Gå til innhold

Lav tempratur og ettertenning

Ranger emnet


helene_:)

Anbefalte innlegg

Kjøpt en forsåvidt bra holdt passat 90 modell, 1,8 l, men et par ting må fikses. Tempraturen stiger sjeldent over 70. I dag sto bilen på tomgang ca 15 min og da steg den til 95.Men tempraturen skal vel normalt sett ikke ligge så lavt som 70 ved kjøring? Det er også ettertenning og ved to tilfeller har jeg når jeg skrur om nøkkelen ikke fått tenning i det hele tatt. Har ikke vært verre enn å skru nøkkelen tilbake også starte på nytt så startet den som normalt. Men jeg lurer på om det kan bety at tenninga er i ferd med å gå eller om den må justeres? Har ikke så peiling på bil så ville vært glad m noen kan få meg til å bli litt klokere?

Evnt om noen vet hva det vil koste å fikse på dette?

Takker for svar!

Vw Passat 1,8 1990 mod

Opel Astra 1999 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjøp deg ein termostat,det har sikkert ikke bilen din.

ettertenning kan komme av for lav oktan,at feks motoren din skal ha 98oktan,mens du fyller 95 oktan fordi den er billigere.

 

Vi må skille mellom tenningsbank og ettertenning/glødetenning.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift temperatursensor, så slipper at du får feil temperaturverdi i instrumentet og så kjører du ikke rundt i kaldstartsmodus.

 

Nå har jeg null snøring på VAG, men det er slett ikke sikkert at det er samme sensor. De få motorene jeg har vært borti har separate sensor til ECUn og føler til måleren i dashbordet.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg null snøring på VAG, men det er slett ikke sikkert at det er samme sensor. De få motorene jeg har vært borti har separate sensor til ECUn og føler til måleren i dashbordet.

 

Joda, du har et poeng, men jeg har en anelse om at trådstarter bør bytte den blå temp.sensoren som sitter i forkant av toppen:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved bruk av høyere oktan,så tåler bensin/luft(blandingen) høyere temperatur i forbrenningskammeret før den antenner.dermed så minsker sjangsen for at drivstoffblandingen skal detonere.

 

jeg skrev at for lav oktan kan føre til tenningsbank/ettertenning,det er mange andre ting som selvfølgelig også spiller inn,som feks kompresjon,sot,blandingsforhold etc.

har du en vw bensin motor som er justert for å gå på¨98 oktan,som sikkert helene har,så vil bruk av 95 oktan kunne føre til både ettertenning og tenningsbank. er det tenningsbank så kan sikkert bare tenningen retardes litt,så er problemet over.dess høyere oktan du bruker,jo høyere tenning tåler en stempel motor før du får tenningsbank.ettertenningen løses somregel bare med å fylle rett oktan bensin på tanken.

husker min gamle 1984 mb 230e som fikk ofte ettertenning når jeg fyllte 95 oktan på tanken.den tålte det nok,for den hadde gått 670000km når jeg kjørte den til skraphandleren.

moderne motorer har tenningsbank sensorer som senker fortenningen på motoren viss det oppstår tenningsbank.fyller du lavere oktan bensin enn angitt her,så senker motoren tenningn selv.

litt tenningsbank under vanlig kjøring skader ikke en motor nevneverdig,tenningsbank ved pådrag er skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved bruk av høyere oktan,så tåler bensin/luft(blandingen) høyere temperatur i forbrenningskammeret før den antenner.dermed så minsker sjangsen for at drivstoffblandingen skal detonere.

 

jeg skrev at for lav oktan kan føre til tenningsbank/ettertenning,det er mange andre ting som selvfølgelig også spiller inn,som feks kompresjon,sot,blandingsforhold etc.

har du en vw bensin motor som er justert for å gå på¨98 oktan,som sikkert helene har,så vil bruk av 95 oktan kunne føre til både ettertenning og tenningsbank. er det tenningsbank så kan sikkert bare tenningen retardes litt,så er problemet over.dess høyere oktan du bruker,jo høyere tenning tåler en stempel motor før du får tenningsbank.ettertenningen løses somregel bare med å fylle rett oktan bensin på tanken.

husker min gamle 1984 mb 230e som fikk ofte ettertenning når jeg fyllte 95 oktan på tanken.den tålte det nok,for den hadde gått 670000km når jeg kjørte den til skraphandleren.

moderne motorer har tenningsbank sensorer som senker fortenningen på motoren viss det oppstår tenningsbank.fyller du lavere oktan bensin enn angitt her,så senker motoren tenningn selv.

litt tenningsbank under vanlig kjøring skader ikke en motor nevneverdig,tenningsbank ved pådrag er skadelig.

 

Definer ettertenning!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du søt da...?? kanskje, mulig jeg kan hjelpe ;)

 

Det er så jævla døvt at HVER ENESTE gang det er ei dame som trenger hjelp her på forumet så blir det sånne bemerkninger!! "er du søt da", "har du bilde av deg selv eller", "hvis du kommer oppi senga mi så skal jeg hjelpe deg"....

 

Er dere så inni helvetes desperate etter kvinnfolk så finnes det tusenvis av dating sider på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettertenning

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

 

Ettertenning er et fenomen som hender i interne forbrenningsmotorer. Det kan forårsakes av gal bensin/luft-mikstur eller for høyt eller lavt oktantall enn det tenning og motor er justert for. Ettertenning, av ordet, skjer etter tenningen på motoren er slått av, og motoren tenner igjen men slukner vanligvis igjen etter et par sekunder. Dersom tenningen skrus tilbake på "On" idet bilen ettertenner starter motoren igjen. Dette er som regel skadelig for motoren, da ettertenning skapes av detonasjoner i motoren. Dersom det er regelmessig ettertenning bør motoren og/eller tenningen justeres av fagkyndige.

 

Eksempel: En VW/Audi-motor fra 1980-tallet som er ment for å kjøre på Super-bensin (98 Oktan blytilsatt) vil ha en risiko for å ettertenne dersom det fylles ren 95-oktan blyfri bensin på bilen, selv om dette ikke skal ha noe spesielt å si for kjøreegenskapene, da motorene er fleksible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår