SMP Skrevet Oktober 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2008 Har en par riper i lakken som jeg vil bli kvitt uten å lakkere hele driten. Hva kan gjøres? Som dere ser så er 80 merket fjernet. Det må vell bare poleres for at det skal bli jenvnt med resten? Siter <o>1996 Audi A4 1,8TQ <x>1994 Audi 80 2,0 <x>1986 Volvo 240 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Oktober 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2008 En tommelfinger regel er at dersom neglen setter seg fast i ripa så går det ikke an å polere bort helt uten å lakke. Dersom det er en vanlig farge dette her uten klarlakk på så forenkler det saken noe. Jeg baserer alt nedenfor på det. Bilde 1. For å lette poleringsjobben så kan du våtslipe stedet først med korning 2000 eller mer, så polerer du opp med en roterende maskin og rubbing. For de 3 andre har jeg noen småtips. Husk på tommelfinger regelen. Dersom stripa ikke går helt igjennom lakken som på siste bildet, hvor det er lakk igjen, så våtslip til det blir jevnt dersom det er lakk igjen til det. Så polerer du. Når det er hull helt igjennom lakken så må du legge i ny lakk. Dersom du ikke er dreven på polering, så ikke forvent deg for mye første gangen. Men her må du renske opp grundig med silikonfjerner o.l for at stedet skal være helt reint. Så må du legge i ny lakk i stripa. Legg i flere strøk slik at du får et tjukt sjikt at lakk som fyller ut hele ripa sin dybde. Deretter når det er herdet så våtsliper du stripa og et lite område rundt til du er fornøyd med resultatet. Så kan du polere opp igjen etterpå. Roterende maskin og rubbing middel som f.eks. diamond cut compound 2 fra mags, eller tilsvarende. Alt bones etterpå. Hvor vanskelig det er? Bilde 1 er enkelt, 2 og 3 vanskeligst, mens bilde 4 ikke fullt så vanskelig. Men kan være jeg tolker det feil, litt vanskelig å se ut fra bare bilde. Men som sagt, er det nok lakk igjen til å våtslipe lakken slik at neglen ikke setter seg fast, ja, da gjør du det. Setter ikke neglen seg fast så går du rett på poleringen uten å slipe først. Dersom det er spor gjennom hele lakken, må du legge i ny lakk, så tjukt som mulig, deretter våtslipe og polere. Sagt på en annen måte: 1. Fingerneglen sitter ikke fast: Poler opp 2. Fingerneglen sitter fast, men ikke hull gjennom lakk: Slip og poler opp 3. Hull helt igjennom lakken: Legg i ny lakk, slip og poler opp. Andre har kanskje andre tips, men dette er tips som funker veldig bra for meg så... :) ET lite utenomtips. DE baklyktene kan bli superflotte dersom du polerer de forsiktig med roterende og rubbing, men vær über forsiktig, da det er dritlett å brenne plasten. Ikke mye som skal til, og så lite trykk på maskinen at du nesten tror at du ikke er uti. :) Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Oktober 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2008 Hadde du vært i nærheten skulle jeg ha fiksa det bra for deg mot et lite sort tilskudd i pengeskapet selvsagt :P Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SMP Skrevet Oktober 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2008 Takker for fyldig svar og tips angående lyktene.. Må vell bare gå til innhandling av utstyt og sette i gang da. Siter <o>1996 Audi A4 1,8TQ <x>1994 Audi 80 2,0 <x>1986 Volvo 240 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Oktober 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2008 Med en rød bil bør du ikke forvente at du får farge som er 100% lik den falmede røde du har på bilen :D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Oktober 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2008 Helt korrekt, men du kan jo faktisk rubbe hele bilen... :) da blir det iallefall mye bedre. Men for all del, øv litt først, kan lønne seg veldig. OG les litt om roterende maskin, MEST vil jeg anbefale å spørre på et bilpleiefirma om de kan røpe noen av sine triks når det gjelde hvordan roterende skal brukes... Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.