDI A3 10/96- SP/BD 6,5 tum 400SAK1102

AUDI A3 10/96- FD 5,25 tum 400SAK1103

 

Er det mye jobb å montere høyttalere bak? Kan noen fortelle meg i korte trekk hva som må gjøres og er dette noe mine sønner på 18 og 20 fint bør greie å gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje vanligt å ha lyd bak hjå dei som har skikkelig lyd i bilane sina. (utenom sub) Eg var med å montere høgtalere i bakdørene i ein golf4. (kjøpte originalhøgtalere der ledninger med kontakter var inkludert) Er sikkert same opplegget som i bilen din.

Dørtrekket må av. Ledningene må skjules fram til spiller. Og ledningen kobles inn på isokontakten som er til høgtalerene. Eg veit ikkje kor tekniske sønnene dine er, men har dei ikkje peiling kan det bli litt banning og kanskje litt øydelagte dørtrekk. (viss du er uheldig)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - dette er litt utenfor mitt fagfelt, trodde det var vanlig med høyttalere bak :). I min bil, som har en helt vanlig Pioneer, og originale høyttalere foran - vil jeg få bedre lyd ved å montere en sub enn høyttalere bak?

 

Hvis sub; er det ok med de variantene man kan plassere under setet? Ikke akkurat god plass i en A3 så kan ikke fylle opp bagasjen med sånt utstyr.

 

Men igjen; vi klarer oss med "rimelig grei lyd", trenger ikke det råeste på markedet akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigaste lydanlegget i Golf og Audi (og sikkert i mange andre biler) har ikkje høgtalere i bakdørene. Men det ser sånn ut på dørtrekket. Det er sikkert fordi det er billigare å lage ein type dørtrekk enn 2 typer.

Kva meiner du med bedre lyd? Blir nok ikkje bedre lyd med å montere høgtalere i bakdørene. Du vil vel kunne spille litegrann høgre og du merker at lyden kommer bakfra i tillegg til framme. Det er mange forskjellige ting du kan gjera avhengig av kva slags krav du har.

 

Du kan kjøpe originalhøgtalere og montere disse i bakdørene.

Du kan bytte ut høgtalerene framme (og kanskje bak) for å få bedre lyd.

Du kan montere sub for å få med dei lågaste frekvensene. Det finnes sub du kan ha under setet. Men du kan og ha ei kasse i bagasjerommet med hurtigkobling, slik at du kan ta ut kassen ved behov. (men du må ha ein forsterker ein plass)

So er det berre å finne ut kva du er ute etter og kor mykje penger du har tenkt å bruke på oppgraderinger av lyden.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var med å montere alpine type-r 5,25" i dørene framme, rf 6,5" kompsett i hattehylla, og en 12" cerwin vega stroker i bagasjen på en a3.

 

basskassa er bare å koble fra 2 ledninger så er den ute av bagasjen. vi har 2 forsterkere som sitter på ryggen på baksetene, men di tar ikke opp noe plass.

 

kan være litt kødd å få av første dørpanelet, men når du har fått av et så er det ikke noe problem;)

 

vi merket VELDIG forskjell bare med høytalere forran, så jeg ville nok heller ha byttet ut disse hvis jeg var deg. tror ikke dette er noe vanskeligere enn å sette i bak, i og med at det er rimelig dårlig plass å sitte "inne i bilen" og skru.

 

tror nok gutta dine burdte klare dette hvis di har litt erfaring med å skru.

 

finner alltids guider på nettet for å få løs dørpanelene forran;)

 

 

-Rtbuggie

her var det en gang noen vise ord, og et par prosjekter

SIGNATURREGLER: http://www.bilforumet.no/faq

GRATULERER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

For å spare plass når det gjelder både sub og forsterker kan du kjøpe denne: ts_wx22a_gallery.jpg

Det er en 8" sub, med MOSFET 150 Watts forsterker. Tar ikke mye plass og går fint under setet ;)

Angående montering av høytalere bak: Skal du ha større sub i bagasjerommet kommer passasjerene til å være meget takknemlige for å få litt mellomtone i lydbildet. Skal du ha en mindre sub under setet er det mindre vits. Lykke til videre :)

Endret av georgpersen

Audi A3 1.8t 97'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han bare skal bytte frontsettet, og har en grei spiller så trenger han jo ikke forsterker for å drive 2 høytalere:hammer

 

Sånn sett så trenger du ikke forsterker til å drive sub heller, men det blir ganske mye bedre ;)

 

Det er ikke noe lettere å drive ett 100watt frontsett, enn en 100watt sub feks ;)

Spilleren gir KANSKJE 4x20 watt rms, så en forsterker gjør underverker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

effekt er jo effekt da... 200w i ett kjøleskap er like mye som 200w i ett strykjern:D sub er jo seff noe tyngre å drive, men da avhengig av sub.

 

jaja, men er fortsatt større forskjell på å drive en sub enn å drive et frontsett. Du får bedre lyd av et frontsett som er drevet av spillern enn om du skulle dratt en sub med spiller.

Audi A3 1.8t 97'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår